dnes je 24.5.2024

Input:

Umělá inteligence ve školách jako dobrý pomocník, ale zlý pán

12.4.2024, Zdroj: Technická univerzita v Liberci (https://tuni.tul.cz/)

S umělou inteligencí je potřeba ve výuce počítat a zároveň žákům vysvětlovat etickou a právní stránku výstupů AI. Shodli se na tom řečníci konference. „Úkolem školy je připravit žáky a studenty na život ve světě, kde budou používat umělou inteligenci, ukázat jim možnosti a zároveň upozornit na rizika, která umělá inteligence přináší. Jako dobrý sluha ušetří práci, ale může být i zlý pán. Právě v oblastech výchovy a vzdělávání může skýtat rizika,“ uvedl v úvodu konference rektor Technické univerzity v Liberci Miroslav Brzezina.

Podle hejtmana Martina Půty se digitalizace a umělá inteligence, která je její součástí, stává v moderní době nezbytnou součástí našich životů. „V Evropě ji má řídit a uspíšit nově budovaná síť tak zvaných digitálních inovačních hubů, jejíž součástí je i EDIH Northern and Eastern Bohemia. Díky členství v této prestižní společnosti se mohla uskutečnit i tato konference pro ředitele a učitele škol z Libereckého kraje,“ řekl hejtman Půta a dodal: „Cílem EDIHu je kromě ukázky smysluplného využití umělé inteligence ve školství také propojení škol s firmami, které mohou svými technologiemi pomoci se zavedením AI.“

AI ještě nedokáže vložit do díla duši

Pavel Kopřiva, konceptuální a sklářský umělec, vedoucí ateliéru Interaktivní média na UJEP a ředitel Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Kamenickém Šenově upozornil na to, že umělá inteligence bude součástí našeho života a do škol jednoznačně patří. Je však nutné kriticky stanovit využívání AI. Ve své přednášce plné názorných příkladů se zabýval především „uměním“ vygenerovaným umělou inteligencí. AI podle Kopřivy nebude vytvářet vrcholné umění, protože zatím dělá jen řemeslnou práci a nedokáže vložit do díla duši. Zdůraznil také morální hledisko při používání AI a proaktivitu učitelů. „Učitelé by neměli být v pozadí za vývojem, ale v popředí,“ poznamenal Pavel Kopřiva.

Na otázku, zda AI v některých předmětech nenahradí učitele, řekl: „Jistý druh učitelské činnosti bude jistě nahrazen umělou inteligencí, a to se bude týkat i jiných profesí lidské činnosti. Role fyzicky přítomného pedagoga jako průvodce světem aplikací, dat a umělých světů, bude naopak velmi důležitá a nutná. Komunikace s druhou osobou nebo osobami ve fyzickém světě začne být hodnotou.“

Pavel Kopřiva také varoval před možným vytvářením nové reality v oblasti deepfake, za pomoci AI záměrně manipulovanými videy, fotografiemi nebo nahrávkami, které vzbuzují zdání pravosti. „Obličej vygenerovaný přes Unreal Engine MetaHuman je tak dokonalý, že už není bez vycvičeného oka poznat, jestli je to reálný člověk. Manipulace v této oblasti začíná být velmi sofistikovaná. Za pomoci umělé inteligence je možné vám vložit do úst jakoukoliv promluvu, i když jste to nikdy neřekli,“ upozornil Pavel Kopřiva.

Zmínil například aplikaci, která propojí fotografii učitele nebo učitelky s obnaženým tělem. „Když na školním výletě uslyšíte, jak se studenti vzadu v autobuse smějí, možná tam právě vytvářejí podobný obrázek.“

Přednáška Václava Maněny, středoškolského učitele, lektora s dlouholetými praktickými zkušenostmi s online vzděláváním, ajťáka a youtubera byla prodchnutá nejen humorem, ale především praktickými aplikacemi a ukázkami nástrojů, které mohou učitelům, a nejen jim, usnadnit život. Václav Maněna interaktivně na svém mobilním telefonu předváděl, jak si naskenovat do mobilu i hůře čitelné materiály ve vysoké kvalitě nebo jak z takového skenu vytvořit editovatelné tabulky. Nejrůznějšími aplikacemi se můžete inspirovat na stránkách manena.info.

„Umělá inteligence je běžnou součástí našeho světa. Když se na chvíli zamyslíme, zjistíme, že je vážně všude: chytré navigace, mobily, hodinky, které sledují naše zdraví, vyhodnocují naše chování a doporučují nám, abychom se šli ještě projít. A my je většinou poslechneme, protože si chceme ‚uzavřít kroužek‘. Všechno je to součástí našeho každodenního života a škola přeci nemůže život ignorovat. Naopak, musí ho po všech stránkách reflektovat a pomáhat nám čelit různým nástrahám, které

Nahrávám...
Nahrávám...