5.21 Hlavní směry vzdělávací politiky v České republice – strategie 2020 – 2030
Bc. Lenka Polášková
V průběhu roku 2020 zakončí svou účinnost Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. Hlavní směry strategie vzdělávací politiky v České republice, definující období 2020 – 2030 připravuje expertní tým složený z 8 expertních odborníků, který stanovil ministr školství Robert Plaga. Na podzim 2019 tak Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy zahájilo přípravu tzv. Strategie 2030 +. Na úvod nutno poznamenat, že v horizontu 2030, je jednou z definovaných priorit zvýšení financování vzdělávání na úroveň průměru zemí OECD. Výrazným problémem je dlouhodobě v praxi podfinancování systému školství.
Obecný náhled na přípravy Strategie 2030 +
Důraz při přípravě strategie je kladen na transparentnost, otevřenost a diskusi. Přípravy doprovází řada kulatých stolů, konferencí, panelových diskusí a besed. S členy expertního týmu se zájemci mohli setkat například v Třeboni, Mladé Boleslavi, Hradci Králové, Olomouci, Praze. Brně, Českých Budějovicích, nebo v Nymburku.
Ministerstvo školství uvádí, že cílem je, aby jak odborná, tak i široká veřejnost byla co možná nejvíce informována o budoucích plánech v oblasti vzdělávacího systému ČR a mohla tyto plány sama aktivně ovlivnit. Také proto má příprava strategie aktivní zapojení sociálních sítí.
Po dokončení projednávání dokumentu Hlavní směry vzdělávací politiky ČR 2030+ budou zahájeny práce na definování jednotlivých opatření vedoucích k naplnění vytyčených cílů, a to v podobě tvorby konkrétního implementačního plánu a nastavení řízení naplňování Strategie 2030+.
Předložený text zpracovala osmičlenná externí expertní skupina pro přípravu Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ ustavená 3. ledna 2019 ministrem školství, mládeže a tělovýchovy podle ustanovení č. 4., písm. A., bodu 5 Organizačního řádu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy jako jeho poradní orgán.
Cíle, směry a principy zde vymezené jsou aplikovatelné pro všechny stupně vzdělávání, od předškolního, přes základní a střední školství až po terciární a další vzdělávání.
Základní pilíře Strategie 2030 + jsou nastaveny na dva strategické cíle:
SC 1 Zaměřit vzdělávání více na získání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život.
SC 2 Snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu žáků a studentů.
A dále pak na 4 strategické linie:
SL 1 Proměna obsahu a způsobu vzdělávání.
SL 2 Podpora učitelů a ředitelů a dalších pracovníků ve vzdělávání.
SL 3 Zvýšení odborných kapacit, důvěry a vzájemné spolupráce.
SL 4 Zvýšení financování a zajištění jeho stability.
SL 1 | SL 2 | SL 3 | SL 4 |
Proměna obsahu vzdělávání.
| Podpora ředitelů jako garantů kvalitní pedagogické práce školy.
| Koncentrace odborných kapacit v územích („střední článek”).
| Financování v oblasti proměny obsahu a způsobu vzdělávání.
|
Úprava hodnocení vzdělávacích procesů a vzdělávacích výsledků.
| Zlepšení podmínek pro pedagogickou práci školy.
| Snížení administrativní zátěže.
| Financování v oblasti snižování nerovností.
|
Opatření pro zajištění rovného přístupu ke vzdělání pro všechny.
| Popis standardů kvality vzdělávání.
| Zvýšení odbornosti a informovanosti všech aktérů.
| Financování v oblasti podpory učitelů.
|
Podpora vzdělávacích inovací a jejich ověřování.
| Úprava přípravného profesního vzdělávání.
| Zlepšení komunikace, spolupráce a důvěry.
| Financování v oblasti řízení.
|
Celoživotní učení, využití potenciálu mimoškolního a neformální.
| Přehledný a transparentní systém kvalifikačních cest k učitelství.
| Lepší využití dat a zvýšení relevance a kvality vzdělávacího výzkumu
| |
Proměna kariérového poradenství.
| Dotvoření uceleného a stabilního systému profesní podpory.
| | |
Komentář: Přehled jednotlivých oblastí strategických linií.
Každé téma je pak podrobněji specifikováno, včetně navržení konkrétních opatření.
Rizikové faktory vzdělávacího systému, na které ze Strategie 2030 + upozorňuje
Zejména druhý, ze strategických cílů (SC 2), poukazuje na skutečnost, že v České…