dnes je 4.11.2024

Input:

Školní stravování v souvislostech

8.3.2019, , Zdroj: Verlag Dashöfer

9.1
Školní stravování v souvislostech

Bc. Lenka Polášková

Školní stravování je zcela zásadní součástí prevence obezity u dětí a konceptu zdravého životního stylu. V rámci stravování dítěte je klíčové pravidelné stravování, pestrost stravy, ovoce a zelenina jako součást pestrého jídelníčku, pitný režim a pohybová aktivita. Systém školního stravování v České republice a jeho koncepce zaštiťovaná státem je ojedinělá v Evropě i ve světě.

Školní stravování plní základní funkce, a sice nasycení strávníků, výchovu ke zdravému stravování a výchovu ke zdravému postoji k jídlu a stravování.

Zřizovateli školního stravování mohou být církve, obce, kraj, svazek obcí či soukromé osoby (fyzické, právnické).

Typologie školních jídelen:

  • Školní jídelna – výdejna.

  • Školní jídelna – vývařovna.

  • Školní jídelna (připravuje i vydává stravu).

Spotřební koš

Spotřební koš vychází z platných výživových dávek, které mají za úkol nejen udržovat zdraví, ale také ho posilovat. Strava má být vyvážená, obsahovat dostatek ovoce, zeleniny, luštěnin a obilovin. Právě nastavení jídelníčku dle požadavků spotřebního koše je zásadním kritériem pro posuzování pestrosti, ve všech školních jídelnách. Zároveň jde o zákonnou normu, která musí být dodržována.

Kontrola probíhá na úrovní České školní inspekce, zřizovatele a orgánu ochrany veřejného zdraví, tedy KHS.

Spotřební koš obsahuje 10 základních komodit:

  • Všechny druhy masa.

  • Ovoce (čerstvé, mražené, kompoty...).

  • Zelenina (čerstvá, mražená).

  • Ryby.

  • Mléko.

  • Tuky (volné): sádlo, máslo, margaríny.

  • Cukr (volný): med, sirupy, marmelády, džemy.

  • Mléčné výrobky (jogurty, tvarohy...).

  • Brambory.

  • Luštěniny (sója, tofu...).

Z celkové denní výživové dávky se počítá v průměru 18 % na snídani, 15 % na přesnídávku, 35 % na oběd, 10 % na odpolední svačinu a 22 % na večeři.

Nastavení jídelníčků

Je nutno říci, že základním kritériem je požadovaná pestrost, Avšak neexistuje jednotné dogma pro sestavování jídelníčku. Zde jde víceméně o kreativitu vedoucích pracovníků školních jídelen a jejich kooperaci s týmem kuchařů.

Udána je pouze minimální a maximální frekvence některých surovin a komodit v rámci výskytu v jídelníčku v průběhu jednoho kalendářního měsíce.

Jídelníček musí být nastaven tak, aby byl splněn spotřební koš pro jednotlivé

Nahrávám...
Nahrávám...