1.105
Proč a jak se má změnit výuka na 1. stupni ZŠ ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět
PhDr. Hana Havlínová, Ph.D.
NahoruNově schválený RVP ZV 2025: navazuje, ale mění přístup
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (2025) navazuje na ten stávající (2023), který již při svém prvním schválení v roce 2005 přinesl novou integrovanou vzdělávací oblast Člověk a jeho svět koncipovanou pouze pro 1. stupeň ZŠ. Ta v kurikulárním dokumentu propojila vzdělávací obsah Prvouky, Vlastivědy a Přírodovědy. Bylo a je zcela v kompetenci ředitele školy a jeho týmu, jaké předměty na základě RVP ZV ve své škole nastaví do školního vzdělávacího programu. V mnohých základních školách tak i po zavedení integrované vzdělávací oblasti zůstaly izolované předměty pod původními názvy a často i s původním neintegrovaným obsahem, tedy učivem.
NahoruPříležitost začít znovu a lépe
Také tvůrci učebnic se často drželi zaběhlých zvyklostí, pouze pod názvy Prvouka, Vlastivěda a Přírodověda se objevil podtitul v souladu se vzdělávací oblastí Člověk a jeho svět. Během dvaceti let tak nedošlo k žádoucímu odklonu od mechanického osvojování vlastivědných a přírodovědných znalostí a posunu směrem k vlastnímu bádání, experimentování a objevování samotnými žáky.
NahoruCo se děti mají skutečně naučit
Implementace RVP ZV (2025), která může na dobrovolné bázi začít od září 2025 a pro všechny školy povinně od září 2027, je tedy novou příležitostí původní záměr z roku 2005 začít skutečně naplňovat, protože právě vzdělávací oblast Člověk a jeho svět svým široce pojatým obsahem dává prostor k efektivnímu a smysluplnému propojení rozvoje klíčových kompetencí, základních gramotností, průřezových témat a vlastních vzdělávacích obsahů z jednotlivých okruhů.
NahoruOd okolí k sobě: cesta poznání
Při naplňování očekávaných výsledků učení směřujeme ke znalostem a dovednostem uplatnitelným v běžném životě žáka a k utváření návyků a postojů důležitých pro celoživotní učení. Cílem vzdělávací oblasti je vytvoření uceleného pohledu na sebe sama a na okolní svět, rozvoj a kultivace osobnosti žáka a směřování ke zdravému životnímu stylu.
NahoruUčit bádáním, ne memorováním
Žák si na základě vlastní zkušenosti má postupně osvojovat znalosti týkající se člověka, rodiny, společnosti, vlasti a přírody. Nejprve má poznávat své nejbližší okolí, postupně se seznamovat s místně i časově vzdálenějšími osobami a místy. Vhled do minulosti získá s využitím specifik a událostí, které souvisejí s konkrétním regionem, ve kterém žije. Prostřednictvím poznání sebe sama, svých potřeb a porozumění světu kolem sebe si přirozeně utvoří postoje k hodnotám a vztahům ve společnosti, naučí se vnímat současnost v návaznosti na události minulosti a jako východisko pro budoucnost.
NahoruŠest tematických okruhů, pět starých, jeden nový
Prostřednictvím pozorování, experimentování a bádání získá znalosti a dovednosti, které mu umožní pojmenovávání věcí, jevů a dějů, i jejich propojení do souvislostí.
Obsah vzdělávací oblasti je rozdělený do šesti okruhů, pět z nich navazuje na stávající RVP ZV: Místo, kde žijeme Lidé kolem nás Lidé a čas Rozmanitost přírody Člověk, jeho zdraví a bezpečí. Došlo k přidání okruhu Lidé a svět financí zaměřeného na rozvoj finanční gramotnosti.
Tabulka 1: Porovnání struktury vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět
NahoruKaždý okruh s jasným cílem
Místo, kde žijeme
Očekávané výsledky učení jsou formulovány tak, aby žák poznával své nejbližší okolí, vztahy a souvislosti v obci, v širším regionu a ve společnosti. Pomocí rozmanitých zdrojů informací se učí hledat odpovědi na otázky spojené s nejbližším okolím i širším regionem a získané poznatky interpretovat či aplikovat. Důraz je kladen na místně zakotvené učení a na utváření přímých zkušeností žáka prostřednictvím terénní výuky.
Lidé kolem nás
Očekávané výsledky učení jsou formulovány tak, aby si žák utvářel prvotní poznatky a dovednosti budoucího občana demokratického státu, seznamoval se s významem základních společenských hodnot a na příkladech se učil prokazovat jejich význam. Na konkrétních příkladech a situacích ze svého regionu se seznamuje s úkoly orgánů státní správy a územní samosprávy. Nedílnou součástí je i téma respektu k jinakosti, života bez násilí a bezpečí v online prostředí.
Lidé a čas
Očekávané výsledky učení jsou formulovány tak, aby žák zkoumal minulost prostřednictvím mapování běžného života lidí v daném regionu. Samostatně vyhledával, získával a zkoumal informace z dostupných zdrojů, především od členů své rodiny a od lidí v nejbližším okolí. Záměrem je, aby navštěvoval historické památky, sbírky regionálních i specializovaných muzeí a další vhodné instituce.
Rozmanitost přírody
Očekávané výsledky učení jsou formulovány tak, aby u žáka byla rozvíjena environmentální senzitivita, postoje a vztah k přírodě. Má zkoumat přírodu prostřednictvím pozorování a experimentů a na základě praktického poznávání daného regionu a dalších informací hledat důkazy o jejích proměnách. Učí se využívat a hodnotit svá pozorování a záznamy, sledovat vliv lidské činnosti na přírodu, hledat možnosti, jak může sám přispět k ochraně přírody, ke zlepšení životního prostředí a k trvale udržitelnému rozvoji. Je veden k tomu, aby si uvědomil, že Země a život na ní tvoří jeden nedílný celek, ve kterém jsou všechny hlavní děje ve vzájemném souladu a rovnováze, kterou může člověk snadno narušit a velmi obtížně obnovovat.
Člověk, jeho zdraví a bezpečí
Očekávané výsledky učení jsou formulovány tak, aby se žák učil poznávat zdraví jako stav bio-psycho-sociální rovnováhy života. Seznamuje s tím, jak se člověk vyvíjí a mění od narození do dospělosti, co je pro člověka vhodné a nevhodné z hlediska denního režimu, hygieny, výživy i mezilidských vztahů. Získává základní poučení o zdraví a nemocech, o zdravotní prevenci, osvojuje si dovednosti týkající se poskytování první pomoci. Osvojuje si bezpečné chování a vzájemnou pomoc v různých životních situacích, včetně mimořádných událostí.
Lidé a svět financí
Očekávané výsledky učení jsou formulovány tak, aby si žák osvojil vědomosti a dovednosti související se základními finančními koncepty, jako jsou peníze, úspory, výdaje a rozpočet. Naučil se rozumět hodnotě peněz a základním pojmům spojeným s hospodařením. Získané vědomosti a dovednosti aplikuje v modelových situacích tak, aby je následně využil v reálném životě. Vzdělávací obsah vychází ze Standardu finanční gramotnosti, zároveň respektuje věkové a vývojové možnosti žáka 1. stupně ZŠ.
NahoruOčekávané výsledky místo výstupů
Návaznost a změny vzdělávacího obsahu, tedy očekávaných výstupů (nově očekávaných výsledků učení), jsou zachyceny v následující tabulce. Zásadní změnou je, že RVP ZV (2025) obsahuje pouze závazné části. Nejsou tedy formulovány očekávané výsledky učení pro 3. ročník, které jsou i ve stávajícím RVP ZV pouze doporučené a mnohé z nich byly naplňovány pouze v období 1.-3. ročníku a v dalších ročnících se na ně nenavazovalo. Pokud přemýšlíme o vzdělávání v celoživotním kontextu, mělo by vše, s čím se žáci v průběhu vzdělávání setkávají, dávat základ pro další období. Ačkoliv si ve škole můžeme sestavit libovolné předměty s libovolnými názvy, měli bychom sledovat průběžné naplňování očekávaných výsledků učení.
NahoruZměna předmětové logiky: konec Prvouky?
Podle mého názoru pro školní praxi nyní nedává smysl koncipování samostatného předmětu Prvouka pro 1.-3. ročník ZŠ a jeho následné rozdělení na Vlastivědu a Přírodovědu ve 4.-5. ročníku.
NahoruSpíše doplnění než revoluce
V tabulce níže můžeme porovnat stávající očekávané výstupy s nově formulovanými očekávanými výsledky učení. To nám pomůže odhalit, že většinu vzdělávacího obsahu budeme realizovat i nadále a že došlo spíše k doplnění či akcentování určitých obsahů s ohledem na proměnu požadavků společnosti.
Tabulka 2: Porovnání vzdělávacího obsahu