Mezinárodní šetření OECD v oblasti výuky a učení (The OECD Teaching and Learning International Survey aka TALIS) je největším mezinárodním průzkumem na světě, který se zaměřuje na učitele a ředitele škol. Poprvé byl TALIS realizován v roce 2008 (1. cyklu se ČR neúčastnila) a poté cyklicky v letech 2013, 2018 a 2024 (2.–4. cyklus již za účasti ČR). Shromažďováním mezinárodně srovnatelných informací o učitelích, výuce a ředitelích škol zajišťuje TALIS, aby byly názory učitelů a ředitelů škol zohledněny při tvorbě vzdělávací politiky.
V roce 2024 se o své poznatky týkající se pracovních podmínek, profesního rozvoje a reality moderní výuky podělilo 280 000 pedagogů z 55 vzdělávacích systémů. V Česku se do šetření zapojilo více než 7 000 učitelů a 368 škol.
Mezinárodní report „Results from TALIS 2024: The State of Teaching“ byl zveřejněn 7. 10. 2025 v Singapuru (s přímým přenosem do celého světa). V Praze proběhla tentýž den tisková konference k výsledkům šetření a zároveň zveřejnění Národní zprávy TALIS 2024 za účasti ministra školství, mládeže a tělovýchovy M. Beka, stálého představitele ČR při OECD A. Chmelaře, ÚŠI Tomáše Zatloukala a hlavních autorů Národní zprávy TALIS 2024 M. Havlíčkové a V. Šťastného (oba z ČŠI).
Výsledky šetření TALIS 2024 odhalují mj. zda a jak využívají učitelé umělou inteligenci, proč se rozhodli pro učitelské povolání a zda v něm chtějí setrvat. Údaje ze šetření tak umožňují vládám vytvářet politiky, které zlepšují podmínky výuky a učení ve školách.
“TALIS je, patrně ještě více než jiné průzkumy OECD, příkladem dobré praxe, ve které státní správa v čele s MŠMT a Českou školní inspekcí bere jeho výsledky a mezinárodní srovnání vážně a aktivně je využívá v tvorbě veřejných politik. Jedná se o jednu z vlajkových lodí spolupráce českých a mezinárodních expertů v oblasti vzdělávání s významným dopadem a zároveň se širokou, časově i regionálně srovnatelnou, datovou základnou,” zhodnotil šetření stálý představitel ČR při OECD Aleš Chmelař.
Konkrétně pak výsledky TALIS 2024 např. ukazují, že spokojenost českých učitelů s pracovními podmínkami v posledních letech vzrostla. Zatímco v roce 2018 bylo s platem spokojeno 28 % učitelů, v roce 2024 je to 47 %. Celkově 84 % pedagogů uvádí, že jsou se svými pracovními podmínkami spokojeni, což ČR řadí mezi tři nejspokojenější země v EU.
Zpráva zároveň potvrzuje, že čeští učitelé patří k evropské…