Pracovní náplň a zařazení asistenta pedagoga u integrovaného žáka v organizačním řádu školyArchiv
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferSmlouva o podmínkách poskytování osobní asistence ve školeArchiv
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní náplň a zařazení asistenta pedagoga u žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (7. platová třída)Archiv
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se sociálním znevýhodněním (8. platová třída)Archiv
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferStřední škola, Základní škola a Mateřská škola, XYZ, příspěvková organizace
Pracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se zdravotním postižením (6. platová třída)Archiv
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferV náplni práce jsou používány termíny dítě, žák (dále jen „žák”), ředitel, učitel, vychovatel, asistent pedagoga, psycholog, speciální pedagog, dětský lékař, pracovník, metodik, koordinátor, apod. V rámci těchto formulací se rozumějí vždy obě genderové…
Náplň práce asistenta pedagoga u žáka s tělesným postiženímArchiv
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferObecné informace k přiznanému uzpůsobení podmínek konání maturitní zkouškyArchiv
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferŽák s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky je žák se zdravotním postižením nebo zdravotním znevýhodněním, kterému je na základě jeho žádosti umožněno konat maturitní zkoušku za podmínek odpovídajících jeho (vzdělávacím)…
Smlouva o poskytnutí osobní asistenceArchiv
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se sociálním znevýhodněním (8. platová třída)Archiv
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferV náplni práce jsou používány termíny žák, učitel, vychovatel, asistent pedagoga, psycholog, speciální pedagog, dětský lékař, pracovník, metodik, koordinátor, apod. V rámci těchto formulací se rozumí vždy obě genderové…
Pracovní smlouva asistenta pedagogaArchiv
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferHistorie a současnost asistentů pedagoga v ČRArchiv
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferProfese asistentů existuje ve školách České republiky už více než čtvrt století. S prvními asistenty bylo možné se v našich školách setkávat už první polovině devadesátých let 20. století, byť tehdy ještě byla tato pozice neoficiální, zřizovaná z dobré vůle…
Asistent pedagoga financovaný z běžného rozpočtu školyArchiv
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferVýše uvedené financování pozice asistenta pedagoga počítá s dotacemi, které jsou školám a školským zařízením poskytovány ze státního rozpočtu specificky na plat asistenta pedagoga. Vedle toho ale existuje i možnost platit asistenta pedagoga z běžného rozpočtu…
Asistent pedagoga v běžné školeArchiv
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferAsistenti pedagoga v běžných mateřských a základních školách jsou v současnosti hrazeni ze systému podpůrných opatření – škola tedy dostává na jejich plat dotaci, ve výši předepsané tzv. normovanou finanční náročností, na základě doporučení školského…
Ekonomické zabezpečení pozice a plat asistenta pedagogaArchiv
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferEkonomické zabezpečení – získávání prostředků na platy asistentů pedagoga – se v současné době liší v závislosti na tom, zda jde o asistenta pedagoga v běžné (nikoli speciální) škole, nebo o asistenta ve škole speciální (oficiální terminologií „ve škole…
Vymezení pozice asistenta pedagogaArchiv
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferZákladní vymezení pozice asistenta pedagoga lze najít v zákoně o pedagogických pracovnících, ve školském zákoně a ve vyhlášce o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Zdroje metodického vedeníArchiv
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferZ výzkumu prezentovaného Němcem a Strnadovou (2018) vyplývá, že asistenti pedagoga v praxi využívají tyto zdroje metodické podpory:
Náplň práce asistenta pedagogaArchiv
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferNáplň práce asistenta pedagoga formálně stanovuje ředitel dané školy nebo školského zařízení, a to buď přímo v pracovní smlouvě, nebo v samostatném dokumentu (navazujícím na určení pracovní pozice podle pracovní smlouvy).…
Spolupráce asistenta pedagoga s učitelem (vychovatelem)Archiv
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferSpolupráce asistenta pedagoga s učitelem představuje poměrně komplikovanou oblast zatíženou mnoha specifiky vyplývajícími z odlišné kvalifikace obou pracovníků a mnohdy i z různorodých osobnostních dispozic. (Následující text sice pojednává o spolupráci…
Další vzdělávání asistentů pedagogaArchiv
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferV oblasti dalšího vzdělávání se i na asistenty pedagoga – stejně jako na všechny ostatní pedagogické pracovníky – vztahuje ustanovení § 24 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických…
Asistenti pedagoga ve školách hlavního vzdělávacího prouduArchiv
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferVe školách hlavního vzdělávacího proudu asistent pedagoga působí jako podpůrné opatření třetího, čtvrtého nebo pátého stupně, přičemž pro poskytování takového podpůrného opatření škola potřebuje doporučení školského poradenského zařízení…
Asistenti pedagoga ve speciálních školáchArchiv
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPozice asistenta pedagoga ve speciálních školách a třídách – formálně označovaných jako školy a třídy podle § 16 odst. 9 ŠZ – je poněkud odlišná. Hlavní rozdíl je v tom, že asistenti pedagoga nejsou v těchto školách financováni z rozpočtu na podpůrná opatření.…
Spolupráce asistenta pedagoga se zákonnými zástupci žákůArchiv
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferU zákonných zástupců žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je poměrně běžné, že se do kontaktu s asistentem pedagoga dostávají častěji než do kontaktu s učitelem – ve srovnání s učiteli mají asistenti na kontakt s rodiči žáka často více času, v některých…
Pozice asistenta pedagoga v souvislostech inkluzivního vzděláváníArchiv
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferOd počátku 21. století se pozice asistenta pedagoga i v ČR stále více rozšiřuje v souvislosti s přijetím myšlenky tzv. inkluzivního vzdělávání. Tento koncept, v současnosti někdy také označovaný jako společné vzdělání, počítá s tím, že ve školách hlavního…
Jiné formy asistence: osobní asistentArchiv
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPozice osobního asistenta se od profese asistenta pedagoga v mnoha ohledech poměrně významně liší. V první řadě je potřeba zdůraznit, že nejde o pozici z oblasti školství, ale o profesi z oblasti sociálních služeb – spadá tedy do resortu Ministerstva práce a…
Jiné formy asistence: školní asistentArchiv
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPozice školního asistenta byla vytvořena a dosud existuje pro potřeby projektů financovaných z dotací Evropské unie (aktuálně jde nejčastěji o zjednodušené projekty – tzv. „šablony”). Ředitel školy nebo školského zařízení může pozici školního asistenta zřídit…
Kvalifikace asistenta pedagogaArchiv
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPožadavky na kvalifikaci asistenta pedagoga můžeme rozdělit do dvou oblastí – formální, to jsou požadavky předepsané zákonem, a neformální, to jsou požadavky nad rámec zákona vyplývající z běžné asistentské praxe.…
LiteraturaArchiv
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferBartoňová, M. (2003). Strategie a přístupy k efektivnějšímu vzdělávání romského etnika. In: Vítková, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno: MSD, 2. vydání, s. 204–218. ISBN 0-86633-22-5.…
Asistent pedagoga ve speciální školeArchiv
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPodle upravené verze vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (ve znění novely vyhláškou č. 196/2019 Sb.), platné od ledna 2020, ve většině speciálních škol a tříd už v současnosti není možné financovat…
Metodické vedení a vzdělávání asistentů pedagogaArchiv
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPrůběžné metodické vedení asistentů pedagoga a jejich účast na dalším vzdělávání jsou zcela nezbytnými podmínkami pro to, aby práce asistenta pedagoga mohla být skutečně efektivní. V praxi je nutné mít na paměti, že většina asistentů pedagoga přichází do škol…
Náplň práce asistenta pedagoga poskytujícího pomocné výchovné a organizační činnosti (AP jako podpůrné opatření)Garance
30.3.2020,
, Zdroj: Verlag DashöferNáplň práce asistenta pedagoga poskytujícího individuální podporu při výchově a vzdělávání (AP jako podpůrné opatření)Garance
21.3.2020,
, Zdroj: Verlag DashöferSetkání k systémové podpoře inkluze
5.12.2019, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Další z řady setkání takzvaných individuálních projektů systémových, které jsou hrazeny z evropských fondů a mají za cíl pozitivně ovlivnit vývoj českého školství, se dnes uskutečnilo na MŠMT. Setkání bylo zaměřeno na systémovou podporu inkluze, tedy…
Konference OP VVV představila tři roky společného vzdělávání
2.12.2019, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Ve čtvrtek 28. listopadu se v Praze konala Výroční konference Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV). Hlavním tématem konference bylo společné vzdělávání a jeho podpora z OP VVV. Její podtitul zněl Společně: most k úspěchu. Kromě odborných…
Postřehy z České republikyGarance
15.11.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferVážení čtenáři, v tomto příspěvku navážu na postřehy z konference Světové rady pro nadané a talentované děti. Řadu let působím jako lektor a poradce v oblasti nadání pro MŠMT ČR, NIDV, bývalý NÚV, Mensu ČR, RSJ Foundation a další organizace, také pracuji jako…
Postřehy ze světové konference v NashvilleGarance
28.8.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferV minulém příspěvku jsme se zamýšleli nad tím, proč se snažíme rozhodovat za nadané žáky. Dnes můžeme navázat další otázkou. Proč nemáme ve školách jasně definované a realizované vzdělávání nadaných? Nebo lépe, proč ve školách nevyužíváme možností, které pro…
Proč rozhodujeme za nadané žáky?Garance
12.6.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferV minulém příspěvku jsem mimo jiné přislíbila, že se budeme společně zabývat otázkami, jak poznat nadaného jednice/žáka, jaký vlastně takový žák je a jaké jsou jeho pozorovatelné projevy. Nejprve je však třeba upozornit na nejasnosti, které mezi většinovou…
Nadaní - legislativa a možnosti finanční podporyGarance
12.5.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferSnad každý pedagog se při své práci setkal s nadanými žáky či studenty. Mnozí dovedou i dostatečně pozlobit, než je učitel zaujme a najde pro ně adekvátní činnost. Pedagogická diagnostika je mnohdy složitou záležitostí, ale zkušený a empatický učitel si jistě…
Nadaní žáci - ÚvodGarance
10.5.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferChceme-li se zodpovědně zabývat nadanými jedinci (později tuto skupinu omezíme na nadané žáky), musíme si nejprve ujasnit terminologii, která se v souvislosti s touto problematikou používá. V běžné mezilidské komunikaci se označení nadaný/talentovaný člověk…
Osobní asistence ve školáchGarance
30.11.2018,
, Zdroj: Verlag DashöferInstitut osobní asistence je na základě zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, postaven na právním vztahu. Tento vztah je založen smlouvou mezi zákonným zástupcem nezletilého a poskytovatelem této sociální služby, tedy místo osobního asistenta se…
Kompetence a náplň práce školního asistentaGarance
15.8.2018,
, Zdroj: Verlag DashöferŠkolní asistent není na rozdíl od asistenta pedagoga pedagogickým pracovníkem. Školní asistent je osoba, která by ve škole měla koordinovat organizační podporu pedagogických pracovníků při práci s dětmi, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami.…
První rok společného vzdělávání, hlavní závěry 2. analýzy
27.3.2018, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (http://www.msmt.cz/)
Novela školského zákona dala od 1. září 2016 možnost vzdělávat v běžných školách ve větší míře než dříve společně žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) a žáky bez znevýhodnění. Tento další krok k inkluzivnímu vzdělávání vyhodnotilo MŠMT ve druhé…
Šárka a nácvik samostatných činnostíGarance
1.2.2018,
, Zdroj: Verlag DashöferV tomto článku bych chtěla popsat práci s naší žákyní Šárkou. Je jí 19 let, trpí hypotonickým syndromem, závažným mentálním postižením, epilepsií a má těžkou poruchu…
Honza a jeho výukaGarance
14.12.2017,
, Zdroj: Verlag DashöferV tomto článku budu psát o dalším svém žákovi, kterému asistuji už několik let. Jmenuje se Honza, je mu 17 let, školu navštěvuje desátým rokem a nyní je v posledním ročníku. Jeho diagnózou jsou vícečetná zdravotní postižení, DMO, těžká porucha řeči a…
Petr a jeho život se souběžným postižením více vadamiGarance
7.11.2017,
, Zdroj: Verlag DashöferJmenuji se Andrea a již desátým rokem pracuji jako asistent pedagoga v základní škole speciální. Naše škola je detašovaným pracovištěm a tvoří ji pouze rehabilitační třídy. Nachází se v areálu denního stacionáře a je primárně určena pro jeho klienty. V naší…
Nadané dítě v malotřídní školeGarance
30.10.2017,
, Zdroj: Verlag DashöferMalotřídní školy patří neodmyslitelně do českého vzdělávacího systému. Dlouhodobě a historicky. I nyní jsou stále početnou skupinou škol, především na venkově a hlavně v odlehlejších oblastech naší republiky. Text nabízí popis aspektů malotřídních škol…
Krizový plán pro prevenci vzniku problémových situací týkajících se žáka s PASGarance
24.10.2017, Zdroj: Verlag Dashöfer
Pravidla prevence vzniku problémových situací týkajících se žáků s PAS ve školách a školských zařízeníchGarance
23.10.2017,
, Zdroj: Verlag DashöferDne 21. března 2017 schválilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR metodický materiál s názvem „Dodržování pravidel prevence vzniku problémových situací týkajících se žáků s poruchou autistického spektra (PAS) ve školách a školských zařízeních za…
Společné vzdělávání: Příklady dobré praxeGarance
13.3.2017, Zdroj: Národní institut pro další vzdělávání (http://www.nidv.cz/)
Uvádíme další z příběhů úspěšného začlenění handikepovaného školáka do kolektivu.
Série videí pomůže cizincům zvládnout češtinu i komunikaci s ČechyGarance
15.2.2017, Zdroj: Národní ústav pro vzdělávání (http://www.nuv.cz)
Výuková mini-videa připravují ke zkoušce z českého jazyka pro trvalý pobyt.
Právní předpisyGarance
8.1.2017,
, Zdroj: Verlag Dashöferzákon č. 178/2016 Sb., kterým se mění zákon 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších…