6.3.2.1 Ukázka týdenní přípravy učitele podle Gardnerovy teorie mnohačetné inteligence
Bc. Lenka Polášková
Plánování a příprava dle Gardnerovy teorie jsou jiné, protože učitel připravuje tematický celek, hry a činnosti v mateřské škole takovým způsobem, aby zahrnovaly všechny typy inteligencí. Každý člověk má v určité míře rozvinuty oblasti inteligence. Neexistuje člověk, který by měl všechny typy rozvinuty rovnoměrně. Výsledkem přípravy učitele je proto vzdělávací nabídka, která motivuje dítě v jeho schopnostech a zároveň podporuje proces individualizace.
Tematický celek je jakýmsi „pomyslným” jádrem, okolo kterého jsou soustředěny všechny další aktivity a činnosti. Role učitele není v symetrickém předvádění, vedení a řízení procesu vzdělávání, což je v reálné praxi koneckonců i velmi složité. Jeho úlohou je příslušné aktivity, činnosti a hry připravit takovým způsobem, aby děti měly možnost volby. A v tomto směru jim zajistit adekvátní podmínky (materiální, prostorové nebo časové). Některé pomůcky si děti mohou připravit i samostatně.
Významně se tedy mění role učitele. Důležitá je kvalitní příprava.
Role učitele:
Téma: „Od kapky k moři”
Věk dětí: 4–7 let
Specifikace: Ochrana přírody, environmentální výchova v MŠ.
Typologie | Hry, činnosti, aktivity |
Jazyková | -
„Od kapky po moře” – prohlížení encyklopedií, rozhovor o koloběhu vody v přírodě. -
Vytleskávání slov souvisejících s vodou (kapka, řeka, potok…), určování první a poslední hlásky. -
Rozhovory a vyprávění na téma počasí, význam a důležitost vody v životě člověka, ochrana přírody. |