Metodický přehled k revizi rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a aktualizaci ŠVP
Garance
7.5.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer
V souladu s principy vzdělávací politiky ve Strategii 2030+ se zásadami a obecnými cíli vzdělávání vymezenými v zákoně č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále…
Pracovní náplň a zařazení asistenta pedagoga u žáka se speciálními vzdělávacími potřebami
Garance
30.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Náplň práce asistenta pedagoga u žáka s tělesným postižením
Garance
30.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Pracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se sociálním znevýhodněním (8. platová třída)
Garance
30.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Pracovní náplň a zařazení asistenta pedagoga u integrovaného žáka v organizačním řádu školy
Garance
30.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Pracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se zdravotním postižením (6. platová třída)
Garance
30.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Pracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se sociálním znevýhodněním (8. platová třída)
Garance
30.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Obecné informace k přiznanému uzpůsobení podmínek konání maturitní zkoušky
Garance
1.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Žák s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky je žák se zdravotním postižením nebo zdravotním znevýhodněním, kterému je na základě jeho žádosti umožněno konat maturitní zkoušku za podmínek odpovídajících jeho (vzdělávacím)…
Pracovní smlouva - asistent pedagoga (VZOR)
Garance
1.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Smlouva o podmínkách poskytování osobní asistence ve škole
Garance
1.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Smlouva o poskytnutí osobní asistence
Garance
1.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Zralost poznávacích (kognitivních) funkcí
Garance
31.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Dostatečná úroveň obecného rozumového nadání odpovídající nárokům počáteční výuky je jedním ze základních předpokladů vzdělavatelnosti vůbec. Je důležitou podmínkou toho, aby dítě bylo schopno chápat probíranou látku. Vývoj většiny dětí odpovídá věku, některé…
Školní zralost a školní připravenost v praxi MŠ
Garance
30.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Mateřské školy hrají zcela zásadní roli z hlediska připravenosti dítěte na plnění povinné školní docházky. Jak u rodičů, tak u některých učitelů se často můžeme setkat s nepřesně používanými termíny školní zralost a školní připravenost. Role mateřské školy je…
Zdroje metodického vedení
Garance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Z výzkumu prezentovaného Němcem a Strnadovou (2018) vyplývá, že asistenti pedagoga v praxi využívají tyto zdroje metodické podpory:
Asistent pedagoga financovaný z běžného rozpočtu školy
Garance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Výše uvedené financování pozice asistenta pedagoga počítá s dotacemi, které jsou školám a školským zařízením poskytovány ze státního rozpočtu specificky na plat asistenta pedagoga. Vedle toho ale existuje i možnost platit asistenta pedagoga z běžného rozpočtu…
Kvalifikace asistenta pedagogaGarance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Požadavky na kvalifikaci asistenta pedagoga můžeme rozdělit do dvou oblastí – formální, to jsou požadavky předepsané zákonem, a neformální, to jsou požadavky nad rámec zákona vyplývající z běžné asistentské praxe.…
Pozice asistenta pedagoga v souvislostech inkluzivního vzděláváníGarance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Od počátku 21. století se pozice asistenta pedagoga i v ČR stále více rozšiřuje v souvislosti s přijetím myšlenky tzv. inkluzivního vzdělávání. Tento koncept, v současnosti někdy také označovaný jako společné vzdělání, počítá s tím, že ve školách hlavního…
Jiné formy asistence: osobní asistentGarance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Pozice osobního asistenta se od profese asistenta pedagoga v mnoha ohledech poměrně významně liší. V první řadě je potřeba zdůraznit, že nejde o pozici z oblasti školství, ale o profesi z oblasti sociálních služeb – spadá tedy do resortu Ministerstva práce a…
Literatura
Garance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Bartoňová, M. (2003). Strategie a přístupy k efektivnějšímu vzdělávání romského etnika. In: Vítková, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno: MSD, 2. vydání, s. 204–218. ISBN 0-86633-22-5.…
Další vzdělávání asistentů pedagogaGarance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
V oblasti dalšího vzdělávání se i na asistenty pedagoga – stejně jako na všechny ostatní pedagogické pracovníky – vztahuje ustanovení § 24 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických…
Asistent pedagoga ve speciální škole
Garance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Podle upravené verze vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (ve znění novely vyhláškou č. 196/2019 Sb.), platné od ledna 2020, ve většině speciálních škol a tříd už v současnosti není možné financovat…
Asistenti pedagoga ve speciálních školáchGarance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Pozice asistenta pedagoga ve speciálních školách a třídách – formálně označovaných jako školy a třídy zřizované podle § 16 odst. 9 ŠZ – je poněkud odlišná. Hlavní rozdíl je v tom, že asistenti pedagoga nejsou v těchto školách financováni z rozpočtu na podpůrná…
Metodické vedení a vzdělávání asistentů pedagoga
Garance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Průběžné metodické vedení asistentů pedagoga a jejich účast na dalším vzdělávání jsou zcela nezbytnými podmínkami pro to, aby práce asistenta pedagoga mohla být skutečně efektivní. V praxi je nutné mít na paměti, že většina asistentů pedagoga přichází do škol…
Spolupráce asistenta pedagoga s učitelem (vychovatelem)Garance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Spolupráce asistenta pedagoga s učitelem představuje poměrně komplikovanou oblast zatíženou mnoha specifiky vyplývajícími z odlišné kvalifikace obou pracovníků a mnohdy i z různorodých osobnostních dispozic. (Následující text sice pojednává o spolupráci…
Spolupráce asistenta pedagoga se zákonnými zástupci žákůGarance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
U zákonných zástupců žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je poměrně běžné, že se do kontaktu s asistentem pedagoga dostávají častěji než do kontaktu s učitelem – ve srovnání s učiteli mají asistenti na kontakt s rodiči žáka často více času, v některých…
Ekonomické zabezpečení pozice a plat asistenta pedagoga
Garance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Ekonomické zabezpečení – získávání prostředků na platy asistentů pedagoga – se v současné době liší v závislosti na tom, zda jde o asistenta pedagoga v běžné (nikoli speciální) škole, nebo o asistenta ve škole speciální (oficiální terminologií „ve škole…
Vymezení pozice asistenta pedagoga
Garance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Základní vymezení pozice asistenta pedagoga lze najít v zákoně o pedagogických pracovnících, ve školském zákoně a ve vyhlášce o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Asistenti pedagoga ve školách hlavního vzdělávacího proudu
Garance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Ve školách hlavního vzdělávacího proudu asistent pedagoga působí jako podpůrné opatření třetího, čtvrtého nebo pátého stupně, přičemž pro poskytování takového podpůrného opatření škola potřebuje doporučení školského poradenského zařízení…
Jiné formy asistence: školní asistentGarance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Pozice školního asistenta byla vytvořena a dosud existuje pro potřeby projektů financovaných z dotací Evropské unie (aktuálně jde nejčastěji o zjednodušené projekty – tzv. „šablony”). Ředitel školy nebo školského zařízení může pozici školního asistenta zřídit…
Asistent pedagoga v běžné škole
Garance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Asistenti pedagoga v běžných mateřských a základních školách jsou v současnosti hrazeni ze systému podpůrných opatření – škola tedy dostává na jejich plat dotaci, ve výši předepsané tzv. normovanou finanční náročností, na základě doporučení školského…
Náplň práce asistenta pedagogaGarance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Náplň práce asistenta pedagoga formálně stanovuje ředitel dané školy nebo školského zařízení, a to buď přímo v pracovní smlouvě, nebo v samostatném dokumentu (navazujícím na určení pracovní pozice podle pracovní smlouvy).…
Historie a současnost asistentů pedagoga v ČRGarance
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Profese asistentů existuje ve školách České republiky už více než čtvrt století. S prvními asistenty bylo možné se v našich školách setkávat už první polovině devadesátých let 20. století, byť tehdy ještě byla tato pozice neoficiální, zřizovaná z dobré vůle…
Trendy v adaptačních programech
Garance
9.1.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Adaptace v prostředí mateřské školy je zásadní změnou v životě dítěte. Každé dítě vnímá odloučení od rodičů jiným způsobem. Faktorů, které ovlivňují adaptaci, je celá řada. Uveďme jako příklad temperament a osobnost dítěte, výchovu, celkovou úroveň…
Oznámení zákonného zástupce - zahájení individuálního vzdělávání MŠ
Garance
30.8.2023, Zdroj: Verlag Dashöfer
Podle ustanovení § 34b odst. 1 a 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, oznamuji individuální vzdělávání…
Metodika primární prevence
Garance
10.6.2023, Zdroj: Verlag Dashöfer
S rizikovými jevy, jako je týrání, zanedbávání, šikanování nebo závislost na návykových látkách, například nikotinismu, se mohou setkávat děti již v předškolním věku. Je tedy důležité zahájit primární prevenci právě v době předškolní docházky a poskytnout…
Lesní mateřská škola jako alternativa vzdělávání - Školní vzdělávací program a jeho specifika
Garance
22.12.2022, , Zdroj: Verlag Dashöfer
V České republice charakterizuje lesní mateřské školy („dále jen LMŠ”) školský zákon č. 561/2004 Sb., do kterého byla otázka lesních mateřských škol začleněna aktualizací zákonem č. 178/2016 Sb. Ten stanoví, že: „Za lesní mateřskou školu se považuje mateřská…
Motivace
Garance
6.1.2021, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Vezmeme-li v úvahu motivaci Emovere – vyrušit, vzrušit, pohnout, otřást, dojmout, https://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/emovere-lat, cit. 29. 11. 2020.1 jako hybnou sílu lidského organismu, budeme o ní uvažovat v několika rovinách. Úvahu podrobíme…
Dopady distančního vzdělávání na sociální roli pedagoga, třídy jako skupiny a žáků
Garance
25.11.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer
V rámci přechodu z prezenčního vzdělávání na distanční vzdělávání se neustále hovoří o učivu. O problematice nedostatečného osvojování učiva, o tom, že žáci z výuky v tomto období budou mít hrubé nedostatky ve vědomostech, že budou nevzdělaní. Všemu rozumím a…
Hlavní směry vzdělávací politiky v České republice - strategie 2020 - 2030
Garance
4.4.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer
V průběhu roku 2020 zakončí svou účinnost Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. Hlavní směry strategie vzdělávací politiky v České republice, definující období 2020 – 2030 připravuje expertní tým složený z 8 expertních odborníků, který…
Náplň práce asistenta pedagoga poskytujícího pomocné výchovné a organizační činnosti (AP jako podpůrné opatření)
Garance
30.3.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Náplň práce asistenta pedagoga poskytujícího individuální podporu při výchově a vzdělávání (AP jako podpůrné opatření)
Garance
21.3.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Setkání k systémové podpoře inkluze
5.12.2019, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Další z řady setkání takzvaných individuálních projektů systémových, které jsou hrazeny z evropských fondů a mají za cíl pozitivně ovlivnit vývoj českého školství, se dnes uskutečnilo na MŠMT. Setkání bylo zaměřeno na systémovou podporu inkluze, tedy…
Konference OP VVV představila tři roky společného vzdělávání
2.12.2019, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Ve čtvrtek 28. listopadu se v Praze konala Výroční konference Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV). Hlavním tématem konference bylo společné vzdělávání a jeho podpora z OP VVV. Její podtitul zněl Společně: most k úspěchu. Kromě odborných…
Osobnost učitele a třídní klima
Garance
4.11.2019, , Zdroj: Verlag Dashöfer
„Učitel je jedním ze základních činitelů vzdělávacího procesu, profesionálně kvalifikovaný pedagogický pracovník, spoluzodpovědný za přípravu, řízení, organizaci a výsledky tohoto procesu…” (Průcha, Walterová, Mareš, 2001). Pedagog je jedním ze základních…
Pozice a role žáka ve školní třídě
Garance
17.10.2019, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Dítě, které se na základě povinnosti dané zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, dostaví k zápisu do prvního ročníku základní školy, prochází rituálem…
Nová pravidla financování asistenta pedagoga od 1. 1. 2020
Garance
7.10.2019, , Zdroj: Verlag Dashöfer
V průběhu prázdninových měsíců vyšly ve Sbírce zákonů dva nové právní předpisy – nařízení vlády č. 195/2019 Sb. a vyhláška č. 196/2019 Sb. Těmito právními předpisy se novelizují dvě nařízení vlády a čtyři vyhlášky v částech souvisejících s novým financováním…
Nová pravidla financování asistenta pedagoga od 1. 1. 2020
Garance
1.10.2019, , Zdroj: Verlag Dashöfer
V průběhu prázdninových měsíců vyšly ve Sbírce zákonů dva nové právní předpisy – nařízení vlády č. 195/2019 Sb. a vyhláška č. 196/2019 Sb. Těmito právními předpisy se novelizují dvě nařízení vlády a čtyři vyhlášky v částech souvisejících s novým financováním…
PHmax asistenta pedagoga - aktuální změna legislativy
Garance
13.9.2019, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Děsí vás neustálé změny legislativy? Nastartování reformy se blíží, ale my jsme nepřetržitě zahrnování novelami již přijatých nařízení vlády a vyhlášek. Není všechno tak dramatické, pokud se dokážeme v dané legislativě orientovat. Pomůžeme vám objasnit, co…
Asistent pedagoga a novela inkluzivní vyhlášky 2019 - souhrn informací k pozici asistenta pedagoga v systému školství
Garance
23.7.2019, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Ode dne 9. 3. 2018 začala školská poradenská zařízení doporučovat podpůrná opatření asistenta pedagoga ve změněné podobě. Druhá novela vyhlášky rozlišovala podle náročnosti činnosti zajišťované asistentem dvě různé podoby tohoto podpůrného…
Asistent pedagoga - vzdělávání, osobnostní předpoklady a otázka profesních kompetencí
Garance
23.7.2019, , Zdroj: Verlag Dashöfer
V profesi asistenta pedagoga je kromě vzdělání, definovaného platnou legislativou, velmi důležitá rovina profesních kompetencí.