dnes je 19.3.2024

Input:

Školy nemají peníze na učebnice, učí i z 20 let starých

1.6.2023, Zdroj: ADison

Nedostatek financí v českých školách se nadále prohlubuje. Řada škol nemá peníze na pořízení nových učebnic, školy proto musejí k výuce využívat i učebnice staré až 20 let. Důvodem této situace je loňské snížení příspěvků na metodické pomůcky a učebnice. Nakladatelství Fraus se proto rozhodlo, že školám nabídne vybrané učebnice zdarma.

České školy se v letošním roce potýkají s velkým nedostatkem peněz na metodické pomůcky a učebnice. „Po loňském drastickém snížení ONIV se letos katastrofická situace prohlubuje – stát i pro letošek ponechal dramaticky snížené příspěvky školám na moderní učebnice a metodické pomůcky, ze kterých nadále výrazně ukrajují prostředky na nemocenskou učitelů,“ vysvětluje Jiří Fraus, zakladatel a majitel Nakladatelství Fraus.

„Už na začátku školního roku jsme evidovali od škol celou řadu objednávek učebnic vydaných v létech 2005 až 2008, kterými si vyučující chtěli doplnit třídní sadu. Bohužel, tristní stav státního financování učebnic trvá i v tomto roce, takže průměrná doba amortizace učebnic u nás již aktuálně přesahuje 10 let,“ dodal Jiří Fraus s tím, že omezená obnova učebnic trápí školy zejména na 2. stupni.

Kromě toho, že logicky nemůžeme mít skladem učebnice staré 15 let, jsme si jisti tím, že dobří učitelé, aniž by k tomu byli okolnostmi (státem) donuceni, sami o sobě nechtějí používat učebnice staré 20 let,“ domnívá se Jiří Fraus.

Problémy škol souvisí především s tím, že z takzvaných ostatních neinvestičních nákladů (ONIV) musejí hradit i náhrady platu v prvních čtrnácti dnech nemoci učitele. Tyto prostředky přitom mají být používány primárně na školní pomůcky a učebnice. Částka na tyto výdaje se navíc loni výrazně snížila, školám tak chybí zhruba miliarda korun, kterou by mohly použít na obnovu učebnic. Ministerstvo školství v tomto směru přislíbilo nápravu, k žádným konkrétním opatřením však dosud nedošlo.

Současně ministerstvo po školách chce, aby intenzivně zaváděly nové postupy a aktivity v návaznosti na probíhající reformu vzdělávacích programů. Školy tak aktuálně např. musejí ve všech předmětech rozvíjet digitální kompetenci. „Představte si třeba učitele matematiky nebo českého jazyka, který musí používat starou učebnici, kde o práci s informacemi na internetu není ani zmínka. Anebo místo praktického využití tabulkového kalkulátoru zadává úkol, při kterém žáci musejí vytvářet tabulku a doplňovat ji jen ručně. Jak asi takovou formu a 15 let starou učebnici vnímají děti zvyklé odmala na dynamické digitální prostředí?“ komentuje tristní situaci šéfredaktorka nakladatelství Radka Šmahelová „Přitom moderní učebnice s aktuálním obsahem a hybridním propojením na ověřené online zdroje a nástroje jsou k dispozici,“ dodala.

Situace se nezlepší ani s plánovaným snížením DPH u knih, to totiž ke snížení cen učebnic nepovede, myslí si Pavel Brejcha, obchodní ředitel Nakladatelství Fraus.

Nahrávám...
Nahrávám...