Vláda České republiky na svém jednání schválila dva klíčové návrhy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, které reagují na akutní nedostatek odborníků v oblasti veterinární péče, vzdělávání a školní psychologie.
Posílení kapacit v učitelských a psychologických programech
První program cílí na navýšení počtu studentů a absolventů učitelských, speciálně pedagogických a psychologických oborů v období let 2026–2037. Opatření reaguje na rostoucí nedostatek kvalifikovaných učitelů v regionálním školství, zejména na druhém stupni základních škol a na středních školách, a na nízkou dostupnost školních psychologů.
Podpora bude zaměřena na vybrané veřejné vysoké školy a prioritně se dotkne tzv. nedostatkových aprobací, jako jsou matematika, fyzika, informatika, chemie, angličtina či speciální pedagogika.
Podle dat MŠMT nemá v současnosti odbornou kvalifikaci více než 16 tisíc učitelů, což představuje 10,4 % všech učitelských úvazků. Nejvyšší podíl nekvalifikovaných učitelů je na prvním stupni základních škol (12,9 %), na druhém stupni je to 11,6 % a na středních školách 9,4 %. Modely přitom ukazují, že bez zásahu by se podíl nekvalifikovaných učitelů na 2. stupni ZŠ a na SŠ mohl do roku 2035 zvýšit až na 18,6 %.
Schválený program proto počítá s tím, že do roku 2037 se počet studentů učitelství pro 2. stupeň základních škol a střední školy plošně zvýší o 10 %. V případě tzv. nedostatkových aprobací, mezi které patří matematika, informatika, fyzika, chemie a cizí jazyky, se kapacity navýší až o 20 %. V krajích, kde je podíl nekvalifikovaných učitelů nejvyšší – například v Karlovarském, Středočeském nebo Ústeckém – se tato cílová hodnota ještě zvýší o dalších 10 procentních bodů, aby se podařilo snížit výrazné regionální rozdíly.
Zcela zásadní je i posílení oblasti školních psychologů a speciálních pedagogů. V současnosti totiž nemá žádného školního psychologa 81 % běžných základních škol…