dnes je 17.7.2025

Input:

Výbor pro sociální politiku: Praktický návod pro školy podpoří ve vzdělávání nově také děti s epilepsií

29.5.2025, Zdroj: Senát

„Jsem hrdý na to, že se Senátu daří pokračovat v řešení problémů, které se týkají škol a dětí se zdravotními obtížemi. Cílem těchto kroků je zajistit, aby všechny děti měly přístup ke kvalitnímu vzdělání a aby byli v klidu nejen žáci samotní, ale i jejich rodiče a učitelé,“ řekl předseda Výboru pro sociální politiku Lumír Kantor.

„Navazujeme na úspěšnou metodiku k diabetu přijatou loni v září a přidáváme další důležitou oblast zaměřenou na žáky a děti s epilepsií, kteří tvoří druhou nejpočetnější skupinu chronicky nemocných ve vzdělávacích zařízeních. Děti s chronickým onemocněním mají právo plnohodnotně studovat a být součástí školního kolektivu. Když učitelé vědí, jak reagovat, děti se zdravotním znevýhodněním získají jistotu a cítí se přijaté,“ řekla Klára Š. Laurenčíková, zmocněnkyně vlády pro lidská práva.

Metodika vytváří základ pro různá chronická onemocnění, postižení či znevýhodnění, jejichž specifika jsou rozpracována v přílohách. Návod, který se týká dětí s epilepsií, tak nově přibyl k již existujícímu pro děti s diabetem. Ten byl prezentován v horní komoře Parlamentu v září 2024.

Při zápisu nám bylo řečeno, že škola zásadně odmítá podávání SOS medikace a nutná rektální forma je naprosto nepřípustná. Vedení opakovaně vysvětlovalo, že podání léku by mohlo mít právní následky pro personál. Přitom je pro našeho syna podání SOS medikace zcela zásadní,“ konstatoval jeden z rodičů v rámci odborného psychosociálního poradenství Společnosti E, která se zabývá advokační prací, odborným sociálním poradenstvím a preventivní prací přímo ve školách.

Se souvisejícími podněty se setkává také právnička Kanceláře veřejného ochránce práv Lucie Obrovská„Jsme rádi, že jsme se mohli podílet na vytvoření jasnějších pravidel pro školy, často totiž chybí osvěta a vzájemná komunikace. Školy touto přílohou Společného sdělení získají jasnější pravidla pro svůj postup, což je důležité pro zajištění podpory dětí s epilepsií a ochranu jejich práv.”

Na řešení problematiky se dlouhodobě podílí pracovní skupina se zastoupením Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva zdravotnictví, Kanceláře veřejného ochránce práv, odborných společností České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně (ČLS JEP), 2. lékařské fakulty Univerzity Karlovy, Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni (ZČU), Úřadu veřejného ochránce práv, pacientského spolku EpiStop a pacientských organizací Společnosti E a Epicana. Pracovní skupina byla koordinována českým Senátem na úrovni jeho výborů a Úřadem vlády.

Dokument je příkladem výborné meziresortní spolupráce a představuje teprve začátek – je nutné navázat dalšími kroky, jako je vzdělávání učitelů a dalších profesí, které přicházejí do kontaktu s dětmi s epilepsií. Máme společně plán, jak toho dosáhnout,” řekl Přemysl Jiruška, předseda EpiStop a vedoucí Ústavu fyziologie 2. LF UK.

Smyslem aktivity je zajistit dětem s epilepsií bezpečnou školní docházku. Součástí dokumentu jsou i informace o principech první pomoci při epileptickém záchvatu, jejíž součástí je podání tzv. záchranné medikace, tedy léků určených k zastavení probíhajícího záchvatu. Léky může podat jakýkoli zaměstnanec školy,

Nahrávám...
Nahrávám...