dnes je 13.9.2025

Input:

Silnější školství pro silnější Česko. Koalice SPOLU představila své priority vzdělávání

2.9.2025, Zdroj: TOP 09 (https://www.top09.cz/)

Koalice SPOLU v těchto dnech pořádá programové snídaně, na nichž představuje jednotlivé okruhy svého programu pro další čtyři roky. Prioritou jsou změny v oblasti vzdělávání. Patří mezi ně kroky pro modernizaci školství, podporu učitelů, ale třeba i pro posílení občanské odolnosti žáků. Akce se zúčastnil odborný garant této programové oblasti, předseda sněmovního školského výboru Matěj Ondřej Havel za TOP 09, poslankyně ODS Renáta Zajíčková a předseda KDU-ČSL Marek Výborný.

„Každý dobrý systém stojí na lidech. A dobré školství stojí na učitelích a jejich nadřízených,“ uvedl Matěj Ondřej Havel, místopředseda TOP 09, poslanec, předseda sněmovního školského výboru a někdejší ředitel královéhradeckého gymnázia.

Jedním ze základních kamenů programu je nový, třístupňový kariérní systém pro učitele a ředitele, měřitelný a hodnotitelný dle objektivně měřitelných parametrů.

„Zvýšíme kvalitu jejich přípravy a zajistíme motivaci k dalšímu rozvoji,“ uvedl Havel s tím, že SPOLU chce vybudovat takový kariérní systém, který mezi pedagogy identifikuje talentované a zkušené a oproti cílenému, odpovídajícímu hodnocení je zapojí do vzdělávání ostatních.

Navrhovaná opatření řeší také efektivitu řízení, například spojováním menších škol do větších celků. To zvýší dostupnost kvalitních učitelů, psychologů i podpůrného personálu a zároveň umožní úspory v takovém objemu, který bude do vzdělávání možné dále investovat.

Vedle toho se SPOLU zaměřuje na optimalizaci počtu speciálních pedagogů a asistentů pedagoga, aby finanční prostředky směřovaly tam, kde jsou nejvíce potřeba, a aby práce se žáky byla maximálně individuální. V plánu je například revize povinného počtu odučených hodin a přepočtu úvazků u ICT koordinátorů, mentorů či na úrovni prevence.

Program myslí rovněž na občanskou odolnost žáků. SPOLU chce rozšířit výuku digitální a mediální gramotnosti, občanských dovedností a moderních dějin. „Děti se mají učit kriticky přemýšlet, rozpoznávat manipulaci a chápat demokratické hodnoty – i na

Nahrávám...
Nahrávám...