1101
Reflexe vlastní práce – sebehodnocení
Bc. Lenka Polášková
NahoruReflexe vlastní práce – sebehodnocení
Dovednost, jejímž prostřednictvím je jedinec schopen analýzy své práce a kritického hodnocení, nazýváme reflexí. Může mít mnoho podob. Hodnocení a reflexe vlastní práce by měla být přirozenou součástí učitelské profese. Stejně jako time management, tedy umění hospodaření s časem, který je v takto zátěžové profesi nezbytností.
Celá lekce je rozdělena do těchto částí:
I. Reflektování vlastní práce v praxi mateřské školy
II. Otázka hospodaření s časem – time management
NahoruReflektování vlastní práce v praxi mateřské školy
a) Sebereflexe v otázce výchovně vzdělávacího procesu
Poměrně mnoho odborníků zpracovalo texty, které by měly učitelům napomoci při sebereflexi a dalších aspektech, vycházejících z výkonu profese pedagoga. Většinou tyto texty obsahují návody pro určité, konkrétní kroky k tomu, aby jejich výsledky vedly k ukazatelům a užitečným poznatkům pro analýzu výchovně vzdělávacích přístupů a strategií.
Sebereflexe je především vnitřním dialogem jedince. Jedinec se zamýšlí nad otázkami týkajícími se jeho kroků, strategií, úspěchů a i neúspěchů.
Typologie otázek dle Švece (1998):
1. Popisné
2. Kauzální
-
Proč jsem volila danou činnost?
-
Co ovlivnilo mé rozhodování?
-
Proč jsem volila daný postup?
3. Rozhodovací
-
Mohu volit jiné metody a formy práce?
-
Jaké cesty mohu volit, abych lépe porozuměla dětem?
-
Co usnadní spolupráci mezi dětmi?
Otázky k zamyšlení, v rámci sebereflexe:
-
Plánuji adekvátně výchovně vzdělávací činnost?
-
Stanovuji si vždy jasné, konkrétní a reálné cíle?
-
Připravuji si včas pomůcky?
-
Jsou mé pokyny a instrukce dětem zcela jasné, zřetelné a pochopitelné?
-
Kladu na všechny děti stejné nároky?
-
Využívám průběžně individuální, skupinovou i frontální činnost?
-
Využívám různorodých metod a forem „práce”?
-
Jsou činnosti a aktivity vhodné pro všechny děti?
-
Udržuji ve třídě příjemné klima?
-
Cítí se zde děti bezpečně?
-
Mají ke mně důvěru?
-
Udržuji ve třídě kázeň?
-
Respektují mne děti?
-
Sleduji pokroky dětí?
-
Poskytuji dostatečně pomoc těm, které to potřebují?
-
Hodnotím práce dětí adekvátně?
-
Mají děti možnost rozvíjet se v oblasti sebehodnocení?
-
Mám reálné cíle toho, čeho chci s dětmi dosáhnout za stanovené odbobí?
-
Mám dostatečné a relevantní znalosti z oblasti pedagogiky a psychologie?
Dytrtová a Krhutová (2009), definovaly základní fáze procesu sebereflexe:
Je nutné, aby každý pedagog vnímal sebereflexi jako proces, který se de facto cyklicky opakuje, a nespoléhal se pouze na jednorázové sebehodnocení. Schopnost sebereflexe patří mezi profesní kompetence pedagoga a je nutno na ni takto…