dnes je 19.3.2024

Input:

Školy zapojují 3D tisk do výuky. Pomáhá jim s tím česká Karmen

10.8.2020, Zdroj: Karmen (https://karmen.tech/)

Zapojení 3D tisku do výuky už není výsadou pouze technických vysokých škol. Alespoň jednu 3D tiskárnu dnes má také mnoho gymnázií, středních škol a učilišť. Dávají tak svým studentům náskok v době, kdy popularita a vyžití aditivní výroby nejen v průmyslu a designu stále roste. 3D tisk je součástí výuky buď jako specializovaný předmět, doplněk jiných předmětů, nebo ve formě zájmových kroužků. Příkladem je Střední průmyslová škola Třebešín. Díky spolupráci s Karmen zvládnou učitelé tiskárny snáze spravovat, studenti si zase užijí zajímavé přednášky a workshopy o 3D tisku, programování i zákulisí prostředí Karmen.

S 3D tiskem začali na Střední průmyslové škole Třebešín už v roce 2011, kdy si o víkendech postavili první open-source RepRap tiskárnu.

„Za dobu vývoje a výuky 3D tisku jsme si prošli lecčím – od peripetií se sestavováním open source zařízení, přes nanášení lepidla na skleněnou podložku, kterou jsme občas našli vedle tiskárny, když se něco nepovedlo, až po současnost, kde je znát efektivita konstrukce, zlepšení ergonomie při sestavování a další vylepšení,“ říká učitel a lektor odborných předmětů z oblasti IT David Frýbert.

Začátky 3D tisku a sny o Octoprintu

3D tisk byl ale ještě v plenkách, bylo nutné spouštět tisky manuálně přímo z tiskárny, chyběl přehled o tom, co se právě tiskne, kdy bude tiskárna volná, zda se něco nepokazilo apod. Pro školu, sídlící ve velké budově plné studentů, z nichž velká část měla o 3D tisk enormní zájem, šlo o velké komplikace.

„Jelikož 3D tiskáren přibývalo, začali jsme si s kolegou před několik lety hrát s myšlenkou tiskového serveru na platformě Octoprint. Jak už to bývá, nebylo moc času na realizaci a spíše jsme přemýšleli nad 3D tiskem samotným - jak jej efektivně zapojit do výuky, jaké modely tisknout, zkrátka propojení a monitoring tisku šel jaksi stranou,“ přiznává David Frýbert.

Pořád však bylo nutné sledovat co, jak dlouho a pro koho která tiskárna tiskla. To bylo důležité pro přehled nákladů, monitoring vytíženosti jednotlivých strojů a řešení technických problémů. Kvůli nedostatku času, se kterým bojují snad všichni učitelé, tak měl “monitoring tisku” podobu tabulky, do které studenti a učitelé zapisovali klíčové údaje. Potom přišla možnost testovat pro školní využití nástroj na vzdálenou správu a monitoring 3D tisku Karmen.

S Karmen ovládají svoje tiskárny i na dálku

„Po úvodní schůzce a seznámení s prototypem jsme našli přesně to, co jsme dlouhodobě potřebovali - možnost zapojit tiskárny do jedné sítě, vzdáleně monitorovat jejich provoz

Nahrávám...
Nahrávám...