Metodika primární prevenceGarance
10.6.2023, Zdroj: Verlag Dashöfer
S rizikovými jevy, jako je týrání, zanedbávání, šikanování nebo závislost na návykových látkách, například nikotinismu, se mohou setkávat děti již v předškolním věku. Je tedy důležité zahájit primární prevenci právě v době předškolní docházky a poskytnout…
Dopady distančního vzdělávání na sociální roli pedagoga, třídy jako skupiny a žákůGarance
25.11.2020,
, Zdroj: Verlag DashöferV rámci přechodu z prezenčního vzdělávání na distanční vzdělávání se neustále hovoří o učivu. O problematice nedostatečného osvojování učiva, o tom, že žáci z výuky v tomto období budou mít hrubé nedostatky ve vědomostech, že budou nevzdělaní. Všemu rozumím a…
Osobnost učitele a třídní klimaGarance
4.11.2019,
, Zdroj: Verlag Dashöfer„Učitel je jedním ze základních činitelů vzdělávacího procesu, profesionálně kvalifikovaný pedagogický pracovník, spoluzodpovědný za přípravu, řízení, organizaci a výsledky tohoto procesu…” (Průcha, Walterová, Mareš, 2001). Pedagog je jedním ze základních…
Pozice a role žáka ve školní tříděGarance
17.10.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferDítě, které se na základě povinnosti dané zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, dostaví k zápisu do prvního ročníku základní školy, prochází rituálem…
Ukázka minimálního preventivního programu sociálně patologických jevů v MŠGarance
12.7.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferSe sociálně patologickými jevy, jako je týrání, zanedbávání, šikanování nebo závislost na návykových látkách, například nikotinismu, se mohou setkávat děti již v předškolním věku. Je tedy důležité zahájit primární prevenci právě v době předškolní docházky…
Sociálně patologické jevy v mateřské škole a ČŠIGarance
11.7.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferČeská školní inspekce sleduje prevenci v oblasti sociálně patologických jevů a zaměřuje se na koncepci strategie, která by měla být komplexní (nikoli nahodilá), systematická (nikoli bez konceptu), dlouhodobá a průběžně vyhodnocovaná. V případech, kdy zákonní…
Ministr Plaga ocenil nejlepší zpracování tématu šikany
26.6.2019, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga dnes přivítal v prostorách MŠMT finalisty soutěže „Zatočme s šikanou“. Vítězům jednotlivých kategorií pak předal ocenění za nejlepší audiovizuální ztvárnění tématu: „JAK SE VYPOŘÁDAT SE…
Klima školní třídyGarance
20.4.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferŠkolní třída je nedílnou součástí školy, má své jedinečné a originální třídní klima. Každá třída, kterou navštěvují stejně staré děti a získávají zde vědomosti, dovednosti, postoje a vznikají v ní vzájemné interakce mezi žáky a učiteli a žáky navzájem, je…
Klima školyGarance
20.3.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferEdukační proces ve školách neovlivňují pouze jednotliví aktéři výchovně vzdělávacího procesu, ale také sociální vztahy a vlivy. Pro popis sociálně psychologických aspektů školy se používají různé termíny – školní prostředí, klima školy, kultura školy,…
Školní třída jako sociální skupinaGarance
28.2.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferŠkolní třída představuje základní sociální skupinu školy, je to skupina výchovná a převažující učební činností se blíží skupinám pracovním. Vzniká zde výchovné mikrosociální prostředí, kde dochází k interakci mezi učitelem a žákem. Výrazně se podílí na edukaci…
Sociální skupinaGarance
31.1.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferČlověk jako tvor společenský potřebuje ke svému spokojenému životu soužití a blízkost dalších lidí. Proto vstupuje do sociálních skupin, bez jiných lidí by de facto zahynul. Do jednotlivých sociálních skupin člověk vstupuje na základě dobrovolnosti či…
Poruchy chování v základním školství v datech
1.2.2018, Zdroj: ČOSIV (https://cosiv.cz/cs/)
Připravili jsme pro vás analýzu vývoje počtu žáků s poruchami chování v základním školství a souvisejících proměnných (vývoje počtu klientů kurátorů pro děti a mládež, počtu trestných činů spáchaných mladistvými…
Analýza dopadu umístění žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol hlavního vzdělávacího proudu na výsledky jejich spolužáků
16.1.2018, Zdroj: ČOSIV (https://cosiv.cz/cs/)
Cílem meta-analýzy bylo analyzovat dříve realizované studie zaměřené na zhodnocení vlivu přítomnosti žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) v běžných třídách základních škol na školní výkon a osobnostně-sociální dovednosti jejich spolužáků bez SVP.…
MŠMT vydalo nová doporučení, jak řešit vandalismus, kyberšikanu a záškoláctví
2.1.2018, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (http://www.msmt.cz/)
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydalo obnovená doporučení k řešení záškoláctví, vandalismu a kyberšikany. V těchto oblastech byly aktualizovány přílohy Metodického doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve…
Školský ombudsman řeší stále více podnětůGarance
29.6.2017, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (http://www.msmt.cz/)
Školský ombudsman Ladislav Hrzal přijal v první polovině letošního roku další stovky podnětů od pedagogů, žáků i rodičů. Nejčastějšími tématy k řešení byly stížnosti k prověření postupů ve vzdělávání nebo pracovněprávní oblasti a…
Šikana je závažný problém! Rozpoznejte ji a účinně ji eliminujte!Garance
30.5.2017, Zdroj: Národní institut pro další vzdělávání (http://www.nidv.cz/)
Národní institut pro další vzdělávání se zaměřil na nápravu jednoho z největších problémů – na neuspokojivé vzdělání pedagogů a dalších odborníků pro řešení šikany. Cílem bylo umožnit zisk minimální ucelené formy vzdělání, která by jim pomohla zvládnout…
Výsledky kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků v ZŠ
5.1.2017, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (http://www.msmt.cz/)
Počet romských žáků vzdělávaných podle snížených standardů se mírně snižuje. Vyplynulo to ze zjišťování kvalifikovaných odhadů počtu romských dětí a žáků na základních školách s ohledem na jednotlivé vzdělávací programy základního…
Specifika šikany a její odhaleníGarance
10.6.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferV mateřské škole se setkáváme se šikanou v mnohem menší míře, než je tomu na školách středních či základních. Na druhé straně nelze říci, že by se škol mateřských problém netýkal. V posledních deseti letech jsem působil v praxi jako okresní metodik prevence…
Typologie a řešení šikanyGarance
10.6.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferPokud máme úspěšně řešit problém šikany na školách, musíme pochopit, proč se někteří žáci stávají oběťmi a jiní agresory. V odborné literatuře se můžeme potkat s řadou typologií, zde vám předkládáme jednu velmi praktickou, která patří mezi…
Problematika šikany v obecném měřítkuGarance
10.6.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferŠikanování není specifikem současné doby. Je to problém „starý jako lidstvo samo”. Je všudypřítomná a často se o ní vůbec neví. Zjednodušeně řečeno, je to vlastně zákeřné zneužívání a pošlapávání práv slabšího. Někdy začíná již v mateřské škole, pokračuje na…
Legislativa a šikana ve školáchGarance
10.6.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferV § 29 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, se dočteme, že jsou školy a školská zařízení, tedy i MŠ povinny zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví dětí,…
Jak přežít šikanování...tipy na knihyGarance
29.4.2016, Zdroj: Inkluze.cz (www.inkluze.cz)
Ve spolupráci s nakladatelstvím Portál Vám doporučujeme další velmi zajímavé publikace, které mohou být inspirací při práci s dětmi nebo mladými lidmi se znevýhodněním.
Často kladené dotazy - inkluzeGarance
1.4.2016, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (http://www.msmt.cz/)
Dotazy k jednotlivým paragrafům vyhlášky č. 27/2016 Sb. a novely školského zákona č. 82/2015 Sb.