dnes je 20.5.2025

Input:

Lex Ukrajina pro oblast školství a vzdělávání žáků z Ukrajiny - základní vzdělávání

12.4.2022, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1.62
Lex Ukrajina pro oblast školství a vzdělávání žáků z Ukrajiny – základní vzdělávání

PaedDr. František Havelka, Ph.D.

Dne 21. března 2022 nabyl účinnosti zákon č. 67/2022 Sb., o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, který pozbývá platnosti 31. března 2023. Ve vztahu ke školskému zákonu, který je obecnou právní úpravou, vystupuje zákon č. 67/2022 Sb. jako lex specialis (zvláštní právní úprava), jejíž ustanovení mají v případě kolize přednost.

Zákon se vztahuje na cizince, kterému byla v České republice poskytnuta dočasná ochrana kvůli některým opatřením v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace. Pro tyto osoby zavádí tento zákon zkratku "cizinec" – jedná se pouze a výlučně o osoby:

  • - kterým byla poskytnuta dočasná ochrana v souvislosti s válkou na Ukrajině – prokazuje se:
    1. vízovým štítkem nebo
    2. záznamem o udělení dočasné ochrany,
  • - kterým bylo uděleno vízum k pobytu nad 90 dnů za účelem strpění pobytu na území ČR, které se nově automaticky ze zákona považuje za vízum pro cizince s dočasnou ochranou – prokazuje se:
    1. uděleným vízovým štítkem nebo
    1. razítkem v cestovním pasu.

Nevztahuje si na ostatní cizince, byť by měli ukrajinské státní občanství.

Povinná školní docházka

Podle § 36 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb. (školského zákona) je školní docházka povinná po dobu devíti školních roků, nejvýše však do konce školního roku, v němž žák dosáhne sedmnáctého roku věku. Žák, na kterého se povinná školní docházka vztahuje, musí plnit povinnou školní docházku ve škole zapsané v rejstříku škol a školských zařízení, některým ze způsobů uvedených v § 38 školského zákona (např. ve škole v zahraničí).

Pokud však mají zákonní zástupci těchto dětí – cizinců zájem o to, aby se dítě vzdělávalo v základní škole (a plnilo povinnou školní docházku) i v případě, kdy nejsou oprávněni pobývat na území České republiky trvale nebo přechodně po dobu delší než 90 dnů, mají právo podat žádost o přijetí k základnímu vzdělávání dítěte.

Ve školním roce 2021/22 se vztahuje povinná školní docházka na děti narozené od 1. 9. 2006 do 31. 8. 2015.

Ve školním roce 2022/23 se vztahuje povinná školní docházka na děti narozené od 1. 9. 2007 do 31. 8. 2016.

Podle § 36 odst. 2 školského zákona se povinná školní docházka vztahuje na určitou skupinu dětí:

  • - na státní občany České republiky, kteří na území České republiky pobývají déle než 90 dnů,
  • - na občany jiného členského státu Evropské unie, kteří na území České republiky pobývají déle než 90 dnů,
  • - na jiné cizince, kteří jsou oprávněni pobývat na území České republiky trvale nebo přechodně po dobu delší než 90 dnů,
  • - na účastníky řízení o udělení mezinárodní ochrany.

Děti cizinci, kterým byla v ČR poskytnuta dočasná ochrana kvůli ozbrojenému konfliktu na území Ukrajiny vyvolanému invazí vojsk Ruské federace, proto musejí plnit povinnou školní docházku v základní škole v ČR, pokud jsou oprávněni pobývat na území České republiky trvale nebo přechodně po dobu delší než 90 dnů.

Pokud však mají zákonní zástupci těchto žáků – cizinců zájem o to, aby se žák vzdělával v základní škole i v případě, kdy nejsou oprávněni pobývat na území ČR trvale nebo přechodně po dobu delší než 90 dnů, mají právo podat žádost o přijetí k plnění povinné školní docházky v základní škole.

Děti cizinců nejsou povinny se k plnění povinné školní docházky v základní škole hlásit bezprostředně po příjezdu, mohou využít pobyt v adaptačních skupinách. Pokud ale zákonný zástupce vyhodnotí, že je pro dítě nástup do školy vhodný, má na to právo.

Všechna níže uvedená pravidla se týkají přijímání ke vzdělávání do základních škol, které mají stanoven spádový obvod, v období mimo zvláštní zápis žáků cizinců, tedy v době mimo 1. 6. – 15. 7. 2022

  • - k základnímu vzdělávání ve všech ročnících v průběhu tohoto školního roku,
  • - k základnímu vzdělávání ve 2. a vyšším ročníku od 1. 9. 2022, a to i pokud jsou žádosti podány v termínu zápisu cizinců podle tohoto zákona, tj. i v období 1. 6. – 15. 7. 2022,
  • - žádostí o přijetí do 1. ročníku ZŠ od 1. 9. 2022 podaných po termínu zápisu cizinců podle tohoto zákona.

Pokud zákonný zástupce podá žádost o přijetí do 1. ročníku ZŠ od 1. 9. 2022 před termínem zvláštního zápisu, jedná se o předčasné podání a ředitel školy ji zahrne až do zápisu konaného v době od 1. 6. 2022 do 15. 7. 2022.

Pokud zákonný zástupce podá žádost o přijetí do 1. ročníku ZŠ od 1. 9. 2022 po termínu zvláštního zápisu, ředitel školy o žádosti rozhodne se zohledněním výsledků zápisu a volných kapacit.

Při přijímání cizinců do vyšších ročníků ZŠ se nejedná o přestup dle § 49 školského zákona, ale o přijetí ke vzdělávání analogicky s § 165 odst. 2 písm. e) školského zákona.

Přijímání je vždy vedeno ve správním řízení – nepřijetí je řádně odůvodněno.

Přihlášky se podávají

  1. v českém jazyce;
  2. ředitel školy akceptuje dvojjazyčnou přihlášku podle zveřejněného vzoru MŠMT;
  3. výhradně v ukrajinském jazyce – postupuje se podle § 16 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu (účastník přihlášku předloží v originálním znění a současně v úředně ověřeném překladu do českého jazyka, pokud ředitel školy nesdělí, že překlad nevyžaduje).

Ředitel zašle sdělení o přijetí/nepřijetí v českém a ukrajinském jazyce podle vzoru zveřejněného na edu.cz/ukrajina.

Pokud ředitel rozhodně o přijetí dítěte – cizince, jedná se o přijetí bez jakéhokoli časového omezení, tedy "na dobu neurčitou".

Přijatým cizincům se ve školní matrice jako kód zahájení uvede nově k tomu určený kód "U".

Na základní školy, které nemají stanoven spádový obvod (tedy školy soukromé či církevní, popřípadě školy zřizované podle § 16 odst. 9 zákona č. 561/2004 Sb., školského zákona), se výše uvedené vztahuje obdobně s tím rozdílem, že takto postupují v případě žádostí podaných mimo režim zápisu realizovaného ve standardních termínech podle školského zákona.

Žádost za nezletilého uchazeče podává:

  • - zákonný zástupce žáka; podle ukrajinského práva může být zákonným zástupcem i prarodič, zletilý sourozenec;
  • - osoba, která má žáka svěřeného do péče;
  • - obecný opatrovník (určený soudem);
  • - ústavní zařízení, do jehož péče je žák svěřen.

Ředitel základní školy zařazuje žáka do příslušného ročníku po zjištění úrovně jeho dosavadního vzdělání, zhodnocení jeho vzdělávacích potřeb a s přihlédnutím k jeho věku. Obvykle je vhodnější (zvláště ve vyšších ročnících) zařadit žáka do ročníku dle věku a využít individuální přístup pro postupnou integraci žáka. Žák by neměl být zařazen o více než jeden ročník níže, než kam přísluší věkem.

Pokud již žák splnil povinnou školní docházku (jejíž splnění se posuzuje podle českých právních předpisů), může být přesto přijat do základní školy, pokud ředitel školy současně v zájmu žáka rozhodne o povolení pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 1 školského zákona.

Pokud je např. v určitém ročníku, kam by měl být žák přijat, naplněna kapacita třídy, ředitel školy může požádat zřizovatele školy o výjimku z nejvyššího počtu žáků ve třídě až o 4 žáky v souladu s § 23 odst. 5 školského zákona. Případně ředitel školy vytvoří novou třídu, pokud to kapacita školy dovoluje.

Nepřijetí z důvodu plné kapacity

V případě naplněné kapacity školy (naplnění nejvyššího povoleného počtu žáků zapsaného v rejstříku škol a školských zařízení) neumožňuje školský zákon přijetí žáka.

Pokud z kapacitních důvodů není možné přijmout cizince s místem pobytu ve spádové oblasti,

  • - ředitel spádové školy informuje zřizovatele o tom, že z důvodu plné kapacity školy nepřijme cizince;
  • - zřizovatel projedná s řediteli ostatních základních škol, které zřizuje, možnost přijetí žáka – cizince do některé z těchto škol. Pokud zřizovatel žádnou další školu nezřizuje nebo do žádné z jím zřizovaných škol nelze z kapacitních důvodů žáka přijmout, informuje o tom zřizovatel krajský úřad;
  • - krajský úřad určí po projednání s ostatními zřizovateli a řediteli jinou školu ve své působnosti, kam bude možné žáka přijmout. Krajský úřad je oprávněn po projednání tímto postupem určit nejenom školu zřizovanou obcí či svazkem obcí, ale také školu soukromého nebo církevního zřizovatele;
  • - pokud nelze z důvodu plné kapacity všech škol zřizovaných v určitém kraji žáka přijmout, informuje krajský úřad o této skutečnosti Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, které určí jiný kraj, v němž bude dítě přijato.

S ohledem na současnou situaci se zavádí institut "zvláštního zápisu", který je určen výhradně pro cizince a probíhá v období od 1. 6. do 15. 7. 2022 v termínu stanoveném ředitelem školy.

Povinnosti vyhlásit tento zápis se vztahuje na všechny základní školy, které mají stanoven školský obvod, tedy školy zřizované obcí či svazkem obcí. Tato povinnost platí i pro případ, kdy je současná kapacita školy naplněna. Zřizovatel může využít výjimek pro navyšování kapacit a podle počtu podaných přihlášek po vyhlášení zvláštního zápisu kapacity navýšit, aby bylo možné uchazeče přijmout.

Ředitel základní školy postupuje podle ustanovení § 34 odst. 2 školského zákona. V předstihu

  • - stanoví kritéria přijímání;
  • - předpokládaný počet přijímaných;
  • - přidělí registrační čísla;
  • - vyvěsí seznam přijatých;
  • - doručí rozhodnutí o nepřijetí.

Vzhledem k tomu, že seznam přijatých i rozhodnutí o nepřijetí se vyhotovují v českém jazyce, ředitel zároveň zašle sdělení o nepřijetí v českém a ukrajinském jazyce podle příslušného vzoru.

Pokud by ředitel při zvláštním zápise rozhodl o nepřijetí dítěte cizince s pobytem ve spádové oblasti, oznámí tuto skutečnost zřizovateli.

Úprava vzdělávací obsahu

Ustanovení umožňuje řediteli základní školy na dobu nezbytně nutnou upravit v rozsahu dle aktuální situace ve škole vzdělávací obsah, podle kterého se vzdělávají žáci cizinci. Hlavním cílem úprav je adaptace žáka cizince na vzdělávání podle RVP ZV a ŠVP školy. Upravený obsah vzdělávání přitom nemusí být v souladu s RVP ZV, musí ale sledovat hlavní cíl úprav – adaptace žáka cizince na vzdělávání podle RVP ZV. Úpravy vzdělávacího obsahu se netýkají jiných žáků než žáků cizinců. K úpravám vzdělávacího obsahu může docházet průběžně během platnosti zákona, vždy však výhradně

Nahrávám...
Nahrávám...