Poslanecká sněmovna dnes ve 3. čtení schválila novelu školského zákona, která kromě jiného přináší převod financování nepedagogické práce na zřizovatele od 1. ledna 2026. Prostřednictvím tzv. indexace škol a nastavení maximálního počtu hodin výuky bude možné více podpořit školy, které vzdělávají žáky ve složitějších podmínkách. Další změnou je ukotvení pozic školních speciálních pedagogů a školních psychologů a možnost jejich financování ze státního rozpočtu. Díky novele bude také možné začít systémově řešit příliš širokou a rozdrobenou síť škol v České republice.
"Vládní koalice se na základě otevřené diskuse s klíčovými aktéry rozhodla posunout změnu ve financování nepedagogických pracovníků oproti původnímu návrhu ze září 2025 na 1. ledna 2026. Začátek nového systému financování nepedagogické práce se tak odloží o čtyři měsíce. Vycházíme tedy vstříc požadavku krajů, obcí i škol, aby měly na přípravu více času. Změna proběhne na začátku rozpočtového roku, což umožní plynulejší přechod financování v rozpočtech krajů a obcí. Financování nepedagogických pracovníků od září do prosince 2025 zajistí státní rozpočet, přičemž od roku 2026 se obcím a krajům navýší podíl na sdílených daních v souvislosti s převzetím odpovědnosti za jejich financování, což posílí jejich rozpočty," uvedl ke změně financování nepedagogické práce ministr školství Mikuláš Bek. Tato změna se týká pouze škol veřejných zřizovatelů (obcí a krajů), v případě soukromých a církevních škol bude nepedagogická práce nadále hrazena z rozpočtu MŠMT.
Novela rovněž pomůže napravit některé chyby v systému financování regionálního školství a nastavit ho tak, aby vedl k efektivnějšímu využívání prostředků a jejich lepšímu zacílení. K tomu pomůže možnost indexace škol. Případná regulace růstu počtu hodin výuky nebo přímé pedagogické činnosti financované ze státního rozpočtu prostřednictvím fixace maximálního počtu hodin školy pak pomůže v obdobích s potřebou přijmout mimořádná rozpočtová opatření. "Konečně tak můžeme zohlednit aspekt rozdílné náročnosti práce škol, která závisí zejména na sociálním a ekonomickém zázemí dětí a žáků. Některé školy zkrátka pracují v objektivně složitějších podmínkách a my je v jejich práci musíme lépe a adresněji podpořit. Jen tak zamezíme stále se prohlubujícím rozdílům mezi školami a nerovnému přístupu ke vzdělávání," vysvětluje ministr Bek.
Problémy se vzrůstající agresí a psychickou nepohodou žáků pomůže řešit ukotvení pozic školních speciálních pedagogů a školních psychologů ve školách a možnost jejich financování ze státního rozpočtu. Mateřským, základním a středním školám novela zákona stanovuje povinnost zajistit pro své žáky poradenské služby a pedagogicko-psychologickým poradnám určuje jejich spádovost. "Nepředpokládáme, že tyto kroky vyřeší všechny problémy, které se…