dnes je 29.3.2024

Input:

Praktické využití interaktivní tabule k inovaci portfolia dítěte

3.4.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer

5.1.2
Praktické využití interaktivní tabule k inovaci portfolia dítěte

Mgr. Ivana Hrubá Eliášová

Díky softwarovým možnostem interaktivních tabulí můžete snadno inovovat portfolio dítěte v mateřské škole. Činnost dítěte lze zaznamenat na pracovní ploše interaktivní tabule a vytvořit tak digitální soubor v softwaru tabule, obrazovém formátu, videozáznamu či PDF. Tyto digitální soubory následně můžete archivovat po dobu docházky dítěte do školy, zaslat na emailovou adresu rodičů, zveřejnit na stránkách mateřské školy či na sociálních sítích. Při zaznamenávání činnosti dítěte nenahráváte dítě, ale pouze záznam jeho činnosti na ploše interaktivní tabule. Kvalitní software umožňuje i volbu, zda si přejete nahrát hlasový záznam při pořizování nahrávky činnosti.

 

Krok za krokem k digifoliu

Hlavními předpoklady pro vytvoření digifolia je software interaktivní tabule, který umožňuje práci s nástroji, které mohou zaznamenávat činnost na ploše. Tyto nástroje jsou pojmenovány například Videozáznam, Záznamník obrazovky atd. Software interaktivní tabule musí také umožnit ukládat digitální soubory samostatně jako obrazový soubor, videozáznam či PDF. Podstatnou součástí procesu tvorby a praktické realizace digifolií v prostředí mateřských škol je také kvalifikovanost a další vzdělávání učitelek v oblasti ICT a praktického použití interaktivní tabule.

 

Obrazový soubor

Obrazové soubory lze uchovávat jako samostatné digitální soubory v konkrétní složce dítěte nebo je vložit do Wordu a vytvořit následně jeden soubor, ve kterém budou zaznamenány výsledky práce dítěte podle časového uspořádání. Můžete je také vytisknout, použít v prezentaci PowerPointu, vytvořit z obrázků digitální album atd.

 

Příklad vytvoření obrazového souboru

1. Učitel/ka zobrazí na interaktivní tabuli výukový materiál a zadá dítěti za úkol, aby spojilo to, co k sobě patří ⇨ na pracovní ploše je několik obrázků.

2. Dítě dostane možnost zvolit si typ nástroje Fix ⇨volí si barvu, šířku a způsob čáry.

3. Dítě klepnutím na příslušný nástroj vybere typ Fixu a splní zadání.

4. Učitel/ka nástrojem "Normální fix", práci dítěte autorizuje ⇨ napíše jméno dítěte a aktuální datum).

5. Učitel/ka klepne na "Soubor / Uložit jako", vybere formát obrazového souboru (JPG,PNG...), úložiště v počítači a klepne na Uložit.

6. Obrázek se uloží bez zobrazení nástrojů a záložek daného softwaru.

Foto příloha 1: Zobrazení činnosti dítěte na pracovní ploše softwaru tabule StarBoard.

Foto příloha 2: Zobrazení činnosti dítěte na pracovní ploše softwaru tabule StarBoard.

Foto příloha 3: Ukázka uloženého obrazového souboru

Na obrázku č. 1 a č. 2 lze porovnat rozdíl ve splnění zadání dítěte v časovém odstupu. Zatímco v roce 2015 dítě spojilo barvy (zadání: Spoj, co k sobě patří), v roce 2016 spojilo obrázky podle významu (dopravní prostředek, jídlo, počasí). Obrázek č. 1 a č. 2 je screenshotem softwarového prostředí. Obrázek č. 3 zobrazuje příklad uložení práce dítěte jako samostatného obrazového souboru pro účely digifolia.

 

Videozáznam

Při pořizování videozáznamu zaznamenáváte činnost dítěte na ploše v reálném čase. Před spuštěním

Nahrávám...
Nahrávám...