Do aktovky v září patří ořezané tužky, nový rozvrh – a někdy je nezbytné přibalit i lékařský posudek. Ten se týká dětí, jejichž zdravotní stav vyžaduje uvolnění z hodin tělocviku. Jak to chodí v Česku? Nebývají někteří žáci vyloučeni ze sportovních aktivit zbytečně? Daří se základním školám začlenit děti s postižením? Právě na to přináší odpovědi nedávno dokončený výzkum Kanceláře ombudsmana a dětského ombudsmana. Výsledky však nejsou příliš příznivé. Podstatná část žáků, která by se mohla zapojit, bývá z tělocviku úplně uvolněna. A tak obvykle sportujícím spolužákům jen přihlíží. Zástupce dětského ombudsmana Vít Alexander Schorm připravuje návrhy řešení, jak současný stav zlepšit.
Někdo zvládne stojku, jinému zdravotní stav dovolí třeba jen protahovací cviky. V tělesné výchově ale nejde pouze o sport a fyzické zdraví. Podle České školní inspekce pohybové aktivity přispívají i k rozvíjení sociálních a emočních dovedností. Proto je důležité, aby se do něj zapojilo co nejvíce dětí.
Jaká je ale skutečnost? Do jaké míry se hodin účastní děti se speciálními vzdělávacími potřebami, například s poruchou autistického spektra, pohybující se na vozíku nebo ty s astmatem? Nevyužívá se uvolňování z tělocviku nadbytečně? Tyto a další související oblasti zmapoval výzkum Kanceláře ombudsmana a dětského ombudsmana. Opírá se přitom o data získaná na konci školního roku 2023/24.
Na 349 školách zapojených do výzkumu bylo z tělocviku uvolněno dohromady 861 dětí. Ředitelé přibližně dvě třetiny z nich, zpravidla na základě lékařského posudku, uvolnili úplně, asi jednu třetinu částečně. „To není příliš pozitivní zpráva. Pouze u zanedbatelného počtu žáků totiž existují důvody, které zcela vylučují jejich účast v tělocviku,“ domnívá se zástupce dětského ombudsmana Vít Alexander Schorm.
Právě lékařské posudky vyplynuly jako jedna z problematických oblastí. Žádný předpis totiž nepožaduje, aby lékaři uváděli, jaké aktivity jsou vlastně pro dítě nevhodné či rizikové. Značná část zkoumaných škol (39 %) tak nikdy nedostala jednoznačné vodítko, jak konkrétnímu žákovi přizpůsobit hodinu tělocviku na míru.
Trhlin…