2.1.68
Ukázková hodina – Základní škola – Chemie, přírodopis, fyzika, ekologie – Laboratorní práce – objem kapky vody
Mgr. Kateřina Průšová
Předmět: chemie, přírodopis, fyzika, ekologie
Ročník: 7., 8.
Počet žáků: 25
Doba: 45 minut
Anotace: jedna vyučovací hodina laboratorní práce použitelná k tématům voda, vodní koloběh, znečištění vody, objem a jeho měření
Klíčová slova: voda, vodní koloběh, znečištění vody, objem a jeho měření, laboratorní práce
Klíčové kompetence: kompetence k učení, kompetence k řešení problémů, kompetence komunikativní, kompetence sociální, kompetence občanské, kompetence pracovní
Kompetence k učení
-
vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení,
-
vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě,
-
samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti.
Kompetence k řešení problémů
-
kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí.
Kompetence komunikativní
-
formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu,
-
naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje.
Kompetence sociální
-
účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce,
-
podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá,
-
přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají,
-
vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj; ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty.
Kompetence občanské
-
chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti.
Kompetence pracovní
-
používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky,
-
přistupuje k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti a společenského významu, ale i z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých, ochrany životního prostředí i ochrany kulturních a společenských hodnot.
Cíle:
a) RVP:
-
podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů,
-
vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci,
-
rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých,
-
učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný.
b) Cíle konkrétní hodiny:
-
upevnění učiva z předchozí hodiny – voda,
-
praktické provedení laboratorní práce,
-
spolupráce v malé skupině,
-
důraz na dodržování bezpečné práce v laboratoři.
Očekávané výstupy:
CH-9-1-02 pracuje bezpečně s vybranými dostupnými a běžně používanými látkami a hodnotí jejich rizikovost; posoudí nebezpečnost vybraných dostupných látek, se kterými zatím pracovat nesmí,
CH-9-1-03 objasní nejefektivnější jednání v modelových příkladech havárie s únikem nebezpečných látek,
CH-9-2-01 rozlišuje směsi a chemické látky,
CH-9-2-05 rozliší různé druhy vody a uvede příklady jejich výskytu a použití,
CH-9-2-06 uvede příklady znečišťování vody a vzduchu v pracovním prostředí a domácnosti, navrhne nejvhodnější preventivní opatření a způsoby likvidace znečištění,
CH-9-7-03 orientuje se v přípravě a využívání různých látek v praxi a jejich vlivech na životní prostředí a zdraví člověka.
Mezioborové přesahy a vazby:
Přírodopis
P-9-1-01 rozliší základní projevy a podmínky života, orientuje se v daném přehledu vývoje organismů
P-9-7-04 uvede příklady kladných i záporných vlivů člověka na životní prostředí a příklady narušení rovnováhy ekosystému
P-9-8-01 aplikuje praktické metody poznávání přírody
P-9-8-02 dodržuje základní pravidla bezpečnosti práce a chování při poznávání živé a neživé přírody
Fyzika
F-9-1-01 změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa
F-9-1-04 využívá s porozuměním vztah mezi hustotou, hmotností a objemem při řešení praktických problémů
Průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova
-
rozvíjí základní dovednosti dobré komunikace a k tomu příslušné vědomosti,
-
utváří a rozvíjí základní dovednosti pro spolupráci,
-
vede k uvědomování si hodnoty spolupráce a pomoci,
-
vede k uvědomování si hodnoty různosti lidí, názorů, přístupů k řešení problémů.
Výchova demokratického občana
-
vede k pochopení významu řádu, pravidel a zákonů pro fungování společnosti,
-
umožňuje participovat na rozhodnutích celku s vědomím vlastní odpovědnosti za tato rozhodnutí a s vědomím jejich důsledků,
-
rozvíjí a podporuje komunikativní, formulační, argumentační, dialogické a prezentační schopnosti a dovednosti,
-
prohlubuje empatii, schopnost aktivního naslouchání a spravedlivého posuzování,
-
vede k uvažování o problémech v širších souvislostech a ke kritickému myšlení,
-
vede k asertivnímu jednání a ke schopnosti kompromisu.
Multikulturní výchova
-
na rozvoj dovedností potřebných pro uplatňování vlastních práv a respektování práv druhých,
-
na utváření tolerance a respektu k odlišným sociokulturním skupinám,
-
na rozvoj dovedností komunikovat a žít ve skupině s příslušníky odlišných sociokulturních skupin.
Mediální výchova
Organizace řízení učební činnosti:
V předchozí hodině je potřeba dát žákům následující instrukce:
Před samotnou hodinou je potřeba připravit pomůcky.
Na nosítka v kabinetě chemie připravím:
- pro třídu (15 skupin) 15x odměrný válec nejlépe 25 ml, 15x kapátko, 30x kádinka, 1 lahev se saponátem a k ní kádinku s kapátkem. Odměrný válec musí být širší než kapátko, protože jinak se vždycky najde někdo, komu kapátko ve válci uvízne, pak nejde ven a musí se vytáhnout něčím špičatým. Kapátko se při tom zničí.
Před zvoněním vybavím všechny žáky laboratorním pláštěm, ve škole jich máme dostatečné množství.
Organizace prostorová:
V učebně, žáci v lavicích pracují ve skupinkách podle možností školy. V naší škole máme pomůcek dostatek, žáci pracují ve dvojici. V učebně musí být umyvadlo.
Pomůcky:
Do každé skupiny 1 odměrný válec o objemu nejlépe 25 ml (nebo podle možností – je možné použít 50 ml), kapátko, 2 kádinky, pro celou třídu 1 lahev se saponátem, saponát odliju do kádinky s kapátkem, hadr.
Text:
NahoruPrůběh vyučovací hodiny:
V učebně při práci nejsou…