2.1.82
Ukázková hodina – Základní škola – Chemie – Laboratorní práce – Určování fyzikálních a chemických vlastností látek
Mgr. Kateřina Průšová
Předmět: chemie
Ročník: 8.
Počet žáků: 25
Doba: 45 minut
Anotace: laboratorní práce z chemie k tématu látky a jejich vlastnosti
Klíčová slova: Laboratorní práce, chemické a fyzikální vlastnosti látek
Klíčové kompetence: kompetence k učení, kompetence komunikativní, kompetence k řešení problémů, kompetence sociální a personální, kompetence občanské, kompetence pracovní
Kompetence k učení
-
vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení,
-
vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě,
-
operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy,
-
samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti.
Kompetence k řešení problémů
-
vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností,
-
vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému,
-
samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy.
Kompetence komunikativní
-
formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu,
-
naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje,
-
využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi.
Kompetence sociální a personální
-
účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce,
-
podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá,
-
přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají,
-
vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj; ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty.
Kompetence občanské
Kompetence pracovní
-
používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky,
-
přistupuje k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti a společenského významu, ale i z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých, ochrany životního prostředí i ochrany kulturních a společenských hodnot.
Cíle:
a)RVP:
-
zkoumání přírodních faktů a jejich souvislostí s využitím různých empirických metod poznávání (pozorování, měření, experiment) i různých metod racionálního uvažování,
-
potřebě klást si otázky o průběhu a příčinách různých přírodních procesů, které mají vliv i na ochranu zdraví, životů, životního prostředí a majetku, správně tyto otázky formulovat a hledat na ně adekvátní odpovědi,
-
způsobu myšlení, který vyžaduje ověřování vyslovovaných domněnek o přírodních faktech nezávislejšími způsoby,
-
posuzování důležitosti, spolehlivosti a správnosti získaných přírodovědných dat pro potvrzení nebo vyvrácení vyslovovaných hypotéz či závěrů,
-
zapojování do aktivit směřujících k šetrnému chování k přírodním systémům, ke svému zdraví i zdraví ostatních lidí.
b) Cíle konkrétní hodiny
-
doplnění a upevnění učiva tématu látky a jejich vlastnosti,
-
praktické provedení laboratorní práce,
-
důraz na dodržování pravidel bezpečné práce,
-
kooperace v malé skupině,
-
vytváření pozitivní atmosféry pro vzájemnou spolupráci.
Očekávané výstupy:
Chemie
CH-9-1-01 určí společné a rozdílné vlastnosti látek,
CH-9-1-02 pracuje bezpečně s vybranými dostupnými a běžně používanými látkami a hodnotí jejich rizikovost; posoudí nebezpečnost vybraných dostupných látek, se kterými zatím pracovat nesmí,
CH-9-2-01 rozlišuje směsi a chemické látky,
CH-9-2-03 vysvětlí základní faktory ovlivňující rozpouštění pevných látek,
CH-9-3-02 rozlišuje chemické prvky a chemické sloučeniny a pojmy užívá ve správných souvislostech.
Mezipředmětové vztahy:
Přírodopis
P-9-8-01 aplikuje praktické metody poznávání přírody,
P-9-8-02 dodržuje základní pravidla bezpečnosti práce a chování při poznávání živé a neživé přírody.
Průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova
-
přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě i mimo ni,
-
rozvíjí základní dovednosti dobré komunikace a k tomu příslušné vědomosti,
-
utváří a rozvíjí základní dovednosti pro spolupráci,
-
umožňuje získat základní sociální dovednosti pro řešení složitých situací (např. konfliktů),
-
formuje studijní dovednosti,
-
pomáhá k utváření pozitivního (nezraňujícího) postoje k sobě samému a k druhým,
-
vede k uvědomování si hodnoty spolupráce a pomoci,
-
vede k uvědomování si hodnoty různosti lidí, názorů, přístupů k řešení problémů.
Výchova demokratického občana
-
vede k pochopení významu řádu, pravidel a zákonů pro fungování společnosti,
-
umožňuje participovat na rozhodnutích celku s vědomím vlastní odpovědnosti za tato rozhodnutí a s vědomím jejich důsledků,
-
rozvíjí a podporuje komunikativní, formulační, argumentační, dialogické a prezentační schopnosti a dovednosti,
-
prohlubuje empatii, schopnost aktivního naslouchání a spravedlivého posuzování,
-
rozvíjí disciplinovanost a sebekritiku,
-
motivuje k ohleduplnosti a ochotě pomáhat zejména slabším,
-
vede k asertivnímu jednání a ke schopnosti kompromisu.
Multikulturní výchova
-
poskytuje žákům základní znalosti o různých etnických a kulturních skupinách žijících v české a evropské společnosti,
-
učí žáky komunikovat a žít ve skupině s příslušníky odlišných sociokulturních skupin, uplatňovat svá práva a respektovat práva druhých, chápat a tolerovat odlišné zájmy, názory i schopnosti druhých,
-
učí přijmout druhého jako jedince se stejnými právy, uvědomovat si, že všechny etnické skupiny a všechny kultury jsou rovnocenné a…