dnes je 8.5.2025

Input:

ŠVP MŠ po revizi RVP PV - vzor

8.5.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.2.4
ŠVP MŠ po revizi RVP PV – vzor

Mgr. Lenka Polášková

Vzor je inspirací, možností, námětem, pomůckou při aktualizaci, nikoliv dogmatem. Obsahuje vzorové zpracování jednotlivých částí obsahu dokumentu, se zohledněním požadavků vyplývajících z revize Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Součástí je také ukázka rozpracování jednoho integrovaného bloku, názorně s barevným rozlišením.

Úvod

Školní vzdělávací program (dále jen ŠVP), je určen nejen pro učitele, asistenty pedagoga, školní asistenty, ale také pro rodiče, děti, ostatní zaměstnance naší MŠ a vnější partnery – všechny, kteří se podílejí na tvorbě a chodu naší školy jako partneři. ŠVP reaguje na změny v oblasti celkové koncepce, zaměření mateřské školy a revizi Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Školní vzdělávací program vznikl, na základě vyhodnocení komplexní strategické analýzy pedagogických pracovníků., která byla realizována v období.... a na základě výsledků evaluační činnosti.

Název ŠVP: "Objevujeme svět s Lukáškem a Emilkou".

Obsah ŠVP

  1. Základní informace o škole a její charakteristika
    1. 1.1. Identifikační údaje.
    2. 1.2. Charakteristika školy, její zaměření, filozofie a poloha.
    3. 1.3. Oblast psychosociálních podmínek, životosprávy, organizace a věcných podmínek a denního režimu.
    4. 1.4. Informace o principech Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (informace pro nepedagogické pracovníky, rodiče a širokou veřejnost).
  2. Charakteristika našeho vzdělávacího programu a podmínky vzdělávání
    1. 2.1. Krátkodobé záměry a cíle z hlediska dítěte.
    2. 2.2. Dlouhodobé záměry z hlediska dítěte.
    3. 2.3. Krátkodobé záměry z hlediska školy a jejích zaměstnanců.
    4. 2.4. Dlouhodobé cíle z hlediska školy a jejích zaměstnanců.
    5. 2.5. Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí nadaných.
    6. 2.6. Vzdělávání dětí ve věku dvou až tří let.
  3. Obsah vzdělávání
    1. 3.1. Emilka a Lukášek a taje lidského těla (dle RVP PV Dítě a jeho tělo).
    2. 3.2. Cestování za poznáním (dle RVP PV Dítě a jeho psychika).
    3. 3.3. Podej mi ruku a nikdy nebudeš sám (dle RVP PV Dítě, ten druhý a společnost).
    4. 3.4. I jedna kapka v moři vytváří oceán (dle RVP PV Dítě, ten druhý a společnost).
    5. 3.5. Tajuplný svět okolo (dle RVP PV Dítě a svět).

4. Systém autoevaluace a koncept hodnocení.

PŘÍLOHY

  • Desatero pro rodiče dětí předškolního věku

  • Konkretizované očekávané výstupy

  • Minimální preventivní program

  • Adaptační plán

1. Základní informace o škole a její charakteristika

1.1 Identifikační údaje

Mateřská škola je odloučeným pracovištěm základní školy.

Sídlí na ulici:

Kontaktní email mateřské školy:

Ředitelka školy:

Kontaktní email ředitelky školy:

Zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání:

Email zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání:

Telefon:

Zřizovatel školy:

Webový portál mateřské školy:

Platnost školního vzdělávacího programu:

Účinnost školního vzdělávacího programu:

Č.j.:

Školní vzdělávací program byl projednán pedagogickou radou, dne:

Školní vzdělávací program byl schválen ředitelkou školy, dne:

Zpracovatel kurikula:

Konzultační tým pro zpracování kurikula:

Nejvyšší povolený počet dětí v MŠ:

1.2 Charakteristika školy, její zaměření, filozofie, vize a poloha

Mateřská škola se nachází na adrese:

Přestože se nachází v sídlištní zástavbě, je obklopena zelení a zázemím rozsáhlé školní zahrady, s širokou nabídkou bezpečných herních prvků, dětských pískovišť a dopravním hřištěm. Celý areál je oplocený. Kapacita školy je 124 dětí. Ve věku od zpravidla 3 let do zpravidla 6 let.

Mateřská škola je součástí základní školy.

Budova školy prochází průběžnou revitalizací. V minulosti proběhla například výměna oken, zateplení budovy nebo rekonstrukce střechy. Stejně tak interiér průběžně prochází rekonstrukcí. V minulých letech proběhla rekonstrukce koridoru nebo sociálních zařízení dětí i zaměstnanců školy v budově A.

Škola má samostatnou školní jídelnu a prádelnu.

Informace k počtu tříd a jejich zaměření:

  • 3 běžné, heterogenní třídy s kapacitou 24 dětí;

  • 3 logopedické třídy, s kapacitou max. 14 dětí;

Třídy odpovídají hygienickým požadavkům, jsou vybaveny vhodným nábytkem. Jejich členění je rozděleno do částí, ve kterých probíhá stolování, hygiena, hra a odpočinek.

Třídní učitelky i asistenti pedagoga vytváří podnětné prostředí. Dětem vytváří pestrou vzdělávací nabídku i aktivity. Výchovně-vzdělávací činnost odpovídá požadavkům Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Celým dnem prolínají individuální, skupinové i frontální – hromadné činnosti.

Zatímco u mladších dětí jsou činnosti a aktivity třídních učitelek a asistentů pedagoga zaměřeny na úspěšnou adaptaci, samostatnost a posilování prosociálního chování mezi dětmi. Starším dětem je pak nabízena řada projektových a výjezdových aktivit. Cíl pedagogů je zaměřený primárně na úspěšný přechod dětí z mateřské školy do školy základní.

Vzdělávací činnost je realizována:

  • Prožitkovými formami učení
    Je založené na přímých prožitcích dítěte, na učení se v autentických situacích nebo situacích blízkých reálnému životu. Podporuje zvídavost dítěte, jeho aktivitu a potřebu objevovat.

  • Kooperativními formami učení
    Jsou založené na spolupráci dětí, ponechává dostatek prostoru pro vyjádření sebe sama, umožňují dětem rozvíjet se v souladu s jejich dispozicemi.

  • Situačními formami učení
    Staví na využití situací, které se kolem nás v reálném životě dějí. Pomáhá dítěti lépe porozumět světu a dění v něm.

  • Sociálními učení
    Jsou hlavním nástrojem socializace, při kterém si děti osvojují komplexní způsoby chování a jednání, a to všemi třemi základními formami: sociálním posilováním, nápodobou a identifikací.

Další užité formy vzdělávání dítěte a jeho osobnostního rozvoje:

  • dramatizace;

  • hra;

  • námětové hry;

  • činnostní učení;

  • řízené rozhovory;

  • relaxační aktivity;

  • pozorování a experiment;

  • aktivity zaměřené na logopedickou prevenci;

  • aktivity zaměřené na přípravu směřující k úspěšnému přechodu z MŠ do ZŠ;

Například:

  • návštěvy knihoven;

  • neformální vzdělávání;

  • spolupráce s vnějšími partnery;

  • rozvoj digitálních kompetencí a pestrost užitých forem;

  • aktivity zaměřené na oblast rozvoje gramotností;

Širší spektrum vzdělávacích strategií nabízí dětem:

  • dostatek prostoru pro volnou hru;

  • dostatek pohybu a pohybové aktivity;

  • dostatečný prostor pro realizaci dítěte a prostor pro prožitky spojené s úspěchem;

  • prostor pro spontánní i řízení činnosti a aktivity;

  • didakticky promyšlené a cílené činnosti;

  • prostor pro činnosti, ke kterým se děti mohou vracet, v případě, že je zaujmou a přináší jim příjemné prožitky;

  • rituály;

  • střídání vzdělávací nabídky;

  • procvičování praktických činností, jemné motoriky s důrazem k samostatnosti dětí.

Aktivně rozvíjíme oblast motivace dětí. Motivace dává poznávacímu procesu energii i orientaci, a proto hraje klíčovou roli v kvalitě celého procesu učení. Vnímáme, že dítě s vnitřní potřebou poznávat poznává intenzivněji, hlouběji a komplexněji než to, které je k poznávání donuceno. Pak nelze hovořit o motivaci, ale o stimulaci dítěte!

Všechny děti se chtějí učit, otázkou zůstává proces a motivace k učení "se“. Nutit děti, aby se chtěly v neinspirujícím prostředí nutit v době nezohledňující jejích psychosomatický stav, je ztrátou času.

Proto je oblast metodiky motivace naší prioritou.

Všem zaměstnancům školy záleží na vytváření laskavého, vlídného a bezpečného prostředí pro děti i jejich rodiče.

Zatímco u mladších dětí jsou činnosti a aktivity třídních učitelek a asistentů pedagoga zaměřeny na úspěšnou adaptaci, samostatnost a posilování prosociálního chování mezi dětmi. Starším dětem je pak nabízena řada projektových a výjezdových aktivit. Cíl pedagogů je zaměřený primárně na úspěšný přechod dětí z mateřské školy do školy základní.

ROLE UČITELEK MATEŘSKÉ ŠKOLY

Dlouholetou tradici má ve škole oblast logopedické prevence a logopedické péče. Vnější partnerství se speciálně – pedagogickým centrem přináší řadu výhod v oblasti propojení spolupráce rodiny-školy-speciálně-pedagogické organizace, při komplexní péči o dítě.

Každý den probíhá cílená náprava řeči zaměřená na výslovnost, oromotoriku a fonematický sluch. Aktivity směřují také k procvičování koncentrace pozornosti, koordinace ruky a oka nebo zrakovou percepci. Významně je v těchto třídách kladen důraz na individuální přístup ke každému dítěti a spolupráci rodiny, školy a školského poradenského pracoviště. S dětmi pracují kvalifikovaní učitelé i asistenti pedagoga.

Ukázky tříd:

Obr. 1: Třída Dráčci.

Obr. 2: Třída Zajíčci.

Obr. 3: Třída Myšky.

Obr. 4: Třída Žabičky.

Obr. 5: Třída Kočičky.

Obr. 6: Třída Medvídci.

Ukázky společných prostor mateřské školy a školní zahrady:

Obr. 7: Zahrada mateřské školy a její budova.

Obr. 8. Průchozí koridor v budově mateřské školy.

Spolupráce pedagogických pracovníků preferuje budování důvěry, slušnosti, korektnosti a spolehlivosti. Všichni zaměstnanci jsou vstřícní a ochotní. Mateřská škola je školou "otevřenou" pro rodiče, ale také pro učitele a studenty, kteří mají zájem o spolupráci. Požadujeme po pedagogických pracovnících pedagogické vzdělání, průběžné vzdělávání v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, pozitivní přístup a schopnost flexibilně reagovat na potřeby dětí. Zcela nepřijatelné jsou tělesné tresty, nucení k ležení na lehátku v období odpoledního odpočinku, nucení do jídla a autoritářský přístup. Rozvíjíme metody kooperačního učení a učení činnostního. Podporujeme prakticky orientované činnosti a aktivity, které připravují děti na reálné situace vyplývající z reálného života.

U dětí mladších tří let věku primárně volíme prožitkové učení, kooperativní učení a sociální učení.

VNĚJŠÍ PARTNERSTVÍ

  • Základní škola logopedická, s.r.o., v Ostravě-Hrabové nám poskytuje konzultace v oblasti logopedických vad, vývoje řeči a logopedické prevence u dětí. Realizujeme také spolupráci v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.

  • Mateřská škola a základní škola speciální Diakonie ČCE Ostrava

  • Rozvíjíme spolupráci v oblasti příkladů dobré praxe, při realizaci náslechových hodin ve třídách pro děti s poruchami autistického spektra.

  • Spolupracujeme při realizaci odborných praxí a stáží studentů oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.

PROJEKTY ŠKOLY

  • Zapojili jsme se do celostátního projektu Celé Česko čte dětem. Posláním obecně prospěšné společnosti Celé Česko čte dětem je prostřednictvím společného čtení budovat pevné vazby v rodině. Pravidelné předčítání dětem má obrovský význam pro rozvoj jejich emocionálního zdraví. Předčítání rozvíjí paměť a představivost, učí myšlení.

  • Rozvíjíme koncept "skutečně zdravé školy". Našim dlouhodobým cílem je zlepšování stravování dětí, posilování spolupráce s rodiči, v oblasti zdravého, životního stylu a směřování kroků k získání bronzové certifikace – ocenění v konceptu "Skutečně zdravá školka".

1.3 Oblast psychosociálních podmínek, životosprávy, organizace a věcných podmínek a denního režimu

Denní režim je rámcový, s přihlédnutím k věkovým a individuálním specifikům dětí.

Pedagogové volí primárně:

  • prožitkové učení;

  • kooperativní učení;

  • situační učení;

  • sociální učení;

Výchovně – vzdělávací činností prolínají metody frontální - hromadné, individuální i skupinové.

Předškolní výchova a vzdělávání odpovídá požadavkům Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání.

Rámcový denní režim je nastaven takto:

6:00 – 7:00

Scházení dětí ve třídě "scházecí".

7:00 – 8:00

Doba, kdy jsou děti již ve svých kmenových třídách.

V uvedeném čase probíhají zejména:

  • spontánní činnost a aktivity;

  • nabídka aktivit a činností dle Třídních vzdělávacích programů;

  • individuální činnost.

8:30 – 9:00

Čas určený k ranní rozcvičce, hygieně a dopolední přesnídávce.

9:00 – 10:00

Hlavní vzdělávací činnost:

  • didakticky zaměřené hry;

  • individuální, skupinové, frontální aktivity a činnosti;

  • výtvarné, hudební, dramatické, pracovní, literární, jazykové chvilky;

10:00 – 11:30

Pobyt venku (procházky a pobyt na zahradě mateřské školy).

Poznámka: V případě příznivého počasí, klimatických podmínek a rozptylových podmínek může být hlavní vzdělávací činnost realizována v exteriéru.

11:30 – 12:00

Hygiena, oběd, příprava k odpolednímu odpočinku:

  • při obědě třídní učitelky dbají na samostatnost dětí v rovině stolování;

  • pro všechny děti je povinný odpočinek, v minimálním rozsahu 20 minut;

12:00 – 14:00

Odpolední odpočinek:

  • poslech pohádek;

  • předčítání pohádek;

Nepřijatelné je v době odpočinku sledování televize dětmi.

14:00 – 14:30

Hygiena dětí, odpolední svačina (postupně vedená).

14:30 – 15:30

Odpolední aktivity:

  • výchovně-vzdělávací aktivity;

  • volné kreslení;

  • spontánní hry a činnosti;

  • námětové hry;

15:30 – 16:30

Odpolední rozcházení dětí, v "rozcházecí" třídě.

Denní režim může být pozměněn v těchto případech:

  • účast dětí na školním výletě;

  • situace spojená s Nařízením Vlády České republiky a jiných dotčených orgánů státní správy, které ovlivňují režim a provoz zařízení předškolní výchovy a vzdělávání;

  • personální omezení;

  • lyžařský a plavecký výcvik;

  • programy pro rodiče;

  • nevhodné / vhodné klimatické a rozptylové podmínky;

  • individuální potřeby dětí, zejména dětí v adaptačním režimu a dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.

Pedagogové v rámci dodržování struktury denního režimu vždy přihlížejí k individuálním potřebám dětí a také jejich fyziologickým specifikům. To platí zejména v případech dětí mladších tří let. Zde se může program odchýlit vlivem aktuálního "rozpoložení" dětí či únavě. Vždy je nutné dbát citlivě a empaticky na potřeby konkrétního dítěte.

1.4 Informace o principech Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (informace pro nepedagogické pracovníky, rodiče a širokou veřejnost)

- Zde doplnit stručný popis RVP PV -

2. Charakteristika našeho vzdělávacího programu a podmínky vzdělávání

Základní filozofie školního vzdělávacího programu spočívá v objevování světa dítětem. Prostřednictvím her, praktických činností a aktivit se dítě velice přirozeně seznamuje se světem okolo. Dostává odpovědi na "vnitřní otázky" a učitel je dítěti pomocníkem, průvodcem a partnerem při objevování. Skrytý, přesto podstatný význam spočívá v motivaci dítěte pro další učení, objevování světa a podpoře dítěte jako důležitého "článku" rodiny a světa okolo něj, který ovlivňuje svým chováním a svými činy. Klíčovými postavami je Lukášek a Emilka, děti, které děti v mateřské škole celým obdobím předškolního vzdělávání provází. jejich "zhmotnění" může být různé. Paní učitelky mohou použít symboliku v příběhu, pohádce, využít různých forem maňásků, loutek, nebo zvážit jinou formu děvčátka – Emilky a chlapce – Lukáška. Tyto postavy mají děti propojit se světem okolo, ale také napomoci důvěře a komunikaci mezi učitelem a dítětem.

2.1 Krátkodobé záměry a cíle z hlediska dítěte (období jednoho školního roku)

Z hlediska krátkodobých cílů, které směřujeme na období jednoho školního roku, se zaměříme:

  • Přechod z MŠ do ZŠ
    Preference aktivit, směřujících k usnadnění přechodu

Nahrávám...
Nahrávám...