dnes je 5.10.2022

Input:

Ukázková hodina - Základní škola - Přírodopis, přírodověda, ekologie - Červnová botanika

15.5.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.1.73
Ukázková hodina – Základní škola – Přírodopis, přírodověda, ekologie – Červnová botanika

Mgr. Kateřina Průšová

Předmět: Přírodověda, přírodopis, ekologie

Ročník: 3.–7.

Počet žáků: 25

Doba: 45 minut – 2 x 45 minut

Anotace: pracovní listy k přírodovědné vycházce s volitelnou obtížností

Klíčová slova: Pracovní listy, botanika, poznávání rostlin kvetoucích začátkem léta, stromy, keře, byliny

Klíčové kompetence: kompetence k učení, kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální

Kompetence k učení

  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení,

  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě.

Kompetence komunikativní

  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu,

  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje,

  • využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi.

Kompetence sociální a personální

  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce,

  • podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá,

  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají,

  • vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj; ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty.

Cíle:

a) RVP:

  • vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací; rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí i k přírodě,

  • podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů,

  • rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých,

  • vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi,

  • utváření pracovních návyků v jednoduché samostatné i týmové činnosti,

  • utváření ohleduplného vztahu k přírodě i kulturním výtvorům a k hledání možností aktivního uplatnění při jejich ochraně,

  • přirozenému vyjadřování pozitivních citů ve vztahu k sobě i okolnímu prostředí,

  • objevování a poznávání všeho, co ho zajímá, co se mu líbí a v čem by v budoucnu mohl uspět,

  • zkoumání přírodních faktů a jejich souvislostí s využitím různých empirických metod poznávání (pozorování, měření, experiment) i různých metod racionálního uvažování,

  • potřebě klást si otázky o průběhu a příčinách různých přírodních procesů, které mají vliv i na ochranu zdraví, životů, životního prostředí a majetku, správně tyto otázky formulovat a hledat na ně adekvátní odpovědi,

  • zapojování do aktivit směřujících k šetrnému chování k přírodním systémům, ke svému zdraví i zdraví ostatních lidí,

  • porozumění souvislostem mezi činnostmi lidí a stavem přírodního a životního prostředí.

b) Cíle konkrétní hodiny:

  • určování běžných druhů kvetoucích stromů, keřů a květin v zahradě, parku nebo ve volné přírodě,

  • práce s přírodninami,

  • kooperace v malé skupině,

  • vytváření pozitivní atmosféry pro vzájemnou spolupráci.

Očekávané výstupy:

ČJS-3-4-01 pozoruje, popíše a porovná viditelné proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích

ČJS-3-4-02 roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků, uvede příklady výskytu organismů ve známé lokalitě

ČJS-5-4-01 objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka

ČJS-5-4-03 zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionů, zdůvodní podstatné vzájemné vztahy mezi organismy a nachází shody a rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí

ČJS-5-4-04 porovnává na základě pozorování základní projevy života na konkrétních organismech, prakticky třídí organismy do známých skupin, využívá k tomu i jednoduché klíče a atlasy

P-9-3-04 rozlišuje základní systematické skupiny rostlin a určuje jejich význačné zástupce pomocí klíčů a atlasů

P-9-1-04 třídí organismy a zařadí vybrané organismy do říší a nižších taxonomických jednotek

P-9-6-06 uvede význam vlivu podnebí a počasí na rozvoj různých ekosystémů

Průřezová témata:

Osobnostní a sociální výchova

  • vede k porozumění sobě samému a druhým,

  • napomáhá ke zvládání vlastního chování,

  • přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě i mimo ni,

  • rozvíjí základní dovednosti dobré komunikace a k tomu příslušné vědomosti,

  • utváří a rozvíjí základní dovednosti pro spolupráci,

  • podporuje dovednosti a přináší vědomosti týkající se duševní hygieny,

  • pomáhá k utváření pozitivního (nezraňujícího) postoje k sobě samému a k druhým,

  • vede k uvědomování si hodnoty spolupráce a pomoci,

  • vede k uvědomování si hodnoty různosti lidí, názorů, přístupů k řešení problémů,

  • přispívá k uvědomování si mravních rozměrů různých způsobů lidského chování.

Výchova demokratického občana

  • rozvíjí a podporuje komunikativní, formulační, argumentační, dialogické a prezentační

Nahrávám...
Nahrávám...