dnes je 22.9.2025

Input:

Novela školského zákona č. 275/2025 Sb.: Co musí vědět ředitelé základních škol

21.9.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1.109
Novela školského zákona č. 275/2025 Sb.: Co musí vědět ředitelé základních škol

Verlag Dashöfer

Co přináší velká novela školského zákona (č. 267/2025 Sb.), účinná od 1. září 2025 (s některými výjimkami)? Podíváme se na důležité novinky, které se týkají ředitelů základních škol – co musejí vědět, připravit a jak se mohou změny dotknout provozní i pedagogické praxe.

Hlavní změny relevantní pro ředitel/ku ZŠ

1. Financování nepedagogických pracovníků a provozních výdajů

  • Od 1. ledna 2026 přechází odpovědnost za financování nepedagogických pracovníků (školníci, údržba, administrativní podpora apod.) a provozních nákladů na zřizovatele (obce / kraje).

  • Do té doby (září–prosinec 2025) zajišťuje stát financování nepedagogických pracovníků.

2. Indexace škol

  • Zavedena tzv. indexace škol podle specifických podmínek (např. sociálně-ekonomických, vzdělávacích potřeb dětí) – školy působící v náročných podmínkách mají dostat vyšší podporu.

3. Institutionalizace podpůrných pedagogických pozic

  • Školní psychologové, speciální pedagogové a sociální pedagogové – jejich pozice budou garantovány ve školách s 180 a více žáky.

  • Menší školy dostanou podporu v menším rozsahu přiměřeným velikosti školy (např. úvazek 0,2-0,4) pro tyto odborníky.

4. Školské obvody

  • Obce mají ověřit a ujednotit údaje o školských obvodech ve vztahu k Informačnímu systému územní identifikace; do 27 měsíců od nabytí účinnosti zákona musí být školské obvody v tomto systému správně zapsány.

  • Obecně závazné vyhlášky o školských obvodech vydané dříve se po určitém dni (vyhlášeném správcem registru územní identifikace) považují za opatření obecné povahy podle nových ustanovení.

5. Vzdělávací programy & transparentnost

  • Ředitel školy musí školní vzdělávací program (ŠVP) zveřejnit způsobem umožňujícím dálkový přístup; každý má mít možnost do ŠVP nahlížet ve škole či obdržet kopii.

  • Podobně je to u vzdělávacích programů akreditovaných/autorizovaných – musí být zveřejněny.

6. Podpora provázejících učitelů

  • Zákon nově počítá se systémovou podporou pro tzv. provázející učitele – tzn. učitele, kteří vedou studenty učitelství v praxi.

7. Rozšířený nárok na jazykovou přípravu

  • Žáci-cǐzinci s nedostatečnou znalostí češtiny mají širší nárok na jazykovou přípravu.

8. Možné změny v organizaci výuky a modernizace maturit (méně přímo pro ZŠ, ale relevantní pro širší systém)

  • Některé prvky distanční či kombinované výuky na SŠ a VOŠ.

  • Modernizace maturit: možnost využít mezinárodních certifikátů, komplexní profilová práce apod.

Co znamenají tyto změny pro ředitele ZŠ – konkrétní úkoly, výzvy

  • Příprava rozpočtu a komunikace se zřizovatelem
    Ředitelé musejí ve spolupráci se svým zřizovatelem připravit do konce roku 2025 plány, jak školy budou financovat nepedagogickou složku a provoz od 1. ledna 2026. Bude potřeba jasně definovat rozpočtové položky, náklady a smluvní či organizační uspořádání (např. kdo bude zaměstnancem obce, kdo přímo školy).

  • Personální plánování
    Zajištění pozic psychologa, speciálního a sociálního pedagoga – zejména pokud má škola 180 a více žáků, musí být tyto profesní pozice garantovány. To znamená řešit nábor, úvazky, prostor, jejich začlenění do týmu, případně školení. Menší školy musejí minimalizovat nedostatky v tomto směru.

  • Upravení školního vzdělávacího programu (ŠVP) a interní procesy zveřejňování
    Ujistit, že ŠVP je dostupný online, že je snadné ho nahlédnout ve škole, poskytovat kopie. Ředitel musí zkontrolovat, že všechny akreditované/autorizované vzdělávací programy jsou řádně zveřejněné.

  • Vymezení školského obvodu a spolupráce s obcí
    Spolupracovat se zřizovatelem a obcí, aby školský obvod byl správně definován a zapsán v příslušném registru. To může mít dopad na zápis dětí, kapacitu školy, financování apod.

  • Zajištění podpory pro žáky-s cizí řečí
    Škola musí mít procesy pro identifikaci žáků, kteří mají nedostatečnou znalost češtiny, a nabídnout jim jazykovou přípravu v souladu s novou legislativou.

  • Sledování indexace a využití podpory pro náročné podmínky
    Ředitel by měl zjistit, zda jeho škola bude vnímána jako škola s vyšší náročností prostředí (sociálně-ekonomické znevýhodnění apod.), a připravit argumenty/analýzy, aby škola mohla využít indexační mechanismus.

  • Administrativa a interní řízení
    Zavedení nových povinností (zveřejňování, seznamy, dokumentace) bude vyžadovat úpravu interních kontrol, školních dokumentů, vedení záznamů.

  • Časový rozvrh zavádění

- Od 1. 9. 2025 platí většina změn.

- Financování nepedagogických pracovníků: od 1. 1. 2026.

- Některá ustanovení mají dřívější či pozdější účinnost v závislosti na bodech novely.

Check-list pro ředitele základní školy k novele školského zákona č. 275/2025 Sb. (účinnost od 1. 9. 2025, některé body od 1. 1. 2026).

1) Financování nepedagogických pracovníků a provozních nákladů

  • Do prosince 2025 projednat se zřizovatelem (obcí) přechod financování od 1. 1. 2026.

  • Připravit rozpočtový plán školy na rok 2026 s vyčleněním pouze pedagogických pozic.

  • Dohodnout, zda nepedagogičtí pracovníci (školník, hospodářka, uklízečky) zůstanou zaměstnanci školy, nebo přejdou pod obec.

2) Personální zabezpečení odborných pozic

  • Zajistit školního psychologa, speciálního pedagoga a sociálního pedagoga, pokud má škola 180+ žáků.

  • U menších škol nastavit systém částečných úvazků či sdílení odborníků.

  • Začlenit tyto odborníky do pedagogické rady a interních poradenských služeb.

3) Školní vzdělávací program (ŠVP) a zveřejňování

  • Umístit aktuální verzi ŠVP na web školy (způsobem umožňujícím dálkový přístup).

  • Zajistit, aby byl ŠVP k nahlédnutí v kanceláři školy a bylo možné poskytnout kopii na vyžádání.

  • Zkontrolovat, zda jsou zveřejněny i všechny akreditované/autorizované programy.

4) Školské obvody

  • Projednat s obcí kontrolu správnosti školského obvodu v Informačním systému územní identifikace (ISÚI).

  • Připravit se na to, že stávající OZV se přemění na opatření obecné povahy.

  • Pohlídat lhůtu 27 měsíců na dokončení záznamů v ISÚI.

5) Jazyková příprava pro žáky-cizince

  • Nastavit systém včasné identifikace žáků s nedostatečnou znalostí češtiny.

  • Připravit organizační a personální kapacity pro jazykovou přípravu.

  • Informovat rodiče cizinců o možnosti jazykové podpory.

6) Indexace škol

  • Zjistit, zda škola spadá do režimu vyšší podpory (sociálně-ekonomické podmínky, počet žáků se SVP, lokalita).

  • Připravit argumentaci a podklady pro čerpání dodatečných prostředků.

7) Podpora provázejících učitelů

  • Identifikovat učitele, kteří vedou studenty učitelství.

  • Informovat je o možnosti podpory a zohlednit jejich roli v organizačním a finančním

Nahrávám...
Nahrávám...