dnes je 28.3.2024

Input:

Moderní technologie ve školách - druhy, využití a zaúčtování

25.10.2022, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.51
Moderní technologie ve školách – druhy, využití a zaúčtování

Ing. Eliška Hryzláková

Virtuální realita

Virtuální realita přináší na počítače, herní konzole či mobilní telefony unikátní 3D simulaci prostředí, která nachází stále více využití ve školství a je stále dostupnější a dokonalejší. S použitím brýlí pro virtuální realitu, přilby, ovladače a příslušné aplikace můžete vstoupit do jiného světa. Vše lze ilustrovat obrazem a zvukem. Například při výuce o Pompejích si lze katastrofu přiblížit virtuální realitou, kdy na vlastní oči uvidíte, jak vypadalo město předtím, než ho zasypal popel ze sopky Vesuv s komentovanou prohlídkou odborného historika. Stačí změnit obraz a vidíte, jak město vypadalo dříve a jak dnes. Můžete se přenést třeba do Údolí králů v Egyptě nebo se projdete po povrchu měsíce. Obrázky v učebnici se tomu nemohou rovnat. V hodinách přírodopisu nebo biologie si můžete prohlížet, jak funguje lidské tělo, kudy putuje krev, jak vypadá kostra nebo jak se chovají zvířata. Velký potenciál má virtuální realita ve výuce výtvarné výchovy a umění obecně, za pomoci brýlí můžete vyzkoušet na vlastní kůži pokusy, které by v učebnách nemohly být provedeny.

Kromě samotných brýlí a ovladačů je však nezbytný i počítač, na kterém programy pro virtuální realitu poběží. V neposlední řadě je pak třeba pořízení licence na vzdělávací programy do dějepisu, biologie apod. Studentům se tak otevírají zcela nové možnosti v nejrůznějších oborech.

Bee-Bot

Bee-Bot je programovatelný robot pro děti, který je napájen vestavěnou baterií a nabíjí se pomocí USB kabelu. Je vyroben z pevného a odolného materiálu s jednoduchou obsluhou. Díky velkým tlačítkům s ním mohou pracovat již děti od tří let. Programuje se za pomoci hladké podložky se sítí čtverců, po které se pohybuje ve čtyřech směrech. S pomocí universální podložky s transparentními kapsami si lze navolit obrázky, čísla či různé úkoly. U dětí tak rozvíjí poznávání barev, zvířat, ročních období, matematické dovednosti apod.

Jde o didaktickou pomůcku vhodnou pro rozvoj logického myšlení, prostorové orientace a plánování. Podporuje jemnou motoriku a posiluje koncentraci dítěte. U mladších školáků je vhodným nástrojem pro praktickou výuku základů programování. V pozdějším věku může žáky seznámit s abecedou, učit je základům sčítání a odčítání nebo stavbě lidského těla.

Ozobot

Ozobot je miniaturní robot přibližně o velikosti golfového míčku schopný vizualizovat jednoduché i komplexní barevné příkazy svým pohybem a blikáním světly. Je chytrý, interaktivní, edukativní, ovládaný mobilem i tabletem přes aplikaci Android a iOS programování pro nejmenší. Vysílá světelné a zvukové efekty, má optický senzor a senzor barev, detekuje překážky apod.

Ozoboti se používají především ve školství, kde slouží jako interaktivní pomůcky pro zjednodušení výuky základů programování, programátorské logiky a robotiky. Ozobot u dětí rozvíjí kreativitu, logické a informatické myšlení, učí základům programování a robotiky, současně je zábavný a pro žáky atraktivní.

Robotické stavebnice

Robotické stavebnice LEGO, se kterými lze sestavit nejrůznější typy robotů a "vdechnout jim život", slouží k rozvoji informatického myšlení žáků. Inspiruje je k prozkoumání pokročilejších výtvorů a rozvíjí jejich zájem o učení. Učí žáky nad věcmi přemýšlet, hledat řešení i pracovat s chybou. Stavebnici LEGO lze kombinovat s dalšími sadami a bezplatnými aplikacemi. Může tak děti zavést do vzrušujícího světa robotů. Sada výukových materiálů je zaměřena na podporu realizace aktivit v oblasti edukační robotiky. Obsahuje návazné výukové aktivity s využitím robotické stavebnice LEGO s pracovními listy pro žáky, metodickými pokyny pro učitele a návody ke konstrukcím jednotlivých navržených aktivit. Výuka nevyžaduje žádné předchozí znalosti programování. Jednotlivé aktivity jsou primárně zaměřeny na rozvoj algoritmického myšlení s využitím výchozího grafického prostředí. Metodická část sady výukových materiálů obsahuje projektové metody výuky. Je zde prostor pro tvůrčí projekty a praktické aktivity v oblasti návrhu a modifikace algoritmu, i práce s robotickou stavebnicí. Součástí metodiky je zároveň nezbytný technický popis práce s robotickou sadou a praktická doporučení vycházející ze zkušeností učitelů s výukou robotiky ve školách.

Dron

Dron je dálkově ovládané letadlo bez posádky. Lze s ním provádět meteorologické průzkumy nebo výlety. Dělit je můžeme do několika kategorií, a to podle účelu, ke kterému byly vyrobeny, nebo podle konstrukce. V současné době se začínají objevovat drony určené pro zábavu nebo pro práci fotografů nebo filmařů. Mohou mít klasickou konstrukci s křídly jako u letadel, anebo několik vrtulí, které celý stroj udržují ve vzduchu a udávají směr letu. Drony dělíme podle počtu vrtulí, dále pak na autonomní a dálkově ovládané. V běžném životě se setkáte spíše s těmi na dálku ovládanými. Autonomní drony fungují tak, že se jim zadají úkoly a ony je splní. Poté se vrátí a případně i samy přistanou.

V dnešní době je využití dronů různé, jediné co je omezuje, je naše fantazie, zákony a výdrž na jedno nabití. Baterie běžného dronu vydrží na jedno nabití poměrně krátkou dobu, tím se značně zužuje okruh využití.

Zákony a jejich dodržování se liší stát od státu. Někde je létání s drony zakázáno úplně, s výjimkou těch vojenských. V některých zemích není létání s drony omezeno. V České republice řeší legislativu dronů Úřad civilního letectví.

Drony s křídly se většinou skládají z křídla samotného a pohonné jednotky, například vrtule. Pak jsou ale drony, které křídlo nemají, a pro udržení ve vzduchu využívají vrtulí hned několik. Běžně se setkáte s vrtulovým dronem, který vypadá jako velké X, na jehož koncích jsou čtyři vrtule, ve středu stroje je ovládací elektronika a baterie. Na oba typy dronů je možné zavěsit na podvozek kameru nebo fotoaparát. Dron je zpravidla ovládán ze země člověkem (asistentem) s ovladačem skrz radiové vlny. Odpovědnost za dron nese vždy majitel, proto na každý komerční dron musí být uzavřeno povinné ručení pro případ způsobení škody třetí osobě při jeho provozování.

Pomocí dronu lze například natočit působivé prezentační video. Je však nutné dodržet podmínky využití ve školách: pouze na pozemcích školy (hřiště, travnaté plochy apod.), let za bezvětří nebo mírného větru do výšky max. 100 m, natáčení bez přítomnosti žáků /

Nahrávám...
Nahrávám...