2.1.23
Ukázková hodina – Základní škola – Chemie – Práce s očekávanými výstupy – jak do nich zapracovat průřezová témata
PhDr. Hana Košťálová
NahoruPráce s očekávanými výstupy – jak do nich zapracovat průřezová témata
Oblast: Člověk a příroda.
Obor: chemie.
Průřezová témata: Multikulturní výchova, Environmentální výchova, Výchova k občanství, Výchova v evropských a globálních souvislostech
Očekávaný výstup z RVP ZV v oboru chemie, s nímž budeme pracovat
"Žák zhodnotí využívání prvotních a druhotných surovin z hlediska trvale udržitelného rozvoje na zemi."
NahoruPovinné tematické okruhy z průřezových témat
Povinné tematické okruhy z průřezových témat RVP ZV, kterých se může lekce dotknout
PT Výchova k občanství
Společnost a škola: formy participace žáků na životě místní komunity.
Občan, občanská společnost a stát: občan jako odpovědný člen společnosti (jeho práva a povinnosti, schopnost je aktivně uplatňovat, přijímat odpovědnost za své postoje a činy, angažovat se a být zainteresovaný na zájmu celku); vztahy mezi kulturami (vzájemné obohacování různých kultur, ale i konflikty vyplývající z jejich rozdílnosti); tolerance, empatie, umět se vžít do role druhého; lidská solidarita, osobní přispění k zapojení žáků z odlišného kulturního prostředí do kolektivu třídy.
PT Výchova k evropským a globálním souvislostem
Objevujeme Evropu a svět: život Evropanů a styl života v evropských rodinách.
PT Multikulturní výchova
Kulturní diference: jedinečnost každého člověka a jeho individuální zvláštnosti, poznávání vlastního kulturního zakotvení.
Lidské vztahy: udržovat tolerantní vztahy a rozvíjet spolupráci s jinými lidmi, bez ohledu na jejich kulturní, sociální, náboženskou, zájmovou nebo generační příslušnost; různé způsoby života, odlišné myšlení a vnímání světa.
Multikulturalita – multikulturalita současného světa a předpokládaný vývoj v budoucnosti; komunikace s příslušníky odlišných sociokulturních skupin, vstřícný postoj k odlišnostem.
Princip sociálního smíru a solidarity: nekonfliktní život v multikulturní společnosti.
PT Environmentální výchova
Základní podmínky života – voda (vztahy vlastností vody a života, význam vody pro lidské aktivity, ochrana její čistoty, pitná voda ve světě a u nás, způsoby řešení);ovzduší(význam pro život na Zemi, ohrožování ovzduší a klimatické změny, propojenost světa, čistota ovzduší u nás); půda (propojenost složek prostředí, zdroj výživy, ohrožení půdy, rekultivace a situace v okolí, změny v potřebě zemědělské půdy, nové funkce zemědělství v krajině; ekosystémy – biodiverzita(funkce ekosystémů, význam biodiverzity, její úrovně, ohrožování a ochrana ve světě a u nás); energie(energie a život, vliv energetických zdrojů na společenský rozvoj, využívání energie, možnosti a způsoby šetření, místní podmínky); přírodní zdroje(zdroje surovinové a energetické, jejich vyčerpatelnost, vlivy na prostředí, principy hospodaření s přírodními zdroji, význam a způsoby získávání a využívání přírodních zdrojů v okolí).
Lidské aktivity a problémy životního prostředí – zemědělství a životní prostředí, ekologické zemědělství; doprava a životní prostředí(význam a vývoj, energetické zdroje dopravy a její vlivy na prostředí, druhy dopravy a ekologická zátěž, doprava a globalizace); průmysl a životní prostředí(průmyslová revoluce a demografický vývoj, vlivy průmyslu na prostředí, zpracovávané materiály a jejich působení, vliv právních a ekonomických nástrojů na vztahy průmyslu k ochraně životního prostředí, průmysl a udržitelný rozvoj společnosti); odpady a hospodaření s odpady(odpady a příroda, principy a způsoby hospodaření s odpady, druhotné suroviny); ochrana přírody a kulturních památek (význam ochrany přírody a kulturních památek; právní řešení u nás, v EU a ve světě, příklady z okolí, zásada předběžné opatrnosti; ochrana přírody při masových sportovních akcích – zásady MOV);změny v krajině(krajina dříve a dnes, vliv lidských aktivit, jejich reflexe a perspektivy); akce zaměřené k růstu ekologického vědomí veřejnosti (Republikový program EVVO, agendy 12 a 21 EU, Den životního prostředí OSN, Den Země apod.)
Vztah člověka k prostředí – náš životní styl(spotřeba věcí, energie, odpady, způsoby jednání a vlivy na prostředí); aktuální (lokální) ekologický problém (příklad problému, jeho příčina, důsledky,souvislosti, možnosti a způsoby řešení, hodnocení, vlastní názor, jeho zdůvodňování a prezentace); prostředí a zdraví(rozmanitost vlivů prostředí na zdraví, jejich komplexní a synergické působení, možnosti a způsoby ochrany zdraví); nerovnoměrnost života na Zemi(rozdílné podmínky prostředí a rozdílný společenský vývoj na Zemi, příčiny a důsledky zvyšování rozdílů globalizace a principy udržitelnosti rozvoje, příklady jejich uplatňování ve světě, u nás).
Pro lepší přehlednost by bylo dobré pro plánování využít podobnou tabulku, kterou si vytvoříte na větší papír.
Náš příklad jsme ale do tabulky nerozepsali, i když jsme se snažili dodržet navržené kolonky.
NahoruUčivo, s nímž se žáci seznámí
Učivo, s nímž se žáci seznámí během práce na tomto tématu
(Učivo, jak všichni víme, je v RVP ZV pouze doporučené, takže je na učiteli, s jakým konkrétním materiálem bude pracovat. Za povinné je třeba považovat to učivo, které je součástí formulace očekávaného výstupu.)
- Učivo, které vyplývá z formulace očekávaného výstupu v RVP ZV:
- Učivo, pro které se sama učitelka v tomto příkladě rozhodla:
Při identifikaci učiva se soustředíme pouze na pojmy. Ani generalizace (velké myšlenky), ani fakta nemáme v RVP ZV k dispozici. Bylo by užitečné formulovat generalizace pro tento tematický okruh a ujasnit si také, se kterými konkrétními fakty by se žáci měli seznámit, aby mohli dosáhnout vzdělávacích cílů tématu.
NahoruCo bude žák…