Pracovní náplň a zařazení asistenta pedagoga u žáka se speciálními vzdělávacími potřebami
Garance
30.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Náplň práce asistenta pedagoga u žáka s tělesným postižením
Garance
30.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Pracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se sociálním znevýhodněním (8. platová třída)
Garance
30.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Pracovní náplň a zařazení asistenta pedagoga u integrovaného žáka v organizačním řádu školy
Garance
30.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Pracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se zdravotním postižením (6. platová třída)
Garance
30.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Pracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se sociálním znevýhodněním (8. platová třída)
Garance
30.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Obecné informace k přiznanému uzpůsobení podmínek konání maturitní zkoušky
Garance
1.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Žák s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky je žák se zdravotním postižením nebo zdravotním znevýhodněním, kterému je na základě jeho žádosti umožněno konat maturitní zkoušku za podmínek odpovídajících jeho (vzdělávacím)…
Pracovní smlouva - asistent pedagoga (VZOR)
Garance
1.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Smlouva o podmínkách poskytování osobní asistence ve škole
Garance
1.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Smlouva o poskytnutí osobní asistence
Garance
1.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Asistent pedagoga financovaný z běžného rozpočtu školy
Garance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Výše uvedené financování pozice asistenta pedagoga počítá s dotacemi, které jsou školám a školským zařízením poskytovány ze státního rozpočtu specificky na plat asistenta pedagoga. Vedle toho ale existuje i možnost platit asistenta pedagoga z běžného rozpočtu…
Pozice asistenta pedagoga v souvislostech inkluzivního vzděláváníGarance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Od počátku 21. století se pozice asistenta pedagoga i v ČR stále více rozšiřuje v souvislosti s přijetím myšlenky tzv. inkluzivního vzdělávání. Tento koncept, v současnosti někdy také označovaný jako společné vzdělání, počítá s tím, že ve školách hlavního…
Zdroje metodického vedení
Garance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Z výzkumu prezentovaného Němcem a Strnadovou (2018) vyplývá, že asistenti pedagoga v praxi využívají tyto zdroje metodické podpory:
Kvalifikace asistenta pedagogaGarance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Požadavky na kvalifikaci asistenta pedagoga můžeme rozdělit do dvou oblastí – formální, to jsou požadavky předepsané zákonem, a neformální, to jsou požadavky nad rámec zákona vyplývající z běžné asistentské praxe.…
Jiné formy asistence: osobní asistentGarance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Pozice osobního asistenta se od profese asistenta pedagoga v mnoha ohledech poměrně významně liší. V první řadě je potřeba zdůraznit, že nejde o pozici z oblasti školství, ale o profesi z oblasti sociálních služeb – spadá tedy do resortu Ministerstva práce a…
Literatura
Garance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Bartoňová, M. (2003). Strategie a přístupy k efektivnějšímu vzdělávání romského etnika. In: Vítková, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno: MSD, 2. vydání, s. 204–218. ISBN 0-86633-22-5.…
Metodické vedení a vzdělávání asistentů pedagoga
Garance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Průběžné metodické vedení asistentů pedagoga a jejich účast na dalším vzdělávání jsou zcela nezbytnými podmínkami pro to, aby práce asistenta pedagoga mohla být skutečně efektivní. V praxi je nutné mít na paměti, že většina asistentů pedagoga přichází do škol…
Další vzdělávání asistentů pedagogaGarance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
V oblasti dalšího vzdělávání se i na asistenty pedagoga – stejně jako na všechny ostatní pedagogické pracovníky – vztahuje ustanovení § 24 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických…
Asistent pedagoga ve speciální škole
Garance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Podle upravené verze vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (ve znění novely vyhláškou č. 196/2019 Sb.), platné od ledna 2020, ve většině speciálních škol a tříd už v současnosti není možné financovat…
Asistenti pedagoga ve speciálních školáchGarance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Pozice asistenta pedagoga ve speciálních školách a třídách – formálně označovaných jako školy a třídy zřizované podle § 16 odst. 9 ŠZ – je poněkud odlišná. Hlavní rozdíl je v tom, že asistenti pedagoga nejsou v těchto školách financováni z rozpočtu na podpůrná…
Spolupráce asistenta pedagoga s učitelem (vychovatelem)Garance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Spolupráce asistenta pedagoga s učitelem představuje poměrně komplikovanou oblast zatíženou mnoha specifiky vyplývajícími z odlišné kvalifikace obou pracovníků a mnohdy i z různorodých osobnostních dispozic. (Následující text sice pojednává o spolupráci…
Spolupráce asistenta pedagoga se zákonnými zástupci žákůGarance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
U zákonných zástupců žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je poměrně běžné, že se do kontaktu s asistentem pedagoga dostávají častěji než do kontaktu s učitelem – ve srovnání s učiteli mají asistenti na kontakt s rodiči žáka často více času, v některých…
Ekonomické zabezpečení pozice a plat asistenta pedagoga
Garance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Ekonomické zabezpečení – získávání prostředků na platy asistentů pedagoga – se v současné době liší v závislosti na tom, zda jde o asistenta pedagoga v běžné (nikoli speciální) škole, nebo o asistenta ve škole speciální (oficiální terminologií „ve škole…
Vymezení pozice asistenta pedagoga
Garance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Základní vymezení pozice asistenta pedagoga lze najít v zákoně o pedagogických pracovnících, ve školském zákoně a ve vyhlášce o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Asistenti pedagoga ve školách hlavního vzdělávacího proudu
Garance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Ve školách hlavního vzdělávacího proudu asistent pedagoga působí jako podpůrné opatření třetího, čtvrtého nebo pátého stupně, přičemž pro poskytování takového podpůrného opatření škola potřebuje doporučení školského poradenského zařízení…
Jiné formy asistence: školní asistentGarance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Pozice školního asistenta byla vytvořena a dosud existuje pro potřeby projektů financovaných z dotací Evropské unie (aktuálně jde nejčastěji o zjednodušené projekty – tzv. „šablony”). Ředitel školy nebo školského zařízení může pozici školního asistenta zřídit…
Asistent pedagoga v běžné škole
Garance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Asistenti pedagoga v běžných mateřských a základních školách jsou v současnosti hrazeni ze systému podpůrných opatření – škola tedy dostává na jejich plat dotaci, ve výši předepsané tzv. normovanou finanční náročností, na základě doporučení školského…
Náplň práce asistenta pedagogaGarance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Náplň práce asistenta pedagoga formálně stanovuje ředitel dané školy nebo školského zařízení, a to buď přímo v pracovní smlouvě, nebo v samostatném dokumentu (navazujícím na určení pracovní pozice podle pracovní smlouvy).…
Historie a současnost asistentů pedagoga v ČRGarance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Profese asistentů existuje ve školách České republiky už více než čtvrt století. S prvními asistenty bylo možné se v našich školách setkávat už první polovině devadesátých let 20. století, byť tehdy ještě byla tato pozice neoficiální, zřizovaná z dobré vůle…
Náplň práce asistenta pedagoga poskytujícího pomocné výchovné a organizační činnosti (AP jako podpůrné opatření)
Garance
30.3.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Náplň práce asistenta pedagoga poskytujícího individuální podporu při výchově a vzdělávání (AP jako podpůrné opatření)
Garance
21.3.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Setkání k systémové podpoře inkluze
5.12.2019, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Další z řady setkání takzvaných individuálních projektů systémových, které jsou hrazeny z evropských fondů a mají za cíl pozitivně ovlivnit vývoj českého školství, se dnes uskutečnilo na MŠMT. Setkání bylo zaměřeno na systémovou podporu inkluze, tedy…
Konference OP VVV představila tři roky společného vzdělávání
2.12.2019, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Ve čtvrtek 28. listopadu se v Praze konala Výroční konference Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV). Hlavním tématem konference bylo společné vzdělávání a jeho podpora z OP VVV. Její podtitul zněl Společně: most k úspěchu. Kromě odborných…
Osobní asistence ve školách
Garance
30.11.2018, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Institut osobní asistence je na základě zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, postaven na právním vztahu. Tento vztah je založen smlouvou mezi zákonným zástupcem nezletilého a poskytovatelem této sociální služby, tedy místo osobního asistenta se…
Kompetence a náplň práce školního asistenta
Garance
15.8.2018, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Školní asistent není na rozdíl od asistenta pedagoga pedagogickým pracovníkem. Školní asistent je osoba, která by ve škole měla koordinovat organizační podporu pedagogických pracovníků při práci s dětmi, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami.…
První rok společného vzdělávání, hlavní závěry 2. analýzy
27.3.2018, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (http://www.msmt.cz/)
Novela školského zákona dala od 1. září 2016 možnost vzdělávat v běžných školách ve větší míře než dříve společně žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) a žáky bez znevýhodnění. Tento další krok k inkluzivnímu vzdělávání vyhodnotilo MŠMT ve druhé…
Šárka a nácvik samostatných činností
Garance
1.2.2018, , Zdroj: Verlag Dashöfer
V tomto článku bych chtěla popsat práci s naší žákyní Šárkou. Je jí 19 let, trpí hypotonickým syndromem, závažným mentálním postižením, epilepsií a má těžkou poruchu…
Honza a jeho výuka
Garance
14.12.2017, , Zdroj: Verlag Dashöfer
V tomto článku budu psát o dalším svém žákovi, kterému asistuji už několik let. Jmenuje se Honza, je mu 17 let, školu navštěvuje desátým rokem a nyní je v posledním ročníku. Jeho diagnózou jsou vícečetná zdravotní postižení, DMO, těžká porucha řeči a…
Petr a jeho život se souběžným postižením více vadami
Garance
7.11.2017, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Jmenuji se Andrea a již desátým rokem pracuji jako asistent pedagoga v základní škole speciální. Naše škola je detašovaným pracovištěm a tvoří ji pouze rehabilitační třídy. Nachází se v areálu denního stacionáře a je primárně určena pro jeho klienty. V naší…
Krizový plán pro prevenci vzniku problémových situací týkajících se žáka s PAS
Garance
24.10.2017, Zdroj: Verlag Dashöfer
Pravidla prevence vzniku problémových situací týkajících se žáků s PAS ve školách a školských zařízeních
Garance
23.10.2017, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Dne 21. března 2017 schválilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR metodický materiál s názvem „Dodržování pravidel prevence vzniku problémových situací týkajících se žáků s poruchou autistického spektra (PAS) ve školách a školských zařízeních za…
Společné vzdělávání: Příklady dobré praxe
Garance
13.3.2017, Zdroj: Národní institut pro další vzdělávání (http://www.nidv.cz/)
Uvádíme další z příběhů úspěšného začlenění handikepovaného školáka do kolektivu.
Právní předpisy
Garance
8.1.2017, , Zdroj: Verlag Dashöfer
zákon č. 178/2016 Sb., kterým se mění zákon 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších…
Finanční podpora na znevýhodněné žáky je od ledna vázána na konkrétní školy
6.1.2017, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (http://www.msmt.cz/)
Finanční podpora na vzdělávání znevýhodněných žáků je od 1. 1. 2017 vázána na potřeby konkrétních škol. Krajské úřady tak z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) dostanou peníze podle vykázaných potřeb každé školy, a přesně tuto částku pak…
Výsledky kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků v ZŠ
5.1.2017, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (http://www.msmt.cz/)
Počet romských žáků vzdělávaných podle snížených standardů se mírně snižuje. Vyplynulo to ze zjišťování kvalifikovaných odhadů počtu romských dětí a žáků na základních školách s ohledem na jednotlivé vzdělávací programy základního…
Klasifikace poruch autistického spektra u dětí v mateřské škole
Garance
23.12.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Poruchy autistického spektra narušují dětský mentální vývoj v mnoha zásadních oblastech, jde o poruchu pervazivního, tedy vše pronikajícího charakteru. Nejzásadněji je narušena komunikace, sociální interakce a představivost – imaginace, objevuje se stereotypní…
Motivační systém u dětí s poruchou autistického spektra
Garance
10.6.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer
V České republice jsou děti s poruchami autistického spektra (dále PAS) vzdělávány dle zásad strukturovaného učení, které vychází z tzv. TEACCH programu (z anglického Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children)Více na:…
Informace MŠMT č. j. 14 453/2005-24 (Věstník MŠMT č. 10/2005)
Garance
31.5.2015, , Zdroj: Verlag Dashöfer