dnes je 20.5.2024

Input:

Výuka dějepisu se mění, děti se budou historií více bavit. Zároveň o ní budou přemýšlet a diskutovat

28.2.2022, Zdroj: ADison

Způsob výuky dějepisu na základních školách se mění. Děti se nebudou jen učit nazpaměť jednotlivá data, ale budou „bádat“ – pod vedením vyučujících zkoumat historické prameny. Budou tak o dějinách a historických souvislostech více přemýšlet i debatovat. Badatelská metoda se nejdřív uplatní při výuce moderních dějin, nové metody se však postupně rozvíjejí i u starších období.

Za změnou ve výuce stojí projekt Dějepis+, který pod záštitou ministerstva školství propojil ÚSTR, Nakladatelství Fraus a další instituce aktivně pracující na vývoji nových metod výuky dějepisu. Badatelský způsob výuky podpoří i originální učebnice soudobých dějin, kterou Nakladatelství Fraus představí již koncem března.

Dějepis+ od začátku školního roku běží v pilotním programu a zkouší jej zhruba 300 vyučujících dějepisu po celé České republice. Je jedním z prvních konkrétních projektů, které mají podpořit vzdělávání vyučujících a reálné zavedení nových metod výuky. „První reakce jsou pozitivní. Vyučující oceňují, že žáci i žákyně se dokáží přenést do historických okamžiků, stávají se jejich účastníky a díky tomu je dějepis více baví a dokáží vzniku jednotlivých událostí lépe porozumět,“ dodala vedoucí redakce Radka Šmahelová z Nakladatelství Fraus.

„Doposud výuka nejen v dějepisu probíhala tak, že žáci dostávají odpovědi. Teď v nich naopak chceme vyvolávat otázky. A na tyto otázky budou odpovědi sami hledat, proto novou metodu nazýváme badatelskou,“ dodává Jaroslav Pinkas.

Děti se tak budou učit nejen o příčinách jednotlivých událostí, ale zároveň si je budou propojovat. Naučí se, jak minulost ovlivňuje naši současnost. „Právě proto jsou nedílnou a důležitou součástí nové metody i vzpomínky pamětníků nebo dobové fotografie. Zároveň se však pracuje i s prvky, digitálními zdroji, které jsou dětem velmi blízké – např. s ukázkami či citacemi ze

Nahrávám...
Nahrávám...