Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo návrh nového Programu na podporu navýšení kapacit veřejných vysokých škol v oblasti učitelského, speciálně pedagogického a psychologického vzdělávání. Program reaguje na závažný a dlouhodobě se zhoršující nedostatek kvalifikovaných odborníků ve školách, který významně ovlivňuje kvalitu výuky.
Ve školním roce 2024/2025 nemá odbornou pedagogickou kvalifikaci více než 10 % učitelů, což v přepočtu odpovídá více než šestnácti tisícům úvazků. Podle dostupných modelů by se bez cíleného zásahu ze strany státu mohl tento podíl do roku 2035 zvýšit až na 18,6 %. Problém se přitom netýká pouze učitelů – znepokojivá je také situace v oblasti školní psychologie a speciální pedagogiky. V roce 2025 nemá více než 80 % základních škol žádný úvazek školního psychologa a téměř 70 % škol nemá k dispozici speciálního pedagoga.
Program proto navrhuje systematické navyšování kapacit studijních programů na veřejných vysokých školách. Počty studentů učitelských programů pro 2. stupeň základních škol a střední školy by se měly zvýšit plošně o 10 %, u tzv. nedostatkových aprobací, jako je matematika, fyzika nebo cizí jazyky, až o 20 %. V krajích s nejvyšším podílem nekvalifikovaných učitelů – například v Karlovarském, Středočeském nebo Ústeckém kraji – by…