dnes je 17.12.2025

Input:

Vzdělávací strategie jako pilíře rozvoje klíčových kompetencí a základních gramotností (nejen) na 1. stupni základní školy

16.12.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1.118
Vzdělávací strategie jako pilíře rozvoje klíčových kompetencí a základních gramotností (nejen) na 1. stupni základní školy

PhDr. Hana Havlínová, Ph.D.

V Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (dále RVP ZV) schváleném na konci roku 2024 a zveřejněném v lednu 2025 je uvedeno osm klíčových kompetencí: k učení, k řešení problémů, komunikační, osobnostní a sociální, k občanství a udržitelnosti, k podnikavosti a pracovní, digitální, kulturní a dvě základní gramotnosti: čtenářská a pisatelská a logicko-matematická. Pro obě uvedené entity jsou definovány závazné očekávané výsledky učení. Jejich cílený rozvoj by se měl stát nedílnou součástí vzdělávacího procesu. Dle RVP ZV (2025) si škola ve svém školním vzdělávacím programu musí stanovit vzdělávací strategie, které povedou k naplňování očekávaných výsledků učení klíčových kompetencí a základních gramotností ve vazbě na dosahování školních očekávaných výsledků učení v daném vyučovacím předmětu.

V odborné literatuře ani v pedagogickém slovníku ale pojem vzdělávací strategie nenajdeme. Pokud se zaměříme na jejich podstatu, zjistíme, že se jedná o metody a formy výuky, v širším významu mezi vzdělávací strategie patří i příprava podmínek a vytváření příležitostí. Jinými slovy, vzdělávacími strategiemi jsou postupy, které učitel záměrně uplatňuje, aby žáci mohli dosáhnout očekávaných výsledků učení neboli stanovených vzdělávacích cílů, proto jsou vzdělávací strategie formulovány z pohledu učitele. Dříve se v RVP ZV používal pojem výchovně vzdělávací strategie, RVP ZV (2025) pracuje s pojmem vzdělávací strategie a u jednotlivých klíčových kompetencí najdeme v nezávazné metodické podpoře jejich nabídku, kterou se můžeme při tvorbě školního vzdělávacího programu a při plánování výuky inspirovat. Jsou formulovány v obecné rovině bez vazby na konkrétní vzdělávací obor. Jejich konkretizaci pro obory na 1. stupni základní školy si nyní ukážeme. Z důvodu přehlednosti je u jednotlivých předmětů uvedeno maximálně pět vzdělávacích strategií. Je více vzdělávacích strategií, které je možné využívat bez ohledu na vyučovaný předmět. Cílem není předložení úplného výčtu, ale inspirovat a ukázat jejich rozmanitost.

Úvodní orientační rámec

Jak číst následující přehled vzdělávacích strategií

Následující část článku nabízí přehled vzdělávacích strategií rozpracovaných podle jednotlivých klíčových kompetencí a základních gramotností a zároveň podle vyučovacích oborů 1. stupně ZŠ. Strategie jsou formulovány z pohledu učitele a mají inspirační charakter.

Nejde o vyčerpávající výčet, ale o nabídku možností, ze které si škola vybírá v souladu se svým ŠVP, podmínkami a potřebami žáků.

Klíčová kompetence k učení

Klíčová kompetence k učení – shrnutí

Rozvoj kompetence k učení na 1. stupni stojí především na vytváření bezpečného učebního prostředí, práci s chybou, cílené zpětné vazbě a postupném vedení žáků k uvědomování si vlastních učebních strategií. Významnou roli hraje sebehodnocení, práce s portfoliem a zkušenost, že učení je proces, který lze řídit a ovlivňovat.

Český jazyk a literatura

  • nabízím žákům digitální aplikace, které jim pomáhají s upevňováním znalostí a dovedností

  • dávám žákům prostor, aby se učili navzájem

  • vytvářím bezpečný prostor pro učení a pro práci s chybou

  • propojuji výuku se zkušeností žáků

  • preferuji pozitivní zpětnou vazbu

Angličtina

  • učím žáky pracovat s jazykovým portfoliem, které jim umožňuje sledovat vlastní pokrok

  • zařazuji činnosti, které umožňují spolupráci a vzájemné učení

  • vedu žáky k sebehodnocení na základě domluvených kritérií

  • preferuji pozitivní zpětnou vazbu

Matematika

  • nastavuji přiměřené vzdělávací cíle pro každého ze žáků

  • nechávám žáky samostatně při výuce objevovat, co se učí, dáváme jim prostor učit se mezi sebou navzájem

  • vytvářím bezpečný prostor pro práci s chybou

  • zamýšlím se se žáky nad tím, co jim pomáhá k učení (prostor, čas, pomůcky, forma práce, styly učení)

Informatika

  • podporuji žáky v tom, aby projevovali své názory a potřeby a nebáli se při svém učení chybovat, o chybách přemýšleli a dále se z nich učili

  • vytvářím dynamické a interaktivní učební aktivity, které stimulují zvědavost a aktivní účast žáků

Člověk a jeho svět

  • navozuji situace, při nichž si žák zkouší odhadování vlastních sil a možností

  • nechávám žáky samostatně objevovat, co se učí

  • průběžně s žáky reflektuji, co zvládli, na čem lze stavět i to, co se ještě nedaří

  • podporuji žáky k dalšímu učení tím, že oceňuji jejich silné stránky, jejich snahu, pokrok a úspěchy

  • při projektové výuce umožňuji žákům výběr témat, která jsou pro ně zajímavá, a přizvu je k plánování

Osobnostní a sociální výchova

  • učím žáky pracovat s nástroji, které jim umožňují sledovat a zaznamenávat jejich pokrok (práce s portfoliem, mapa učebního pokroku)

  • propojuji výuku se zkušeností žáků

  • podporuji žáky v tom, aby projevovali své názory a potřeby a nebáli se při svém učení chybovat

  • vedu žáky k sebehodnocení na základě kritérií, kterým rozumějí

Polytechnická výchova a praktické činnosti

  • plánuji sekvence navazujících vyučovacích hodin směřujících k dlouhodobým cílům

  • plány učení či kritéria práce vytvářím společně se žáky

  • aktivitu žáků podporuji prostorem pro jejich dotazy

Tělesná výchova

  • podporuji žáky k dalšímu zvládání pohybových dovedností tím, že oceňuji jejich silné stránky, jejich snahu, pokrok a úspěchy

  • podporuji u žáků nastavení mysli, které jim pomáhá rozvinout a udržet motivaci

  • poskytuji zpětnou vazbu, která je konkrétní a umožňuje žákům cíleně zlepšovat jejich dovednosti

Hudební, taneční a dramatická výchova

  • vytvářím dynamické a interaktivní učební aktivity, které stimulují zvědavost a aktivní účast žáků

  • podporuji žáky k dalšímu učení tím, že oceňuji jejich silné stránky, jejich snahu, pokrok a úspěchy

  • poskytuji průběžnou zpětnou vazbu nejen k výsledkům, ale také k postupu a přístupu k učení

  • preferuji pozitivní zpětnou vazbu, průběžně se žáky reflektuji, co zvládli, co mají a nemají upevněné

Výtvarná a filmová výchova

  • při tvůrčích činnostech zohledňuji zkušenosti žáků a vytvářím podmínky, aby získávali zkušenosti nové a uvědomili si je

  • podporuji žáky k další tvůrčí činnosti tím, že oceňuji jejich odvahu a chuť tvořit

  • dávám žákům prostor projít si celým tvůrčím procesem od nápadu, přes realizaci, až po reflexi a prezentaci

  • při rozsáhlejší skupinové tvůrčí práci dávám žákům možnost výběru námětů nebo témat, kterým se chtějí věnovat

Klíčová kompetence k řešení problémů

Klíčová kompetence k řešení problémů – shrnutí

Na 1. stupni je kompetence k řešení problémů rozvíjena především prostřednictvím jednoduchého bádání, kladení otázek, hledání více řešení a práce s důkazy. Důraz je kladen na proces myšlení, nikoli na rychlé nalezení správné odpovědi.

Český jazyk a literatura

  • výběrem vhodných textu vedu žáky k diskusi o běžných problémech dětí

  • dávám žákům podněty k rozlišování mezi tím, co je faktické tvrzení, a prostý názor, a to v jednoduchém textu (dětská knížka, časopis, pohádkový příběh, encyklopedie) či v mluveném projevu (dětská rozhlasová hra, vyprávění, žákovská prezentace)

  • zaměřuji se na to, aby žáci v různých typech tvrzení, v jednoduchém textu či mluveném projevu určovali jejich mluvčí

  • umožňuji žákům využívat digitální technologie za účelem ověřování zdrojů

Angličtina

  • umožňuji žákům využívat tištěné i online slovníky

Matematika

  • vyzývám žáky k brainstormingu a zdůrazňuji, že může existovat více řešení

  • vedu žáky k formulování otázek a následnému výběru takových, které můžeme zkoumat (jednoduchých, ověřitelných v našich podmínkách)

  • rozvíjím dovednost žáků odhadovat výsledky bádání (formulovat předpokládanou odpověď na výzkumnou otázku)

  • vedu žáky ke schopnosti rozkládat komplexní informace na menší části pomocí poznámek, grafů, tabulek či diagramů

Informatika

  • dávám žákům podněty k rozlišování mezi faktickými tvrzeními s vědeckým obsahem, hypotézami a názory

  • zaměřuji pozornost žáků na denní pozorování věcí, které souvisejí s klíčovými pojmy řešených otázek

  • pomáhám žákům shrnout relevantní závěry z jejich bádání a poukazuji na důležité informace pro sdílení

  • povzbuzuji žáky, aby uváděli důvody pro svá tvrzení a argumentovali na základě relevantních důkazů a informací

Člověk a jeho svět

  • vedu žáky k uvědomění, jak různé pocity a perspektivy mohou ovlivnit to, co považujeme za problém

  • organizuji skupinové činnosti, kde žáci společně řeší problémy

  • poskytuji žákům psané, mluvené či obrazové materiály, v nichž se nachází tvrzení (různých typů) s vědeckým obsahem a společně s nimi vyzdvihuji příznaky jeho vědeckého zázemí

  • rozvíjím dovednost žáků klást jednoduché výzkumné otázky

  • organizuji exkurze, přírodní vycházky, pozorování živých organismů a provádím s žáky různé experimenty

Osobnostní a sociální výchova

  • vyzývám žáky k brainstormingu a vedu je k poznání, že může existovat více řešení

  • poskytuji žákům příležitost k vyjádření pocitů, které v nich nově získaná informace vyvolává

  • podporuji žáky ve zpochybňování nedůvěryhodných tvrzení

Polytechnická výchova a praktické činnosti

  • organizuji skupinové činnosti, kde žáci společně řeší problémy

  • po diskusi nechám žáky zkoumat různé nápady a hodnotit jejich proveditelnost

Hudební, taneční a dramatická výchova

  • pomáhám žákům najít potřebné materiály a zdroje pro jejich individuální či skupinové umělecké bádání a experimentování, které v sobě zahrnuje hledání a ověřování nových postupů, zkoumání okolního světa, ale i vlastního vnitřního světa uměleckými prostředky

  • vedu žáky k tomu, aby si vytvářeli konkrétní plán, který jim umožní ověřit tvůrčí a interpretační přístup

  • poskytuji žákům konstruktivní zpětnou vazbu, vyzdvihuji, co dělali dobře, a mluvím s nimi o tom, co by mohli udělat jinak a jak se mohou zlepšit

Klíčová kompetence komunikační

Klíčová kompetence komunikační – shrnutí

Komunikační kompetence se rozvíjí v autentických situacích, kde žáci sdílejí své myšlenky, naslouchají druhým a reflektují vlastní vyjadřování. Významnou roli hraje dramatická výchova, prezentace, práce s různými formami sdělení a bezpečné prostředí pro vyjádření názoru.

Český jazyk a literatura

  • vytvářím prostor pro diskuse, kladení otázek, sdílení myšlenek a pocitů

  • zaměřuji se na rozvoj schopnosti žáků vyjádřit vlastní myšlenky

  • zařazuji prvky dramatické výchova a role-play

  • pomáhám žákům rozvíjet schopnost reflexe vlastního vyjadřování

  • pravidelně zařazuji krátké autentické texty a obrazná sdělení, prostřednictvím různých aktivit a her podporuji žáky v aktivním naslouchání

Angličtina

  • poskytuji prostor pro rozhovory ve dvojicích

  • zařazuji role-play v různých komunikačních situacích

  • ukazuji žákům možnosti neverbální komunikace pro podporu porozumění v dané komunikační situaci

  • pravidelně zařazuji krátké autentické texty a fotografie

Matematika

  • při podpoře a hodnocení vyjadřování žáků se orientuji zejména na jejich schopnost sdělit vlastní myšlenky

  • pravidelně se žáky hovořím o jejich porozumění jazykovým či obrazným sdělením, diskutuji s nimi o jejich možných významech

  • nechávám žáky vědomě se vyjadřovat k obsahu předchozího sdělení

Informatika

  • pravidelně organizuji aktivity, ve kterých žáci prezentují před ostatními své zážitky, nápady a výsledky individuálních či skupinových činností

  • vytvářím příležitosti pro párové diskuse a diskusní kroužky, ve kterých mohou žáci bezpečně pokládat otázky a sdílet své myšlenky a pocity na dané téma

Člověk a jeho svět

  • pravidelně organizuji aktivity, ve kterých žáci prezentují před celou třídou své zážitky, nápady a výsledky individuálních či skupinových činností

  • pomáhám žákům rozvíjet schopnost reflexe nad vlastním vyjadřováním

  • do výuky pravidelně zařazuji krátké autentické texty a jiná jazyková či obrazná sdělení (obrázky, ilustrace, fotografie, mapy, videa)

  • do výuky zařazuji prvky dramatické výchovy a role-play, při kterých se žáci musí vcítit do zadaných rolí a reagovat na situace podle postav, které hrají

Osobnostní a sociální výchova

  • vytvářím příležitosti pro různé formy diskuse, ve kterých mohou žáci bezpečně pokládat otázky a sdílet své myšlenky a pocity na dané téma

  • zařazuji prvky dramatické výchovy a role-play, při kterých mohou žáci experimentovat s různými perspektivami a formami vyjádření v různých komunikačních situacích

  • pomáhám žákům rozvíjet schopnost reflexe nad prožitými komunikačními situacemi a s nimi spojenými pocity úspěchu či neúspěchu

Polytechnická výchova a praktické činnosti

  • pravidelně organizuji aktivity, ve kterých žáci prezentují před celou třídou výsledky individuálních či skupinových činností

  • využívám techniku vrstevnického učení, při kterém si žáci vysvětlují nový koncept nebo postup

  • po aktivitách či projektech poskytuji modelovou zpětnou vazbu a zároveň povzbuzuji žáky k reflexi vlastní práce nebo práce ostatních

  • do výuky pravidelně zařazuji krátké autentické texty a jiná jazyková či obrazná sdělení (obrázkové návody, video návody)

Tělesná výchova

  • ukazuji žákům různé možnosti neverbální komunikace v souladu s danou komunikační situací

  • nechávám žáky reflektovat prožité komunikační situace (např. při týmové hře) a s nimi spojené úspěchy a neúspěchy

  • vystupuji jako model aktivního naslouchání a efektivní komunikace

Hudební, taneční a dramatická výchova

  • při podpoře a hodnocení vyjadřování žáků se orientuji zejména na jejich schopnost sdělit vlastní myšlenky, méně už na výstižnost a vytříbenost projevu

  • nabízím žákům možnosti vyjadřovat se skrze různá média a formy

  • zařazuji aktivity, při kterých mohou žáci experimentovat s různými perspektivami a formami vyjádření (včetně uměleckých) v různých komunikačních situacích

  • uplatňuji prvky dramatické výchovy a role-play, při kterých mohou žáci experimentovat s různými perspektivami a formami vyjádření v různých komunikačních situacích

  • vytvářím situace, při kterých žáci objevují možnosti neverbální komunikace

Výtvarná a filmová výchova

  • vytvářím příležitosti, aby žák mohl pokládat otázky a sdílet své myšlenky a pocity na dané téma

  • vytvářím situace, ve kterých žáci prezentují před celou třídou své zážitky, nápady a výsledky individuálních či skupinových činností

  • nabízím žákům možnosti vyjadřovat se skrze různá média a formy

  • pomáhám žákům rozvíjet schopnost reflexe nad vlastním slovním vyjadřováním

Klíčová kompetence osobnostní a sociální

Klíčová kompetence osobnostní a sociální – shrnutí

Tato kompetence je na 1. stupni rozvíjena kontinuálně skrze klima třídy, vztahy a každodenní zkušenosti. Strategie podporují sebepoznání, sebedůvěru, empatii, spolupráci a zvládání emocí v bezpečném prostředí.

Český jazyk a literatura

  • vytvářím prostředí, kde se žáci cítí bezpečně a jsou schopni sdílet své pocity

  • vytvářím situace a prostředí, ve kterých mají žáci příležitost poznávat sami sebe

  • nabízím aktivity, které posilují sebevědomí žáků

  • pomáhám žákům poznávat jejich zájmy, schopnosti a hodnoty

  • vedu žáky k tomu, aby si uvědomovali emoce a potřeby sebe sama i druhých

Angličtina

  • vytvářím prostředí, kde se žáci cítí bezpečně

  • pravidelně mění aktivity a činnosti v návaznosti na potřeby žáků

  • vytvářím prostředí vzájemné podpory a spolupráce

  • nabízím aktivity, které posilují sebevědomí žáků

Matematika

  • vytvářím prostředí, kde se žáci cítí bezpečně a mají na práci adekvátní čas

  • vytvářím situace pro týmovou spolupráci a diskutuji se žáky o výhodách týmové spolupráce

  • sdílím se žáky myšlenku, že každý neúspěch, překážku i chybu, kterou udělají, je dobré brát jako příležitost něco se naučit, jako výzvu k překonání sama sebe

  • vytváříme skupinové aktivity a projekty, ve kterých se žáci učí spolupracovat a projevovat navzájem respekt

  • stanovuji spolu se žáky pravidla pro jednání ve třídě, jejichž cílem je vytváření prostředí vhodného pro učení

Informatika

  • podporuji ocenění přínosu jednotlivce do společné aktivity

Člověk a jeho svět

  • poskytuji inspirativní příklady úspěšných jednotlivců, kteří překonali obtíže

  • vytvářím modelové situace, které žákům umožní prakticky prožívat proces překonávání obtíží

  • pomáhám žákům v uvědomění, že umí jednat i pod tlakem a rozhodovat se i v nejistotě

  • vedu žáky k tomu, aby si uvědomovali dopady vlastního chování na sebe, ostatní lidi i přírodu

  • diskutuji s žáky o předsudcích a stereotypech a o významu tolerance

Osobnostní a sociální výchova

  • zařazuji trénink relaxačních technik, aktivní odpočinek a pohybové chvilky

  • vytvářím situace a prostředí, ve kterých mají žáci příležitost poznávat sami sebe a rozvíjet sebeuvědomění (reflektivní aktivity, deníky, diskuse o emocích)

  • učím žáky efektivním strategiím sebeorganizace a plánování času (stanovování priorit, vytváření rozvrhu činností, nastavování reálných cílů)

  • rozvíjím všímavost žáků, přijímání a prožívání přítomnosti pomocí různých cvičení, technik, her

Polytechnická výchova a praktické činnosti

  • pravidelně se žáky hovořím o očekávaném chování při výuce

Tělesná výchova

  • buduji kulturu vzájemné podpory a respektu mezi žáky při týmových hrách

  • zařazuji společné aktivity, které posilují kolektivní sílu a vytvářejí síť podpory

  • pomáhám žáků poznávat jejich zájmy a schopnosti

  • oceňuji žáky za ohleduplné chování a projevy empatie

Hudební, taneční a dramatická výchova

  • začleňuji pravidelné aktivity na sebereflexi, kde si žáci mohou uvědomovat své úspěchy, výzvy a osobní růst

  • nabízím aktivity, které posilují sebevědomí žáků (umožnění prezentace jejich prací před třídou, zapojení do projektů nebo získávání nových dovedností)

  • vedu žáky k tomu, aby si při tvůrčím procesu uvědomovali emoce a potřeby sebe sama i druhých

Výtvarná a filmová výchova

  • vytvářím prostor pro sebereflexi, při které si žáci mohou uvědomovat své tvůrčí úspěchy a výzvy

  • poskytuji žákům prostor pro poznávání sebe sama, svých zájmů, schopností, hodnot skrze tvůrčí činnosti

  • poskytuji uznání a pozitivní zpětnou vazbu, aby žáci pocítili svou hodnotu a úspěchy

Klíčová kompetence k občanství a udržitelnosti

Klíčová kompetence k občanství a udržitelnosti – shrnutí

Rozvoj této kompetence vychází z prožitku, vztahu k okolí a možnosti podílet se na smysluplných činnostech. Důraz je kladen na odpovědnost, respekt, péči o okolí a uvědomování si vlastního vlivu.

Matematika

  • vytvářím prostor a bezpečné prostředí pro vytváření a vyjadřování vlastního názoru žáků

  • uplatňuji respektující přístup a vedu k němu důsledně i žáky

  • podněcuji žáky ke kladení otázek a argumentaci, doplňujícími otevřenými otázkami je vedu k hlubšímu promýšlení a prohloubení argumentace

Informatika

  • stavím žáky před jednoduché situace vyžadující přijetí jejich vlastního rozhodnutí (při hře, při řešení praktického úkolu)

  • umožňuji žákům, aby se mohli odpovědně rozhodovat, jak přistoupí k plnění stanovených cílů

Člověk a jeho svět

  • vytvářím situace, při nichž žáci mohou pečovat o živočichy nebo rostliny a zjišťovat tak jejich potřeby

  • vytvářím situace, při nichž žáci mohou prozkoumávat své okolí a pečovat o něj či jej zlepšovat

  • vytvářím prostor pro diskuse žáků o spravedlnosti, svobodě a odpovědnosti, o jejich konkrétních projevech v různých konkrétních situacích v jejich okolí

  • podněcuji žáky k sledování a hodnocení různých událostí v místě, regionu, zemi i světě

  • podněcuji žáky k reflexi jejich zkušeností s uplatňováním vlastního vlivu na dění v jejich okolí

Osobnostní a sociální výchova

  • vytvářím situace, při nichž žáci mohou prozkoumávat své okolí a pečovat o něj či zlepšovat ho

  • umožňuji žákovi vybrat si aktivitu prospěšnou pro okolí, kterou si sám zvolí nebo s níž se vnitřně ztotožní

  • vytvářím prostor a bezpečné prostředí pro vytváření a vyjadřování vlastního názoru žáků

Polytechnická výchova a praktické činnosti

  • umožňuji žákovi převzít vědomě odpovědnost za uskutečnění přiměřeného úkolu, který si sám zvolí

  • vytvářím zadání, při jejichž řešení žák potřebuje kombinovat znalosti a dovednosti z různých oborů

Hudební, taneční a dramatická výchova

  • podněcuji žáky k sledování a hodnocení různých událostí v místě, regionu, zemi i světě

  • vytvářím prostor a bezpečné prostředí pro vytváření a vyjadřování vlastního odůvodněného názoru žáka na dění okolo něj, včetně kritického pohledu na to, co by

Dasi - digitální asistent
Dasi
Nahrávám...
Nahrávám...