1.1.4
Učitel druhého stupně základní školy – kvalifikace od 1. ledna 2015
PaedDr. František Havelka, Ph.D.
Kvalifikovaný učitel 2. stupně školy by měl podle § 8 odst. 1 zákona č. 563/2004 Sb. splňovat některou z následujících variant vzdělání:
- magisterský stupeň VŠ v oboru učitelství 2. stupně ZŠ;
- magisterský stupeň VŠ v oboru učitelství pro 5. - 12. roč.;
- magisterský stupeň VŠ v oboru speciální pedagogika;
- magisterský stupeň VŠ v oboru učitel ZUŠ (jen pro výuku předmětu odpovídajícího oboru na VŠ);
- magisterský stupeň VŠ v oboru tělesná výchova a sport (jen pro výuku TV);
- magisterský stupeň VŠ v oboru učitelství cizích jazyků (jen pro výuku cizího jazyka);
- magisterský stupeň VŠ v oboru učitelství 1. stupně ZŠ + bakalářský stupeň VŠ v oboru učitelství 2. stupně ZŠ;
- magisterský stupeň VŠ v oboru učitelství 1. stupně ZŠ + celoživotní vzdělávání na VŠ – učitel 2. stupně ZŠ;
- magisterský stupeň VŠ v oboru učitelství 1. stupně ZŠ + doplňující studium pro učitele na VŠ
- magisterský stupeň VŠ v neučitelském oboru odpovídajícím vyučovanému předmětu + bakalářský stupeň VŠ v oboru učitelství 2. stupně ZŠ nebo SŠ;
- magisterský stupeň VŠ v neučitelském oboru odpovídajícím vyučovanému předmětu + celoživotní vzdělávání na VŠ – učitel 2. stupně ZŠ nebo SŠ;
- magisterský stupeň VŠ v oboru speciální pedagogika pro učitele + celoživotní vzdělávání na VŠ – učitel 2. stupně ZŠ nebo SŠ;
- pouze pro výuku cizího jazyka
- magisterský stupeň VŠ v oboru pedagogické vědy + jazyková zkouška C1 + didaktika cizího jazyka;
- magisterský stupeň VŠ v oboru cizího jazyka – neučitelský obor + bakalářský nebo magisterský stupeň VŠ v oboru studium pro učitele;
- magisterský stupeň VŠ v oboru cizího jazyka – neučitelský obor + celoživotní vzdělávání na VŠ pro učitele;
- magisterský stupeň VŠ v oboru cizího jazyka – neučitelský obor + studium pedagogiky (i mimo VŠ);
- magisterský stupeň VŠ – neučitelský obor + bakalářský nebo magisterský stupeň VŠ studium pro učitele + jazyková zkouška C1 + didaktika cizího jazyka;
- magisterský stupeň VŠ – neučitelský obor+ celoživotní vzdělávání na VŠ pro učitele + jazyková zkouška C1 + didaktika cizího jazyka;
- bakalářský stupeň VŠ v oboru pedagogických věd + jazyková zkouška C1 + didaktika cizího jazyka.
- Učitel předmětů uměleckého zaměření získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti umění studijního oboru umělecko-pedagogického zaměření.
Učitel druhého stupně základní školy, který vzdělává ve třídě nebo škole zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, by měl podle § 8 odst. 2 splňovat některou z následujících variant vzdělání:
- magisterský stupeň VŠ v oboru speciální pedagogika pro učitele;
- magisterský stupeň VŠ v oboru speciální pedagogika + bakalářský stupeň VŠ učitel 2. stupně ZŠ nebo SŠ;
- magisterský stupeň VŠ v oboru speciální pedagogika + celoživotní vzdělávání na VŠ – učitel 2. stupně ZŠ nebo SŠ;
- magisterský stupeň VŠ v oboru učitelství 1. stupně ZŠ + celoživotní vzdělávání na VŠ – speciální pedagogika;
- magisterský stupeň VŠ v oboru učitelství 2. stupně ZŠ + bakalářský nebo magisterský stupeň VŠ v oboru speciální pedagogika;
- magisterský stupeň VŠ v oboru učitelství 2. stupně ZŠ + celoživotní vzdělávání na VŠ – speciální pedagogika;
- magisterský stupeň VŠ v oboru učitelství pro 5. – 12. ročník + bakalářský nebo magisterský stupeň VŠ v oboru speciální pedagogika;
- magisterský stupeň VŠ v oboru učitelství pro 5. – 12. ročník + celoživotní vzdělávání na VŠ – speciální pedagogika;
- magisterský stupeň VŠ v oboru učitelství všeobecně – vzdělávacích předmětů pro SŠ + bakalářský nebo magisterský stupeň VŠ v oboru speciální pedagogika;
- magisterský stupeň VŠ v oboru učitelství všeobecně – vzdělávacích předmětů pro SŠ + celoživotní vzdělávání na VŠ – speciální pedagogika;
- magisterský stupeň VŠ v neučitelském oboru odpovídajícím vyučovanému předmětu + bakalářský stupeň VŠ v oboru učitelství 2. stupně ZŠ nebo SŠ + bakalářský nebo magisterský stupeň VŠ v oboru speciální pedagogika;
- magisterský stupeň VŠ v neučitelském oboru odpovídajícím vyučovanému předmětu + celoživotní vzdělávání na VŠ – učitel 2. stupně ZŠ nebo SŠ + bakalářský nebo magisterský stupeň VŠ v oboru speciální pedagogika;
- magisterský stupeň VŠ v oboru učitel ZUŠ + bakalářský nebo magisterský stupeň VŠ v oboru speciální pedagogika (jen pro výuku předmětu odpovídajícího oboru na VŠ);
- magisterský stupeň VŠ v oboru učitel ZUŠ + celoživotní vzdělávání na VŠ – speciální pedagogika (jen pro výuku předmětu odpovídajícího oboru na VŠ);
- magisterský stupeň VŠ v oboru tělesná výchova a sport + bakalářský nebo magisterský stupeň VŠ v oboru speciální pedagogika (jen pro…