Smlouva o podmínkách poskytování osobní asistence ve školeGarance
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní náplň a zařazení asistenta pedagoga u integrovaného žáka v organizačním řádu školyGarance
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se sociálním znevýhodněním (8. platová třída)Garance
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferStřední škola, Základní škola a Mateřská škola, XYZ, příspěvková organizace
Pracovní náplň a zařazení asistenta pedagoga u žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (7. platová třída)Garance
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se zdravotním postižením (6. platová třída)Garance
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferV náplni práce jsou používány termíny dítě, žák (dále jen „žák”), ředitel, učitel, vychovatel, asistent pedagoga, psycholog, speciální pedagog, dětský lékař, pracovník, metodik, koordinátor, apod. V rámci těchto formulací se rozumějí vždy obě genderové…
Náplň práce asistenta pedagoga u žáka s tělesným postiženímGarance
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferObecné informace k přiznanému uzpůsobení podmínek konání maturitní zkouškyGarance
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferŽák s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky je žák se zdravotním postižením nebo zdravotním znevýhodněním, kterému je na základě jeho žádosti umožněno konat maturitní zkoušku za podmínek odpovídajících jeho (vzdělávacím)…
Smlouva o poskytnutí osobní asistenceGarance
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se sociálním znevýhodněním (8. platová třída)Garance
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferV náplni práce jsou používány termíny žák, učitel, vychovatel, asistent pedagoga, psycholog, speciální pedagog, dětský lékař, pracovník, metodik, koordinátor, apod. V rámci těchto formulací se rozumí vždy obě genderové…
Pracovní smlouva asistenta pedagogaGarance
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferAsistent pedagoga v běžné školeGarance
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferAsistenti pedagoga v běžných mateřských a základních školách jsou v současnosti hrazeni ze systému podpůrných opatření – škola tedy dostává na jejich plat dotaci, ve výši předepsané tzv. normovanou finanční náročností, na základě doporučení školského…
Ekonomické zabezpečení pozice a plat asistenta pedagogaGarance
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferEkonomické zabezpečení – získávání prostředků na platy asistentů pedagoga – se v současné době liší v závislosti na tom, zda jde o asistenta pedagoga v běžné (nikoli speciální) škole, nebo o asistenta ve škole speciální (oficiální terminologií „ve škole…
Vymezení pozice asistenta pedagogaGarance
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferZákladní vymezení pozice asistenta pedagoga lze najít v zákoně o pedagogických pracovnících, ve školském zákoně a ve vyhlášce o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Historie a současnost asistentů pedagoga v ČRGarance
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferProfese asistentů existuje ve školách České republiky už více než čtvrt století. S prvními asistenty bylo možné se v našich školách setkávat už první polovině devadesátých let 20. století, byť tehdy ještě byla tato pozice neoficiální, zřizovaná z dobré vůle…
Asistent pedagoga financovaný z běžného rozpočtu školyGarance
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferVýše uvedené financování pozice asistenta pedagoga počítá s dotacemi, které jsou školám a školským zařízením poskytovány ze státního rozpočtu specificky na plat asistenta pedagoga. Vedle toho ale existuje i možnost platit asistenta pedagoga z běžného rozpočtu…
Zdroje metodického vedeníGarance
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferZ výzkumu prezentovaného Němcem a Strnadovou (2018) vyplývá, že asistenti pedagoga v praxi využívají tyto zdroje metodické podpory:
Náplň práce asistenta pedagogaGarance
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferNáplň práce asistenta pedagoga formálně stanovuje ředitel dané školy nebo školského zařízení, a to buď přímo v pracovní smlouvě, nebo v samostatném dokumentu (navazujícím na určení pracovní pozice podle pracovní smlouvy).…
Spolupráce asistenta pedagoga s učitelem (vychovatelem)Garance
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferSpolupráce asistenta pedagoga s učitelem představuje poměrně komplikovanou oblast zatíženou mnoha specifiky vyplývajícími z odlišné kvalifikace obou pracovníků a mnohdy i z různorodých osobnostních dispozic. (Následující text sice pojednává o spolupráci…
Asistenti pedagoga ve školách hlavního vzdělávacího prouduGarance
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferVe školách hlavního vzdělávacího proudu asistent pedagoga působí jako podpůrné opatření třetího, čtvrtého nebo pátého stupně, přičemž pro poskytování takového podpůrného opatření škola potřebuje doporučení školského poradenského zařízení…
Další vzdělávání asistentů pedagogaGarance
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferV oblasti dalšího vzdělávání se i na asistenty pedagoga – stejně jako na všechny ostatní pedagogické pracovníky – vztahuje ustanovení § 24 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických…
Asistenti pedagoga ve speciálních školáchGarance
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPozice asistenta pedagoga ve speciálních školách a třídách – formálně označovaných jako školy a třídy podle § 16 odst. 9 ŠZ – je poněkud odlišná. Hlavní rozdíl je v tom, že asistenti pedagoga nejsou v těchto školách financováni z rozpočtu na podpůrná opatření.…
Jiné formy asistence: osobní asistentGarance
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPozice osobního asistenta se od profese asistenta pedagoga v mnoha ohledech poměrně významně liší. V první řadě je potřeba zdůraznit, že nejde o pozici z oblasti školství, ale o profesi z oblasti sociálních služeb – spadá tedy do resortu Ministerstva práce a…
Spolupráce asistenta pedagoga se zákonnými zástupci žákůGarance
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferU zákonných zástupců žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je poměrně běžné, že se do kontaktu s asistentem pedagoga dostávají častěji než do kontaktu s učitelem – ve srovnání s učiteli mají asistenti na kontakt s rodiči žáka často více času, v některých…
Jiné formy asistence: školní asistentGarance
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPozice školního asistenta byla vytvořena a dosud existuje pro potřeby projektů financovaných z dotací Evropské unie (aktuálně jde nejčastěji o zjednodušené projekty – tzv. „šablony”). Ředitel školy nebo školského zařízení může pozici školního asistenta zřídit…
Pozice asistenta pedagoga v souvislostech inkluzivního vzděláváníGarance
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferOd počátku 21. století se pozice asistenta pedagoga i v ČR stále více rozšiřuje v souvislosti s přijetím myšlenky tzv. inkluzivního vzdělávání. Tento koncept, v současnosti někdy také označovaný jako společné vzdělání, počítá s tím, že ve školách hlavního…
Kvalifikace asistenta pedagogaGarance
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPožadavky na kvalifikaci asistenta pedagoga můžeme rozdělit do dvou oblastí – formální, to jsou požadavky předepsané zákonem, a neformální, to jsou požadavky nad rámec zákona vyplývající z běžné asistentské praxe.…
Metodické vedení a vzdělávání asistentů pedagogaGarance
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPrůběžné metodické vedení asistentů pedagoga a jejich účast na dalším vzdělávání jsou zcela nezbytnými podmínkami pro to, aby práce asistenta pedagoga mohla být skutečně efektivní. V praxi je nutné mít na paměti, že většina asistentů pedagoga přichází do škol…
Asistent pedagoga ve speciální školeGarance
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPodle upravené verze vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (ve znění novely vyhláškou č. 196/2019 Sb.), platné od ledna 2020, ve většině speciálních škol a tříd už v současnosti není možné financovat…
LiteraturaGarance
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferBartoňová, M. (2003). Strategie a přístupy k efektivnějšímu vzdělávání romského etnika. In: Vítková, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno: MSD, 2. vydání, s. 204–218. ISBN 0-86633-22-5.…
Náplň práce asistenta pedagoga poskytujícího pomocné výchovné a organizační činnosti (AP jako podpůrné opatření)Garance
30.3.2020,
, Zdroj: Verlag DashöferNáplň práce asistenta pedagoga poskytujícího individuální podporu při výchově a vzdělávání (AP jako podpůrné opatření)Garance
21.3.2020,
, Zdroj: Verlag DashöferSetkání k systémové podpoře inkluze
5.12.2019, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Další z řady setkání takzvaných individuálních projektů systémových, které jsou hrazeny z evropských fondů a mají za cíl pozitivně ovlivnit vývoj českého školství, se dnes uskutečnilo na MŠMT. Setkání bylo zaměřeno na systémovou podporu inkluze, tedy…
Konference OP VVV představila tři roky společného vzdělávání
2.12.2019, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Ve čtvrtek 28. listopadu se v Praze konala Výroční konference Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV). Hlavním tématem konference bylo společné vzdělávání a jeho podpora z OP VVV. Její podtitul zněl Společně: most k úspěchu. Kromě odborných…
Osobnost učitele a třídní klimaGarance
4.11.2019,
, Zdroj: Verlag Dashöfer„Učitel je jedním ze základních činitelů vzdělávacího procesu, profesionálně kvalifikovaný pedagogický pracovník, spoluzodpovědný za přípravu, řízení, organizaci a výsledky tohoto procesu…” (Průcha, Walterová, Mareš, 2001). Pedagog je jedním ze základních…
Pozice a role žáka ve školní tříděGarance
17.10.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferDítě, které se na základě povinnosti dané zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, dostaví k zápisu do prvního ročníku základní školy, prochází rituálem…
Nová pravidla financování asistenta pedagoga od 1. 1. 2020Garance
7.10.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferV průběhu prázdninových měsíců vyšly ve Sbírce zákonů dva nové právní předpisy – nařízení vlády č. 195/2019 Sb. a vyhláška č. 196/2019 Sb. Těmito právními předpisy se novelizují dvě nařízení vlády a čtyři vyhlášky v částech souvisejících s novým financováním…
Nová pravidla financování asistenta pedagoga od 1. 1. 2020Garance
1.10.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferV průběhu prázdninových měsíců vyšly ve Sbírce zákonů dva nové právní předpisy – nařízení vlády č. 195/2019 Sb. a vyhláška č. 196/2019 Sb. Těmito právními předpisy se novelizují dvě nařízení vlády a čtyři vyhlášky v částech souvisejících s novým financováním…
PHmax asistenta pedagoga - aktuální změna legislativyGarance
13.9.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferDěsí vás neustálé změny legislativy? Nastartování reformy se blíží, ale my jsme nepřetržitě zahrnování novelami již přijatých nařízení vlády a vyhlášek. Není všechno tak dramatické, pokud se dokážeme v dané legislativě orientovat. Pomůžeme vám objasnit, co…
Asistent pedagoga a novela inkluzivní vyhlášky 2019 - souhrn informací k pozici asistenta pedagoga v systému školstvíGarance
23.7.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferOde dne 9. 3. 2018 začala školská poradenská zařízení doporučovat podpůrná opatření asistenta pedagoga ve změněné podobě. Druhá novela vyhlášky rozlišovala podle náročnosti činnosti zajišťované asistentem dvě různé podoby tohoto podpůrného…
Asistent pedagoga - vzdělávání, osobnostní předpoklady a otázka profesních kompetencíGarance
23.7.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferV profesi asistenta pedagoga je kromě vzdělání, definovaného platnou legislativou, velmi důležitá rovina profesních kompetencí.
Klima školní třídyGarance
20.4.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferŠkolní třída je nedílnou součástí školy, má své jedinečné a originální třídní klima. Každá třída, kterou navštěvují stejně staré děti a získávají zde vědomosti, dovednosti, postoje a vznikají v ní vzájemné interakce mezi žáky a učiteli a žáky navzájem, je…
Klima školyGarance
20.3.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferEdukační proces ve školách neovlivňují pouze jednotliví aktéři výchovně vzdělávacího procesu, ale také sociální vztahy a vlivy. Pro popis sociálně psychologických aspektů školy se používají různé termíny – školní prostředí, klima školy, kultura školy,…
Hodnocení žáků s LMP - příklad konkrétního hodnoceníGarance
20.3.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferJedná se o žákyni devátého ročníku s diagnostikovaným LMP, masivní poruchou pozornosti a se sníženou schopností udržet vědomosti a dovednosti v paměti.
Hodnocení žáků s LMP (lehké mentální postižení)Garance
10.3.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferV kontextu se vzděláváním žáků se SVP (speciálními vzdělávacími potřebami) na základních školách v ČR se v následující charakteristice budeme věnovat pouze žákům s lehkým mentálním postižením (LMP). V posledních letech se označení žáka s LMR (lehká mentální…
Školní třída jako sociální skupinaGarance
28.2.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferŠkolní třída představuje základní sociální skupinu školy, je to skupina výchovná a převažující učební činností se blíží skupinám pracovním. Vzniká zde výchovné mikrosociální prostředí, kde dochází k interakci mezi učitelem a žákem. Výrazně se podílí na edukaci…
Problémové chování u dětí s poruchou autistického spektraGarance
28.2.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferPočet žáků s poruchou autistického v běžných školách stále narůstá. Ve většině případů probíhá společné vzdělávání této skupiny žáků bez větších obtíží. Jsou však případy, kde ve školách řešíme konflikty, vulgarismy, v krajních případech i agresi. Toto chování…
Individuální vzdělávací plán - vzorGarance
18.2.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferPlán pedagogické podpory (PLPP) - vzorGarance
18.2.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferSociální skupinaGarance
31.1.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferČlověk jako tvor společenský potřebuje ke svému spokojenému životu soužití a blízkost dalších lidí. Proto vstupuje do sociálních skupin, bez jiných lidí by de facto zahynul. Do jednotlivých sociálních skupin člověk vstupuje na základě dobrovolnosti či…
Osobní asistence ve školáchGarance
30.11.2018,
, Zdroj: Verlag DashöferInstitut osobní asistence je na základě zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, postaven na právním vztahu. Tento vztah je založen smlouvou mezi zákonným zástupcem nezletilého a poskytovatelem této sociální služby, tedy místo osobního asistenta se…