2.1.37
Ukázková hodina – Základní škola – Výtvarná výchova – Barevné hraní – Výtvarná výchova v ŠVP na druhém stupni
Mgr. Milena Kusá
Na začátku byla barva. Jak během jedné vyučovací hodiny (45´) vytvořit podnětné prostředí a najít výtvarné techniky, kterými budou žáci tvořivě zobrazovat své vlastní představy okolního světa a současně získají znalosti o barvách i základy dovedností pro některé malířské techniky. Doba pro práci je krátká a je nutné si velmi dobře rozmyslet, co bude výstupem hodiny, zda volíme znalost nebo dovednost, která nás má dovést k řešení připraveného výtvarného záměru. Osvědčilo se mi vytváření jednoduchých na sebe navazujících výtvarných řad současně se střídáním různých forem práce. Často jsem také volila práci ve skupinách. Skupinová práce umožňuje využít znalosti a dovednosti mnohem lépe než práce jednotlivce, současně je nutné, aby se žáci naučili kriticky posuzovat jednotlivé části práce. To vede k upevnění teoretických znalostí i praktických dovedností a současně se učí komunikovat a společně řešit problém. Další metodou, která se osvědčila, je volné psaní, a to jako úvod do tématu.
Toto jsou některá témata, pro která je společným jmenovatelem barva:
NahoruLouka plná motýlů – 6. ročník
Učivo:
-
rozvíjení smyslové citlivosti
-
barva jako základní vizuálně obrazný element
-
linie jako prvek vizuálně obrazného vyjádření
-
zákonitosti míchání barev
-
uplatňování barvy ve vlastním vizuálně obrazném vyjádření
Motivace: Na louce rostou různé druhy trav, každé stéblo má svoji barvu. Mezi trávou jsou i luční květiny, nad loukou poletují pestří motýli a občas usednou na květy. Je krásný slunečný den.
Práce pro jednotlivce i skupiny
Vytvoříme co nejvíce odstínů zelené barvy, od hotových barev přes smíchání modré a žluté a pomocí linií = stébel poskládáme svoji louku. Pomocí plochého štětce tvoříme jednotlivé linie stébel trávy, jsou různě nakloněná, překrývají se. Každá linie má svůj barevný tón.
Na louce rozkvetly některé květiny, chrpy, kopretiny, vlčí máky, pryskyřníky... pomocí štětce nebo prstů umístíme do plochy tvary květů. Na proschlé zelené linie vytváříme tiskem tvary květů. Volíme pouze základní nebo podvojné barvy.
Nad loukou létají pestrobarevní motýli, občas usednou na květ nebo stéblo trávy. Na připravený list papíru namalujeme polovinu motýla. Papír přeložíme a necháme barvu dotisknout celého motýla. Pomocí jednoduchých papírových monotypů si připravíme několik motýlů, které po zaschnutí vytrhneme nebo vystřihneme a nalepíme do plochy. Lepíme pouze tělo motýla, aby křídla neschovala část louky.
Reflexe
Na závěr poskládáme všechny práce jednu vedle druhé, snažíme se, aby barevné tóny přecházely postupně a tvořily jednotnou plochu. Vznikne velká pestrobarevná louka. Žáci hodnotí své práce a vyměňují si zkušenosti.
Pomůcky a prostředky:
Kreslicí čtvrtka formát A3, vodové a temperové barvy, ploché i kulaté štětce, voda, balicí papír – malé formáty, nůžky, lepidlo.
Organizační forma výuky:
-
společné seznámení s problematikou tématu,
-
zopakování učiva o barvách, barevných škálách, druzích barev,
-
samostatná práce, případně skupinová práce (hledání valérů),
-
praktické vyzkoušení teoretických znalostí – míchání barev,
-
barvy základní a doplňkové – jejich vzájemné působení,
-
osvojení různých technik při práci s barvou – kresba, malba, tisk,
-
společné zhodnocení výsledků tvůrčího procesu.
Předpokládaný časový nárok: 2 hodiny (1 + 1 při hodinové časové dotaci)
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami:
Možno doporučit i pro tuto skupinu žáků
Průřezová témata:
Ukázky Louky plné motýlů
NahoruMoje země – 6. ročník
Učivo:
Motivace: Každý čas od času prohlíží atlas a mapy a představuje si, jaké jsou země, jaká města, jací lidé v nich žijí. Pokusíme se nejdříve trochu z mapy číst. Vidíme hranice, odkud a kam tečou řeky, jak vysoká jsou pohoří, kde se rozkládají nížiny nebo pouště. Poznáme, jak velká jsou města. A jak bude vypadat země, kterou si sami od základů vytvoříme?
Dobyvatelé kdysi dobývali nová území vojenskou silou, nám k tomu bude stačit štětec a jedna ze základních barev.
Práce pro trojice
Každý z trojice si vybere jednu barvu (základní). Na ploše čtvrtky si označíme bod, od kterého na daný pokyn nanášíme svoji barvu. Snažíme se pokrýt co největší plochu a přitom zachovat hustotu i čistotu barvy. Když je plocha pokrytá barvou, prohlédneme si, jak vypadají hranice barev, jakou plochu zaujímají jednotlivé barvy.
Na ploše se objevily vedle základních barev i barvy podvojné. Hledáme hranice svých území, linie nám je pomůže vyznačit. Postupně zaplňujeme svá území dalšími liniemi, které jsou řekami, pohořími, cestami. Hledáme odkud a kam tečou řeky, kudy prochází hranice, jak velká jsou města. Vytváříme svoji zemi, ale současně se domlouváme i se svými sousedy. Co mají naše země společné, v čem se liší, jsou přátelské?
Každý z trojice si připravuje prezentaci své země. Pojmenujeme svoji zemi, případně světadíl, na kterém se trojice zemí nachází, doplníme údaje (počet obyvatel, hlavní město, život obyvatel, hospodářství, státní zřízení....), jako v atlase.
Reflexe
Ze tří základních barev se na ploše objevily pomocí míchání další barevné tóny (barvy podvojné). Jaká musela být hustota barev, jak se pracovalo s krycími barvami. Linie, které pomáhaly dotvářet tvar a z náhodně vytvořených barevných ploch vznikaly nové vizuální představy.
Pomůcky a prostředky:
-
temperové barvy, ploché štětce, voda, čtvrtka A3, tuš, fixy, kreslicí papír A4, pastelky, školní atlas, staré mapy
Organizační forma výuky:
-
seznámení s problematikou daného tématu,
-
práce ve trojicích, samostatná práce,
-
prezentace,
-
společné hodnocení jednotlivých prací i prezentace jejich autorů.
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami:
Možné doporučit i této skupině žáků.
Průřezová témata:
-
osobnostní a sociální výchova,
-
práce v realizačním týmu,
-
komunikace.
Ukázky na téma Moje země
NahoruV pralese – 7. ročník
Učivo:
-
rozvíjení smyslové citlivosti
-
barva jako základní vizuálně obrazný element
-
zákonitosti míchání barev
-
uplatňování barvy ve vlastním vizuálně obrazném vyjádření
Motivace: Vydali jsme se do pralesa, kde chceme zdokumentovat, co nejvíce rostlin. Na naší paletě ale chybí zelená. Na tvém dokumentu zelená nesmí chybět. Jak zachytíš věci kolem sebe?
Práce pro jednotlivce
Mícháním modré a žluté se pokusíme vytvořit co nejvíce odstínů zelené barvy. Protože prales není jenom zelená, doplňujeme postupně i další pestré barvy.
K pralesu patří i květy, jako jsou orchideje, pestrobarevní ptáci (papoušci, kolibříci...), ale také různá zvířata. Domalujeme nebo doplníme formou koláže.
Práce ve skupině
Oblasti pralesa se od sebe mohou lišit. Rostou v nich různé druhy rostlin, žijí odlišná zvířata. Pokusíme se najít společné znaky a vytvořit společnou velkou pralesní oblast. Postupně k sobě přikládáme jednotlivé práce tak, aby barevné tóny pozvolna přecházely. Pokusíme se umístit všechny práce. Některé musíme ještě propojit domalbou.
Reflexe
Protože kolem sebe máme prales, můžeme ho ještě zaplnit zvuky. Výborně se hodí text básně Bestiárium, který můžeme číst všemi směry i různě hlasitě.