Z nových analýz vycházejících z mezinárodního šetření PISA 2022 vyplývá, že socioekonomické zázemí žáků zůstává jedním z nejvýznamnějších faktorů ovlivňujících jejich školní úspěch. Podpůrným prvkem u znevýhodněných žáků může být rozvoj jejich kreativity a tvořivosti. Nad tím, jak podpořit české školy v rozvoji potenciálu žáků, debatovali odborníci 20. listopadu na MŠMT v rámci osmého odborného panelu IPS DATA. Během diskuse pak především přiblížili konkrétní kroky, díky nimž ministerstvo snižuje vzdělávací nerovnosti, nebo prezentovali příklady inspirativní praxe.
Klíčová zjištění
Analýzy ukazují, že žáci z rodin s nižším socioekonomickým statusem dosahují obecně nižších výsledků v gramotnostních testech, mají menší sebedůvěru a často jim chybí podpora ze strany rodiny. Významný vliv má také region, ve kterém žák vyrůstá. V některých krajích, například Ústeckém a Karlovarském, se školy potýkají s nedostatkem učitelů, nestabilitou týmů a nízkou atraktivitou učitelské profese. V Praze a Středočeském kraji se projevuje tlak způsobený migrací obyvatel a rostoucími nerovnostmi mezi školami.
Ministerstvo reaguje na tyto výzvy cílenými opatřeními, jejichž cílem je snížit vzdělávací nerovnosti. Patří mezi ně například indexové financování…