2.1.77
Ukázková hodina – Základní škola – Přírodopis – Laboratorní práce – Mechy, lišejníky a kapraďorosty
Mgr. Kateřina Průšová
Předmět: přírodopis
Ročník: 7.
Počet žáků: 25
Doba: 45 minut
Anotace: laboratorní práce – pozorování zástupců mechů, lišejníků a kapraďorostů pomocí binokulární lupy, případně obyčejné ruční lupy
Klíčová slova: laboratorní práce, mechy, lišejníky, kapraďorosty, kapradiny, přesličky, práce s živými přírodninami, lupa, binokulární lupa
Klíčové kompetence:
Kompetence k učení
-
vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení,
-
vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě.
Kompetence komunikativní
-
formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu,
-
naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje,
-
využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi.
Kompetence sociální a personální
-
účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce,
-
podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá,
-
přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají,
-
vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj; ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty.
Kompetence občanské
-
chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti.
Kompetence pracovní
-
používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky.
Cíle:
a) RVP:
-
vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací; rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí i k přírodě,
-
podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů,
-
rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých,
-
vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi,
-
utváření pracovních návyků v jednoduché samostatné i týmové činnosti,
-
utváření ohleduplného vztahu k přírodě i kulturním výtvorům a k hledání možností aktivního uplatnění při jejich ochraně,
-
přirozenému vyjadřování pozitivních citů ve vztahu k sobě i okolnímu prostředí,
-
objevování a poznávání všeho, co ho zajímá, co se mu líbí a v čem by v budoucnu mohl uspět,
-
zkoumání přírodních faktů a jejich souvislostí s využitím různých empirických metod poznávání (pozorování, měření, experiment) i různých metod racionálního uvažování,
-
potřebě klást si otázky o průběhu a příčinách různých přírodních procesů, které mají vliv i na ochranu zdraví, životů, životního prostředí a majetku, správně tyto otázky formulovat a hledat na ně adekvátní odpovědi,
-
zapojování do aktivit směřujících k šetrnému chování k přírodním systémům, ke svému zdraví i zdraví ostatních lidí,
-
porozumění souvislostem mezi činnostmi lidí a stavem přírodního a životního prostředí.
b) Cíle konkrétní hodiny:
-
upevnění učiva témat Mechy, Lišejníky a Kapraďorost,
-
pozorování běžných zástupců mechů, lišejníků a kapraďorostů pomocí binokulární lupy,
-
práce s živými přírodninami,
-
kooperace v malé skupině,
-
vytváření pozitivní atmosféry pro vzájemnou spolupráci.
Očekávané výstupy:
P-9-1-04 třídí organismy a zařadí vybrané organismy do říší a nižších taxonomických jednotek,
P-9-2-03 objasní funkci dvou organismů ve stélce lišejníků,
P-9-3-04 rozlišuje základní systematické skupiny rostlin a určuje jejich význačné zástupce pomocí klíčů a atlasů,
P-9-3-05 odvodí na základě pozorování přírody závislost a přizpůsobení některých rostlin podmínkám prostředí,
P-9-7-01 uvede příklady výskytu organismů v určitém prostředí a vztahy mezi nimi,
P-9-7-04 uvede příklady kladných i záporných vlivů člověka na životní prostředí a příklady narušení rovnováhy ekosystému,
P-9-8-01 aplikuje praktické metody poznávání přírody,
P-9-8-02 dodržuje základní pravidla bezpečnosti práce a chování při poznávání živé a neživé přírody.
Průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova
-
vede k porozumění sobě samému a druhým,
-
napomáhá ke zvládání vlastního chování,
-
přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě i mimo ni,
-
rozvíjí základní dovednosti dobré komunikace a k tomu příslušné vědomosti,
-
utváří a rozvíjí základní dovednosti pro spolupráci,
-
podporuje dovednosti a přináší vědomosti týkající se duševní hygieny,
-
pomáhá k utváření pozitivního (nezraňujícího) postoje k sobě samému a k druhým,
-
vede k uvědomování si hodnoty spolupráce a pomoci,
-
vede k uvědomování si hodnoty různosti lidí, názorů, přístupů k řešení problémů,
-
přispívá k uvědomování si mravních rozměrů různých způsobů lidského chování.
Výchova demokratického občana
-
rozvíjí a podporuje komunikativní, formulační, argumentační, dialogické a prezentační schopnosti a dovednosti,
-
prohlubuje empatii, schopnost aktivního naslouchání a spravedlivého posuzování,
-
vede k uvažování o problémech v širších souvislostech a ke kritickému myšlení.
Environmentální výchova
-
rozvíjí porozumění souvislostem v biosféře, vztahům člověka a prostředí a důsledkům lidských činností na prostředí,
-
vede k uvědomování si podmínek života a možností jejich ohrožování,
-
přispívá k vnímání života jako nejvyšší hodnoty,
-
vede k odpovědnosti ve vztahu k biosféře, k ochraně přírody a přírodních zdrojů,
-
podněcuje aktivitu, tvořivost, toleranci, vstřícnost a ohleduplnost ve vztahu k prostředí,
-
vede k vnímavému a citlivému přístupu k přírodě a přírodnímu a kulturnímu dědictví.
Organizace řízení učební činnosti:
Při této laboratorní práci žáci pracují v lavici ve dvojici, každá dvojice má…