1.109
Novela školského zákona č. 275/2025 Sb.: Co musí vědět ředitelé základních škol
Verlag Dashöfer
Co přináší velká novela školského zákona (č. 267/2025 Sb.), účinná od 1. září 2025 (s některými výjimkami)? Podíváme se na důležité novinky, které se týkají ředitelů základních škol – co musejí vědět, připravit a jak se mohou změny dotknout provozní i pedagogické praxe.
Hlavní změny relevantní pro ředitel/ku ZŠ
1. Financování nepedagogických pracovníků a provozních výdajů
-
Od 1. ledna 2026 přechází odpovědnost za financování nepedagogických pracovníků (školníci, údržba, administrativní podpora apod.) a provozních nákladů na zřizovatele (obce / kraje).
-
Do té doby (září–prosinec 2025) zajišťuje stát financování nepedagogických pracovníků.
2. Indexace škol
3. Institutionalizace podpůrných pedagogických pozic
-
Školní psychologové, speciální pedagogové a sociální pedagogové – jejich pozice budou garantovány ve školách s 180 a více žáky.
-
Menší školy dostanou podporu v menším rozsahu přiměřeným velikosti školy (např. úvazek 0,2-0,4) pro tyto odborníky.
4. Školské obvody
-
Obce mají ověřit a ujednotit údaje o školských obvodech ve vztahu k Informačnímu systému územní identifikace; do 27 měsíců od nabytí účinnosti zákona musí být školské obvody v tomto systému správně zapsány.
-
Obecně závazné vyhlášky o školských obvodech vydané dříve se po určitém dni (vyhlášeném správcem registru územní identifikace) považují za opatření obecné povahy podle nových ustanovení.
5. Vzdělávací programy & transparentnost
-
Ředitel školy musí školní vzdělávací program (ŠVP) zveřejnit způsobem umožňujícím dálkový přístup; každý má mít možnost do ŠVP nahlížet ve škole či obdržet kopii.
-
Podobně je to u vzdělávacích programů akreditovaných/autorizovaných – musí být zveřejněny.
6. Podpora provázejících učitelů
7. Rozšířený nárok na jazykovou přípravu
8. Možné změny v organizaci výuky a modernizace maturit (méně přímo pro ZŠ, ale relevantní pro širší systém)
-
Některé prvky distanční či kombinované výuky na SŠ a VOŠ.
-
Modernizace maturit: možnost využít mezinárodních certifikátů, komplexní profilová práce apod.
Co znamenají tyto změny pro ředitele ZŠ – konkrétní úkoly, výzvy
-
Příprava rozpočtu a komunikace se zřizovatelem
Ředitelé musejí ve spolupráci se svým zřizovatelem připravit do konce roku 2025 plány, jak školy budou financovat nepedagogickou složku a provoz od 1. ledna 2026. Bude potřeba jasně definovat rozpočtové položky, náklady a smluvní či organizační uspořádání (např. kdo bude zaměstnancem obce, kdo přímo školy).
-
Personální plánování
Zajištění pozic psychologa, speciálního a sociálního pedagoga – zejména pokud má škola 180 a více žáků, musí být tyto profesní pozice garantovány. To znamená řešit nábor, úvazky, prostor, jejich začlenění do týmu, případně školení. Menší školy musejí minimalizovat nedostatky v tomto směru.
-
Upravení školního vzdělávacího programu (ŠVP) a interní procesy zveřejňování
Ujistit, že ŠVP je dostupný online, že je snadné ho nahlédnout ve škole, poskytovat kopie. Ředitel musí zkontrolovat, že všechny akreditované/autorizované vzdělávací programy jsou řádně zveřejněné.
-
Vymezení školského obvodu a spolupráce s obcí
Spolupracovat se zřizovatelem a obcí, aby školský obvod byl správně definován a zapsán v příslušném registru. To může mít dopad na zápis dětí, kapacitu školy, financování apod.
-
Zajištění podpory pro žáky-s cizí řečí
Škola musí mít procesy pro identifikaci žáků, kteří mají nedostatečnou znalost češtiny, a nabídnout jim jazykovou přípravu v souladu s novou legislativou.
-
Sledování indexace a využití podpory pro náročné podmínky
Ředitel by měl zjistit, zda jeho škola bude vnímána jako škola s vyšší náročností prostředí (sociálně-ekonomické znevýhodnění apod.), a připravit argumenty/analýzy, aby škola mohla využít indexační mechanismus.
-
Administrativa a interní řízení
Zavedení nových povinností (zveřejňování, seznamy, dokumentace) bude vyžadovat úpravu interních kontrol, školních dokumentů, vedení záznamů.
-
Časový rozvrh zavádění
- Od 1. 9. 2025 platí většina změn.
- Financování nepedagogických pracovníků: od 1. 1. 2026.
- Některá ustanovení mají dřívější či pozdější účinnost v závislosti na bodech novely.
NahoruCheck-list pro ředitele základní školy k novele školského zákona č. 275/2025 Sb. (účinnost od 1. 9. 2025, některé body od 1. 1. 2026).
1) Financování nepedagogických pracovníků a provozních nákladů
-
Do prosince 2025 projednat se zřizovatelem (obcí) přechod financování od 1. 1. 2026.
-
Připravit rozpočtový plán školy na rok 2026 s vyčleněním pouze pedagogických pozic.
-
Dohodnout, zda nepedagogičtí pracovníci (školník, hospodářka, uklízečky) zůstanou zaměstnanci školy, nebo přejdou pod obec.
2) Personální zabezpečení odborných pozic
-
Zajistit školního psychologa, speciálního pedagoga a sociálního pedagoga, pokud má škola 180+ žáků.
-
U menších škol nastavit systém částečných úvazků či sdílení odborníků.
-
Začlenit tyto odborníky do pedagogické rady a interních poradenských služeb.
3) Školní vzdělávací program (ŠVP) a zveřejňování
-
Umístit aktuální verzi ŠVP na web školy (způsobem umožňujícím dálkový přístup).
-
Zajistit, aby byl ŠVP k nahlédnutí v kanceláři školy a bylo možné poskytnout kopii na vyžádání.
-
Zkontrolovat, zda jsou zveřejněny i všechny akreditované/autorizované programy.
4) Školské obvody
-
Projednat s obcí kontrolu správnosti školského obvodu v Informačním systému územní identifikace (ISÚI).
-
Připravit se na to, že stávající OZV se přemění na opatření obecné povahy.
-
Pohlídat lhůtu 27 měsíců na dokončení záznamů v ISÚI.
5) Jazyková příprava pro žáky-cizince
-
Nastavit systém včasné identifikace žáků s nedostatečnou znalostí češtiny.
-
Připravit organizační a personální kapacity pro jazykovou přípravu.
-
Informovat rodiče cizinců o možnosti jazykové podpory.
6) Indexace škol
-
Zjistit, zda škola spadá do režimu vyšší podpory (sociálně-ekonomické podmínky, počet žáků se SVP, lokalita).
-
Připravit argumentaci a podklady pro čerpání dodatečných prostředků.
7) Podpora provázejících učitelů
-
Identifikovat učitele, kteří vedou studenty učitelství.
-
Informovat je o možnosti podpory a zohlednit jejich roli v organizačním a finančním…