dnes je 1.7.2025

Input:

Bezplatné kroužky během školního dne? Finský model zájmového vzdělávání může pomoci dětem ze znevýhodněného prostřed

9.4.2025, Zdroj: EDUin (http://www.eduin.cz/)

Rodinné zázemí často předurčuje, jaké příležitosti děti dostanou už od raného věku. Nízký příjem, nezaměstnanost nebo nízké vzdělání rodičů mohou omezit přístup dětí k volnočasovým aktivitám, které jsou klíčové pro rozvoj talentu, sebedůvěry i sociálních vazeb. Jak pomoci těm, kteří si to nemohou dovolit? A mohl by se finský model zájmového vzdělávání uplatnit i v Česku?

Síť Eurydice začátkem roku informovala o dopadech finského pilotního projektu „Hodina volného času“, který podporuje volnočasovou aktivitu dětí bez ohledu na jejich socioekonomické zázemí. Přímo v rámci školního dne mají žáci možnost účastnit se bezplatných zájmových aktivit. Ať už se jedná o sportovní a pohybové aktivity, umění a kulturu, řemesla, vědu nebo aktivity v přírodě. Projekt je plánován a pilotován ve spolupráci se školami, organizacemi a sdruženími působícími v zájmovém vzdělávání. Nabídka aktivit vychází z poptávky samotných žáků.

Projekt se aktuálně testuje ve 20 finských obcích. První data z podzimu 2024 ukazují, že bez možnosti zapojit se do zájmových kroužků v průběhu školního dne, a zadarmo, by řada dětí neměla možnost se jich účastnit. Model se tak zaměřuje na zvýšení příležitostí pro žáky, kteří například pochází z rodin zasažených dlouhodobou nezaměstnaností či nízkými příjmy, nižším vzděláním rodičů nebo třeba z neúplných rodin. Ukázalo se, že ve finských rodinách s určitým socioekonomickým znevýhodněním se mimoškolních aktivit účastní pouze 30 % dětí, zatímco v rodinách bez znevýhodnění až 90 %.

Jde o časovou i finanční investici, zní z Česka
V tuzemsku existuje silná a zákonem zakotvená tradice školních družin, klubů, středisek volného času (SVČ), včetně domů dětí a mládeže (DDM). Podle dat České školní inspekce navštěvovalo družiny na prvním stupni základních škol ve školním roce 2023/24 přes 350 tisíc dětí, což představuje přes 60 % všech dětí na prvním stupni ZŠ, SVČ pak navštěvovalo 260 tisíc dětí (včetně i dětí předškolního věku). Tyto aktivity probíhají standardně ve volném čase dětí, tedy před nebo po školní výuce.

Ačkoliv je u některých zájmových aktivit možnost bezplatné účasti za přispění státu (zejména kluby a DDM), kroužky a další podobné zájmové aktivity mohou vyžadovat úhradu, ať už pravidelnou, nebo jednorázový účastnický poplatek. Ve školním roce 2023/24 bylo 90 % školních družin a 67 % školních klubů za úhradu. V některých z nich bylo dítě ze sociálních důvodů osvobozeno z placení. U školních družin a klubů se obecně cena pohybuje v nižších částkách (většinou v rozmezí 150–700 Kč za měsíc) než u soukromých kroužků, které mohou mnohdy vyjít za několik tisíc korun. 

Přes relativně nízkou částku úhrady za školní družinu či klub může být finanční bariéra problémem i nadále. Každá třetí neúplná rodina je ohrožena příjmovou chudobou, a až polovina z nich uvádí, že se svými příjmy vychází jen s velkými obtížemi. V takových případech pak opravdu nezbývají peníze navíc na mimoškolní aktivity dětí. Vyšší míra příjmové chudoby se také projevuje u rodin s nižším vzděláním rodičů a v oblastech s vyšší mírou vyloučených lokalit. Podle studie PAQ Research je vzdělávací neúspěšnost silně spojena s chudobou v určitých oblastech země – nejen v Ústeckém, Moravskoslezském a Karlovarském kraji s vysokou mírou vyloučených lokalit, ale i v mikroregionech, jako jsou například periferie Plzeňského nebo Jihočeského kraje.

I platforma pro inkluzivní vzdělávání Zapojme všechny uvádí, že „až na výjimky se děti se sociálním znevýhodněním žádné zájmové činnosti nevěnují, což je limituje při rozvíjení možných talentů, schopností a dovedností. Finance bývají v této oblasti jednou z hlavních překážek, proto je potřeba pro rodiny cíleně hledat možnosti finanční pomoci, která by umožnila dětem kroužky navštěvovat.“

S podporou rodin v těžké situaci pomáhají různé projekty a organizace, jako například Darujeme kroužky dětemMETA, nadace jako Naše dítě či Nadační fond Pro život. Možností je více, ač nejsou vždy očividné – příspěvky na volnočasové aktivity mohou poskytovat obce či městské části, nebo pojišťovna – třeba z programu na pohybovou aktivitu. V nenadálé životní události nabízí i stát možnost mimořádné pomoci na vzdělání nebo zájmovou činnost nezaopatřených dětí.

Dalším problémem je časová dostupnost. Rodiče často nemají možnost děti na aktivity doprovázet, zejména kvůli pracovní době. Kromě toho některé aktivity

Nahrávám...
Nahrávám...