dnes je 13.10.2024

Input:

Výuka anglického jazyka - úvod do metodiky

27.3.2015, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.6.3
Výuka anglického jazyka - úvod do metodiky

Bc. Lenka Polášková

 

V minulých textech jste se mohli seznámit s podklady informujícími o záměrech začleňování cizích jazyků do preprimárního a primárního vzdělávání a výhodách rozvoje jazykové vybavenosti pedagogických pracovníků předškolních zařízení. Zejména pak s přihlédnutím k možnostem mezinárodní spolupráce s institucemi členských zemí Evropské unie (přípravné návštěvy v rámci programu Comenius), získávání a předávání zkušeností v oblasti pedagogiky a didaktiky (job-shadowing) a rozvoj ICT dovedností v rámci práce s doprovodnými aktivitami programu Comenius (eTwinning). Připomeňme si ale podstatu a smysl zařazování cizích jazyků v mateřských školách. Cizích jazyk má dítě v mateřské škole připravit a motivovat, rozvíjet multikulturní rámec, rozvíjet prvky globální výchovy a předcházet xenofobnímu chování. Raný začátek osvojování jazyka automaticky nezajišťuje jeho dokonalé a bezchybné používání. Nezáleží na době zahájení. Nelze tedy potvrdit 100% jistotu, že čím dříve se s cizím jazykem začne, tím efektivnější budou výsledky. Nejdůležitější je zaujetí dětí, rozvoj zájmu o jiné kultury a jejich vnitřní uspokojení z činnosti vycházející z aktivit vyplývajících z činnosti samotné. Při osvojování jazyka pak záleží především na kvalitě učení, používaných metodách, prostředcích vzdělávání, pomůckách a osobnosti učitele.

 

Komplexní rozvoj osobnosti dítěte

Při začleňování cizího jazyka do programu mateřské školy je nutno zamýšlet se nejen nad efektivitou samotnou. To znamená, co vše chceme děti naučit například z hlediska slovní zásoby, ale také nad dalšími možnostmi rozvoje osobnosti dítěte. Zejména pak v případě dětí předškolního věku.

Každý pedagog by si měl zvolit individuální výchovné a vzdělávací strategie, a především jasné, konkrétní a dosažitelné cíle. Při plánování vycházet jednoznačně z požadavků RVP PV.

Výuka cizího jazyka v mateřské škole musí mít prokazatelnou souvislost se vzdělávacími oblastmi RVP PV.

 

Příklad:

Dítě a jeho tělo

  • rozvoj pohybových dovedností při hudebněpohybových hrách

  • zdokonalování motoriky těla v rámci pohybové činnosti

  • manipulace s předměty při hrách

  • rozvoj obratnosti a všestrannosti dětí při činnostech v exteriéru

  • prevence zdraví a bezpečnosti dětí

 

Dítě a jeho psychika

  • rozvoj komunikace dítě - dítě; dítě - učitel; dítě - skupina;

  • zlepšování komunikačních dovedností a schopností v rámci kolektivu

  • podpora verbální i neverbální komunikace mezi dětmi

  • rozvoj empatie při nápomocných hrách

  • rozvoj sebeovládání při "nezdarech"

  • motivace k další činnosti s jazykem a písmem

 

Dítě a ten druhý

  • rozvoj vzájemné interakce mezi dětmi při výtvarné činnosti

  • rozvoj kooperace jednotlivce i skupiny při hrách

  • podpora zdravého sebevědomí dětí prostřednictvím "úspěchu" při různých typech činností

  • utváření pravidel dětmi samotnými a jejich vzájemné respektování

  • seznamování dětí s odlišností dětí jiných národností v rámci činností s obrazovým materiálem

  • předcházení xenofobii a rasismu prostřednictvím her

 

Dítě a společnost

  • seznamování s odlišnými zvyky a kulturami v rámci projektové činnosti

  • respektování práva "na život"

  • rozvoj schopnosti dětí žít v odlišném prostředí

  • seznamování dětí s globálním světem

  • podpora povědomí dětí o národní identitě a státní příslušnosti

 

Dítě a svět

  • rozvoj povědomí o úctě k životu

  • -základy povědomí o okolním světě (mapa světa, ukázky států, úmazku vlajek apod.)

  • rozvoj schopnosti dětí přizpůsobovat se změně prostředí

 

Osobnost učitele

Výuka anglického jazyka by měla být zařazena do každodenních činností. Probíhat systematicky a návazně. Téma v českém jazyce musí korespondovat s tématy v anglickém jazyce. Učitel by měl využívat speciálních metod a forem práce pro děti, které ještě neumí číst a psát. Rozvíjet činnosti s využitím maximálního zapojení gest a mimiky, prostřednictvím kterých děti rozpoznávají význam slov či frází.

Při výuce samotné učitel s dětmi komunikuje pouze anglicky a to především z důvodu další motivace dětí komunikovat s učitelem. Není jasně stanoveno časové ohraničení, jak dlouho má "jazyková chvilka" probíhat. Organizace je pouze na volbě učitele. Básničku či písnička lze zopakovat v ranním kruhu, při pobytu venku či před spaním. Činnost s učebnicí může probíhat individuálně i ve skupinách, kdykoli během dne.

 

V rámci výuky se učitel zaměřuje na oblasti:

  • "mluvení" - speaking

  • poslech - listening

  • "čtení" - reading (zde rozvíjíme především prvky předčtenářské přípravy)

  • "psaní" - writing (oblast rozvíjená sestavováním jednoslabičných či dvouslabičných slov, v uvedené oblasti se využívá zejména tzv. globálního čtení)

Všechny uvedené oblasti jsou později dál rozvíjeny v rámci výuky na základní škole. A také například mezinárodní typy jazykových zkoušek jsou do výše uvedených oblastí členěny.

 

Požadavky na učitele cizího jazyka v mateřské škole z hlediska komplexního rozvoje dítěte

Učitel:

  • je kvalifikován pro předškolní výchovu a vzdělávání a má získané kompetence v oblasti cizího jazyka

  • je schopen implementovat cizí jazyk do ŠVP či TVP konkrétní školy s přihlédnutím k požadavkům RVP PV

  • má jasně stanovené a definované cíle

  • dokáže samostatně plánovat činnost s cizím jazykem tak, aby korespondovala s tématy v mateřském jazyce dětí

  • je si vědom rizik, vycházejících z činnosti s cizím jazykem

  • přizpůsobuje činnost individuálním potřebám dětí a jejich kognitivním schopnostem

  • pracuje s jazykem v krátkých časových sekvencích

  • střídá činnosti (pohybová, výtvarná, hudební, dramatická atd.)

  • používá v maximální míře obrazovou podporu (flash cards)

  • děti povzbuzuje prostřednictvím prvků pozitivní motivace

  • vytváří takové situace, aby děti motivoval k používání cizího jazyka

  • má ve třídě vytvořeno prostředí pro činnost s cizím jazykem (např."jazykový koutek")

  • poskytuje dětem pocit bezpečného prostředí

  • vytváří takové situace, aby si každé dítě prožilo pocit úspěchu

  • rozvíjí dítě všestranně

  • pracuje s kvalitním didaktickým materiálem (učebnice akreditovaná MŠMT)

  • průběžně vyhodnocuje pokroky dětí z hlediska činnosti s cizím jazykem a závěry definuje prostřednictvím evaluační činnosti (např."evaluační formulář pro rodiče", hodnocení školy atd.)

  • uvědomuje si, že při výuce není prioritní maximální získávání vědomostí v oblasti slovní zásoby, ale komplexní rozvoj osobnosti dítěte

  • používá gest a mimiky

  • využívá různorodých podob pro zprostředkování jazyka (maňásek, loutka apod.)

  • využívá her a pohybu

  • využívá prvků nepřímého učení, využívá her, básniček, písniček, dramatizace...

  • rozvíjí v dětech představivost a respektuje smyslovou preferenci

  • přistupuje k výsledkům dětí individuálně a respektuje individuální vývoj dětí

Podstatou výuky je kvalitní výslovnost učitelů, metodika adekvátní věku dětí a odpovídající jejich potřebám. Mateřská škola by měla

Nahrávám...
Nahrávám...