dnes je 20.4.2024

Input:

Soutěž: Lidice pro 21. století

7.11.2018, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (http://www.msmt.cz/)

Víte, co se stalo 10. června 1942 v Lidicích? Co 24. června 1942 v Ležákách? Jak to vypadalo 8. května 1945 v Praze? Víte, proč sovětské tanky obsadily v roce 1956 Maďarsko a v roce 1968 Československo? Víte, jak v roce 1980 vznikla polská Solidarita a jak se v roce 1989 bourala Berlínská zeď? Jak se asi cítili vaši rodiče a prarodiče, když tyto události prožívali?

Každý se občas na chvilku zamýšlí nad těmito otázkami a každý jim nějak rozumí. Památník Lidice, Ústav pro studium totalitních režimů, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy a Slezské zemské muzeum vám v soutěži Lidice pro 21. století pomáhají hledat takovéto otázky k zamyšlení a dává prostor pro vlastní odpovědi.

Již od roku 2005 památník Lidice přináší soutěž s názvem Lidice pro 21. století, jejíž 14. ročník začne v lednu 2019. Tato soutěž je skutečně moderní cestou, jak se učit dějepis a jak si prohlubovat vlastní znalosti nedávné historie našich rodičů a prarodičů. Hlavně ale je cestou, jak nad tím vším přemýšlet.

Soutěž je určena pro všechny žáky a studenty od 10 do 19 let. Stačí se jednoduše zaregistrovat na webu soutěže www.lidice21.cz a začít pracovat. Celý projekt je online, takže nemusíte nikam chodit, nikam jezdit a vše zvládnete od svého počítače doma, ve škole, kavárně či knihovně. Aby vše bylo co nejjednodušší a nejpříjemnější, připravujeme pro 14. ročník zcela nové moderní a přehledné webové prostředí, ve kterém se na pár kliknutí zvládnete zaregistrovat, vyplnit test i nahrát svou esej.

Ve dvou kolech vyplníte vědomostní testy, které připravují pedagogové a historici z Ústavu pro studium totalitních režimů, FF UK a Muzea hlavního města Prahy. Otázky nejsou jen o zaškrtávání správných letopočtů, ale o práci s dobovými fotografiemi, literaturou a dalšími materiály. Vše je online, takže není chybou použít k hledání odpovědí i internet. Důležité je rozumět tomu, co hledáte.

Soutěž ale není jen o plnění testů. Důležitou součástí je také literární práce. Napsat krátký text na zadané téma známe ze školy všichni, takže nemůže být problém na pár řádcích zauvažovat nad tématy, jako je třeba „hodnota lidského života“. Eseje hodnotí odborná porota, která hodnotí nejen to, jak originálně autor zpracoval zadané téma, ale také jak je práce zpracovaná literárně a jazykově. Tato porota je složena z historiků, literátů, herců a dalších

Nahrávám...
Nahrávám...