Zralost poznávacích (kognitivních) funkcíGarance
31.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferDostatečná úroveň obecného rozumového nadání odpovídající nárokům počáteční výuky je jedním ze základních předpokladů vzdělavatelnosti vůbec. Je důležitou podmínkou toho, aby dítě bylo schopno chápat probíranou látku. Vývoj většiny dětí odpovídá věku, některé…
Školní zralost a školní připravenost v praxi MŠGarance
30.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferMateřské školy hrají zcela zásadní roli z hlediska připravenosti dítěte na plnění povinné školní docházky. Jak u rodičů, tak u některých učitelů se často můžeme setkat s nepřesně používanými termíny školní zralost a školní připravenost. Role mateřské školy je…
Trendy v adaptačních programechGarance
9.1.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferAdaptace v prostředí mateřské školy je zásadní změnou v životě dítěte. Každé dítě vnímá odloučení od rodičů jiným způsobem. Faktorů, které ovlivňují adaptaci, je celá řada. Uveďme jako příklad temperament a osobnost dítěte, výchovu, celkovou úroveň…
Oznámení zákonného zástupce - zahájení individuálního vzdělávání MŠGarance
30.8.2023, Zdroj: Verlag Dashöfer
Podle ustanovení § 34b odst. 1 a 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, oznamuji individuální vzdělávání…
Lesní mateřská škola jako alternativa vzdělávání - Školní vzdělávací program a jeho specifikaGarance
22.12.2022,
, Zdroj: Verlag DashöferV České republice charakterizuje lesní mateřské školy („dále jen LMŠ”) školský zákon č. 561/2004 Sb., do kterého byla otázka lesních mateřských škol začleněna aktualizací zákonem č. 178/2016 Sb. Ten stanoví, že: „Za lesní mateřskou školu se považuje mateřská…
Hlavní směry vzdělávací politiky v České republice - strategie 2020 - 2030Garance
4.4.2020,
, Zdroj: Verlag DashöferV průběhu roku 2020 zakončí svou účinnost Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. Hlavní směry strategie vzdělávací politiky v České republice, definující období 2020 – 2030 připravuje expertní tým složený z 8 expertních odborníků, který…
Nová pravidla financování asistenta pedagoga od 1. 1. 2020Garance
7.10.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferV průběhu prázdninových měsíců vyšly ve Sbírce zákonů dva nové právní předpisy – nařízení vlády č. 195/2019 Sb. a vyhláška č. 196/2019 Sb. Těmito právními předpisy se novelizují dvě nařízení vlády a čtyři vyhlášky v částech souvisejících s novým financováním…
Asistent pedagoga a novela inkluzivní vyhlášky 2019 - souhrn informací k pozici asistenta pedagoga v systému školstvíGarance
23.7.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferOde dne 9. 3. 2018 začala školská poradenská zařízení doporučovat podpůrná opatření asistenta pedagoga ve změněné podobě. Druhá novela vyhlášky rozlišovala podle náročnosti činnosti zajišťované asistentem dvě různé podoby tohoto podpůrného…
Asistent pedagoga - vzdělávání, osobnostní předpoklady a otázka profesních kompetencíGarance
23.7.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferV profesi asistenta pedagoga je kromě vzdělání, definovaného platnou legislativou, velmi důležitá rovina profesních kompetencí.
Diskusní setkání k využití metody CLIL ve výuce
23.5.2019, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Diskuse ohledně využití metody CLIL ve výuce se dnes uskutečnila v prostorách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v Praze. Setkání bylo určeno zástupcům základních a středních škol, kteří metodu CLIL ve výuce využívají, případně o jejím zavedení…
Podpůrná opatřeníGarance
23.8.2018,
, Zdroj: Verlag DashöferPodpůrná opatření jsou obecně definována jako nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách, odpovídají zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta. Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se…
Ukázka týdenní přípravy učitele podle Gardnerovy teorie mnohačetné inteligenceGarance
15.8.2018,
, Zdroj: Verlag DashöferPlánování a příprava dle Gardnerovy teorie jsou jiné, protože učitel připravuje tematický celek, hry a činnosti v mateřské škole takovým způsobem, aby zahrnovaly všechny typy inteligencí. Každý člověk má v určité míře rozvinuty oblasti inteligence. Neexistuje…
Projekt Školáci čtou předškolákůmGarance
14.8.2018,
, Zdroj: Verlag DashöferMateřská škola může být krásným místem pro společná mezigenerační setkávání, naslouchání, tvoření, zkrátka místem obohacování. A když někdo někoho obohatí, stává se tento bohatým. A to na celý život.…
První rok společného vzdělávání, hlavní závěry 2. analýzy
27.3.2018, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (http://www.msmt.cz/)
Novela školského zákona dala od 1. září 2016 možnost vzdělávat v běžných školách ve větší míře než dříve společně žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) a žáky bez znevýhodnění. Tento další krok k inkluzivnímu vzdělávání vyhodnotilo MŠMT ve druhé…
Analýza dopadu umístění žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol hlavního vzdělávacího proudu na výsledky jejich spolužáků
16.1.2018, Zdroj: ČOSIV (https://cosiv.cz/cs/)
Cílem meta-analýzy bylo analyzovat dříve realizované studie zaměřené na zhodnocení vlivu přítomnosti žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) v běžných třídách základních škol na školní výkon a osobnostně-sociální dovednosti jejich spolužáků bez SVP.…
Nadané dítě v malotřídní školeGarance
30.10.2017,
, Zdroj: Verlag DashöferMalotřídní školy patří neodmyslitelně do českého vzdělávacího systému. Dlouhodobě a historicky. I nyní jsou stále početnou skupinou škol, především na venkově a hlavně v odlehlejších oblastech naší republiky. Text nabízí popis aspektů malotřídních škol…
Krizový plán pro prevenci vzniku problémových situací týkajících se žáka s PASGarance
24.10.2017, Zdroj: Verlag Dashöfer
Pravidla prevence vzniku problémových situací týkajících se žáků s PAS ve školách a školských zařízeníchGarance
23.10.2017,
, Zdroj: Verlag DashöferDne 21. března 2017 schválilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR metodický materiál s názvem „Dodržování pravidel prevence vzniku problémových situací týkajících se žáků s poruchou autistického spektra (PAS) ve školách a školských zařízeních za…
MŠMT otevírá on-line konzultaci ke Strategii digitálního vzdělávání
29.8.2017, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (http://www.msmt.cz/)
Čtvrtým rokem pracuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy na realizaci Strategie digitálního vzdělávání (SDV), kterou v roce 2014 přijala vláda. Její realizace je nyní v polovině, veřejnost se k návrhu může vyjádřit v…
Nový portál pro učitele „My jsme to nevzdali“ k výuce moderních dějinGarance
2.6.2017, Zdroj: RVP.cz (www.rvp.cz)
„Díky dotaci z Ministerstva školství pro projekt Paměť národa do škol jsme mohli v roce 2016 realizovat letní školu pro učitele a rozšířit a vylepšit vzdělávací webovou stránku My jsme to nevzdali,“ říká Magdalena Benešová, metodička vzdělávání ve…
Jak se efektivně učitGarance
2.6.2017, Zdroj: www.infoabsolvent.cz (http://www.infoabsolvent.cz)
Ve škole je to jako ve sportu – kdo chce uspět, musí poctivě trénovat. Musí cvičit svou paměť, udržovat si nové poznatky opakováním, pravidelně se do školy připravovat. Cílem je, abys byl schopen své znalosti a dovednosti kdykoliv využít, a to nejen při…
Inspirace pro tematický plán na školní rok (prosinec - leden - únor)Garance
1.6.2017,
, Zdroj: Verlag DashöferVzor oznámení zákonného zástupce - ukončení individuálního povinného předškolního vzděláváníGarance
31.5.2017, Zdroj: Verlag Dashöfer
Podle ustanovení § 34a odst. 1 a 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, oznamuji ukončení individuálního vzdělávání…
Šikana je závažný problém! Rozpoznejte ji a účinně ji eliminujte!Garance
30.5.2017, Zdroj: Národní institut pro další vzdělávání (http://www.nidv.cz/)
Národní institut pro další vzdělávání se zaměřil na nápravu jednoho z největších problémů – na neuspokojivé vzdělání pedagogů a dalších odborníků pro řešení šikany. Cílem bylo umožnit zisk minimální ucelené formy vzdělání, která by jim pomohla zvládnout…
Pokusné ověřování: Vzdělávací programy paměťových institucí do škol
29.5.2017, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (http://www.msmt.cz/)
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlásilo dne 2. května 2017 pro období od 1. 9. 2017 do 31. 8. 2018 „ Pokusné ověřování: Vzdělávací programy paměťových institucí do škol “, jehož cílem je ověřit vliv zážitkové pedagogiky na zvýšení…
Ověření úrovně očekávaných výstupů při individuálním vzdělávání povinné předškolní docházky - vzor výzvyGarance
25.5.2017,
, Zdroj: Verlag DashöferZákonný zástupce dítěte je povinen dostavit se do mateřské školy k ověření úrovně očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání upravená v ustanovení § 34b odst. 3 školského zákona – individuální vzdělávání: „Ředitel mateřské školy…
Tablety v mateřské školeGarance
18.5.2017,
, Zdroj: Verlag DashöferTablet ve vzdělávacím procesu můžeme vnímat různě. Jako hračku a způsob jak zabavit dítě. Jako módní záležitost a zvýšení „kvality” školy v očích veřejnosti. Pedagogové i rodiče vnímají využívání informačních technologií ve výuce pozitivně, negativně,…
Environmentální vzdělávání v mateřských školáchGarance
1.2.2017,
, Zdroj: Verlag DashöferŘada mateřských škol směřuje svou koncepcí a strategiemi k naplňování požadavků Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání prostřednictvím alternativních metod a forem práce. Dá se říci, že dnes mateřské školy hledají různé cesty, jak dětem…
Inspirace pro tematický plán na školní rok (září-říjen--listopad)Garance
1.1.2017,
, Zdroj: Verlag DashöferŘeč – lexikálně sémantická rovina – rozvoj slovní zásoby, tvoření vět
Klasifikace poruch autistického spektra u dětí v mateřské školeGarance
23.12.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferPoruchy autistického spektra narušují dětský mentální vývoj v mnoha zásadních oblastech, jde o poruchu pervazivního, tedy vše pronikajícího charakteru. Nejzásadněji je narušena komunikace, sociální interakce a představivost – imaginace, objevuje se stereotypní…
Metodická podpora učitele - Rok v mateřské školeGarance
21.12.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferMateriál nabízí inspiraci/nápady, jak zpracovat tematický plán předškolní přípravy v mateřské škole či přípravné třídě.
Vzor adaptačního plánu mateřské školyGarance
21.12.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferVstup dítěte do mateřské školy je významnou událostí nejen v životě dítěte, ale i v soužití celé rodiny. Děti, které se do té doby pohybovaly převážně v kruhu rodinném, najednou poznávají jinou společnost, nové kamarády i dospělé a nové prostředí. Některé děti…
Kluby rodičůGarance
21.12.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferV rámci rozšiřování nabídky v procesu adaptace dětí v mateřských školách se můžeme setkat také s různými typy klubů rodičů či kluby maminek a batolat. Kluby bývají organizovány v prostorách mateřských škol v různém časovém rozsahu, vycházejícím…
Aktuální trendy v adaptačních programech mateřských školGarance
21.12.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferAdaptace dítěte na prostředí mateřské školy je v jeho životě zásadní změnou. Faktorů, které ovlivňují adaptaci, je celá řada. Zásadní vliv má například osobnost dítěte, jeho temperament, výchova, celková úroveň a schopnost socializace, vztah k dětem…
Školský ombudsman přijal již stovky podnětůGarance
16.12.2016, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (http://www.msmt.cz/)
Řešení stížností a prevence šikany - to jsou hlavní problémy, které musel řešit nový školní ombudsman Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Ladislav Hrzal za první tři měsíce ve funkci. Za tuto dobu přijal a vyřešil stovky podnětů z řad pedagogů, rodičů…
Nový web k podpoře pedagogů pro práci s žáky-cizinci
21.10.2016, Zdroj: Národní institut pro další vzdělávání (http://www.nidv.cz/)
Národní institut pro další vzdělávání zahájil v rámci projektu Podpora pedagogů pro práci s dětmi-cizinci a žáky-cizinci ve školách činnost nového webu. Ten nabízí přehled vzdělávacích programů, které v jednotlivých krajích NIDV pedagogům v rámci dalšího…
Náležitosti individuálního vzdělávacího plánu dítěte s mimořádným nadánímGarance
23.8.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferIndividuální vzdělávací plán dítěte s mimořádným nadáním může být uskutečňováno pouze za předpokladu, že vychází ze školního vzdělávacího programu školy a na základě závěrů z vyšetření ve školském poradenském zařízení. Důležitou součástí je taktéž vyjádření…
Speciální vzdělávací potřeby dětíArchiv
22.8.2016, Zdroj: Verlag Dashöfer
Kapitola se věnuje otázce speciálních vzdělávacích potřeb dětí (žáků), s aplikací v rámci praxe mateřských škol.
Rozvoj nadání a talentu - požadavky a očekávání rodičů dětíGarance
15.6.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferV současné době zaznamenáváme stále sílící trend zvýšeného zájmu rodičů v oblasti rozvoje nadání dětí již v období předškolního věku. Setkáváme se s různými projevy tohoto trendu. Například se mění a zvyšují nároky na zařízení předškolní výchovy a vzdělávání.…
Realizace koncepce povinné školní docházky v praxi mateřské školyGarance
13.6.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferKoncepce povinné školné docházky v zařízeních předškolní výchovy a vzdělávání bude realizována od školního roku 2017/2018. Doposud mateřské školy nemají koncepci, metodiku či doporučení MŠMT, týkající se zásadních skutečností, spojených například se zápisem…
Individuální vzdělávání - platná legislativaGarance
13.6.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferProzatím jedinou a legislativně přijatelnou cestou pro rodiče, který se rozhodne dítě ponechat ve stávajícím zařízení, bude volba cesty individuálního vzdělávání dle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání…
Pravidla a požadavky pro výdej stravy v zařízeních předškolní výchovy a vzděláváníGarance
11.6.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferV současné době registrujeme zvýšený požadavek na samostatnost dětí v rámci sebeobslužných činností v mateřských školách. Tyto požadavky vycházejí z RVP PV a týkají se nejen samostatnosti v oblasti hygieny, oblékání, ale také například v oblasti výdeje stravy…
Motivační systém u dětí s poruchou autistického spektraGarance
10.6.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferV České republice jsou děti s poruchami autistického spektra (dále PAS) vzdělávány dle zásad strukturovaného učení, které vychází z tzv. TEACCH programu (z anglického Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children)Více na:…
Plošné testování školáků na drogy přináší nepřesné výsledky
27.5.2016, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (http://www.msmt.cz/)
Úřad vlády ČR vydává společně s národním protidrogovým koordinátorem, výkonným místopředsedou Rady vlády pro koordinaci protidrogové politiky, Národním monitorovacím střediskem pro drogy a závislosti, Klinikou adiktologie UK v Praze, Českou asociací…
Spolupráce rodiny a školy v problematice rozvoje nadání dítěte předškolního věkuGarance
7.4.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferJako ředitel školy, která měla, mimo jiné, i dvě oddělení mateřské školy, jsem si udělal takové rychlé šetření u rodičů. Otázka, na niž jsem se ptal, byla relativně jednoduchá: „V jakých oblastech by mateřská škola měla primárně rozvíjet Vaše dítě?” Rodiče…
Praktické využití interaktivní tabule k inovaci portfolia dítěteGarance
3.4.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferDíky softwarovým možnostem interaktivních tabulí můžete snadno inovovat portfolio dítěte v mateřské škole. Činnost dítěte lze zaznamenat na pracovní ploše interaktivní tabule a vytvořit tak digitální soubor v softwaru tabule, obrazovém formátu, videozáznamu či…
Prohlášení Ligy komunitních škol ke společnému vzděláváníGarance
1.3.2016, Zdroj: Ministerstvo školství, tělovýchovy a mládeže
Liga komunitních škol (dále LKŠ) je sdružení základních a mateřských škol v České republice, které spojuje idea komunitního a inkluzívního vzdělávání. LKŠ spolupracuje se školami na Slovensku, v Rakousku, Německu, Velké Británii, v Bělorusku a čerpá inspiraci…
Využití technologií ve výchově a vzděláváníGarance
20.1.2016, Zdroj: Verlag Dashöfer
Interaktivní tabule v prostředí mateřské školyGarance
20.1.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferV 21. století děti předškolního věku vnímají velmi intenzivně přítomnost technologií v prostředí rodiny, školy a společnosti. Mnohé dokážou využívat videokonferenční technologie dokonce ještě před nástupem do mateřské školy. Někteří pedagogové předškolních…
Tvorba záznamového archu dítěte předškolního věku se zaměřením na školní zralostGarance
19.1.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferZáznamový arch má sloužit jako podklad pro orientační mapování školní zralosti dítěte předškolního věku v mateřské škole či přípravné třídě školy základní. Nejedná se však o kompletní vyšetření, jelikož je vždy nutno zahrnout do vyšetření zejména diagnostiku…