Na základě pozitivních zkušeností z několika let pokusných ověřování zavádí Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR (NPI) do systému maturitních zkoušek dvě nové možnosti. Od školního roku 2025/2026 mohou školy žákům nabídnout alternativní způsoby skládání profilové části maturitní zkoušky – buď zpracováním komplexní profilové práce, nebo prostřednictvím uznatelných standardizovaných zkoušek.
Změny reagují na vývoj vzdělávání a potřebu lépe provázat školní výstupy s reálnými požadavky pracovního trhu a vysokoškolského prostředí. Obě varianty byly v minulých letech ověřovány ve školní praxi a setkaly se s velmi pozitivním ohlasem ze strany škol, pedagogů i žáků. Pokusná ověřování budou ukončena k 30. září 2025, aby bylo umožněno jejich využití i během podzimního zkušebního období.
Ředitelé škol mají nyní možnost rozhodnout, zda tyto nové možnosti nabídnou svým žákům. Pokud se tak rozhodnou, mohou je využít již během jarního zkušebního období tohoto školního roku.
Komplexní profilová práce
Jednou z těchto nových možností je zpracování komplexní profilová práce. Jde o inovativní způsob ukončení středoškolského vzdělávání, který upřednostňuje kompetenční přístup před klasickým testováním znalostí z jednotlivých předmětů. Komplexní profilová práce propojuje témata a dovednosti napříč profilovými předměty a je vždy řešena na základě reálného úkolu z praxe. Jejím závazným prvkem je spolupráce s konkrétním pracovištěm – fyzickou nebo právnickou osobou, která má oprávnění k činnosti v daném oboru a uzavře se školou smlouvu o rozsahu a obsahu práce.
Zpracování této práce probíhá v autentickém pracovním prostředí a za přímé účasti odborníků z praxe. Žáci tedy nepracují pouze na teoretické úrovni, ale získávají zkušenosti z reálného prostředí, konzultují své výstupy s vedoucím práce, pedagogy i externími odborníky a učí se samostatnosti, odpovědnosti a odborné preciznosti. Výslednou práci následně obhajují u maturitní zkoušky a odpovídají na otázky související s tématem i profilovými předměty.
Tento model podporuje nejen žákovskou samostatnost a přenositelné dovednosti využitelné v profesním i osobním životě, ale také spolupráci v rámci učitelských sborů. Na přípravě a realizaci komplexní profilové práce se mohou podílet vyučující odborných předmětů, češtiny, cizích jazyků i dalších oborů. Tento způsob maturitní zkoušky tak podporuje mezioborové propojení a týmovou spolupráci.
Nahrazování profilových zkoušek standardizovanými zkouškami
Druhou možností je uznání standardizovaných zkoušek jako náhrady za některou…