6.3.3
Plánováním k individualizaci - postup krok za krokem
Mgr. Věra Krejčová, Ph.D.
Jak postupovat, když na úrovni třídy připravujeme pro děti individualizovanou nabídku? Zkusme to třeba takto:
Postup:
1. Zvolte si téma (část z integrovaného bloku) cca na 1 týden.
2. Připravte aktivity vedené učitelkou (řízené) vztahující se k tématu a to jak ty, které byste s dětmi dělali ve třídě, tak řízené aktivity, které byste s dětmi chtěli dělat při pobytu venku.
3. Připravte samostatné aktivity vztahující se k tématu tak, aby si každé dítě ve třídě mohlo z nabídky činností vybrat. Zajistěte, aby samostatné činnosti respektovaly rozmanité učební styly a "pokrývaly“ všechny typy inteligencí (viz H. Gardner) - každý typ inteligence musí být v nabídce činností minimálně jednou zastoupen.
4. Samostatné činnosti připravte tak, aby každá z nich splňovala všechny 3 následující podmínky:
a) činnost děti dělají samostatně, bez přímého vedení učitelkou,
b) činnost je založena na spolupráci dětí,
c) činnost umožňuje dětem volit vlastní postup a způsob řešení (tzn. je na dětech, jaký postup zvolí, odkud začnou, které materiály a pomůcky využijí).
5. Navrhněte minimálně 3 konkrétní tipy k začlenění rodičů do přípravy či realizace tohoto tématu.
Ukázka tématu: Voda má mnoho tváří
Následující ukázka odpovídá výše uvedenému postupu pro plánování. Jejími autorkami jsou studentky studia školského managementu na PDF UK v Praze. Jedná se o téma ověřené v praxi – realizované s dětmi v MŠ. Pro účely tohoto příspěvku byl text tematického projektu "Voda má mnoho tváří" z části upraven.
Čas potřebný k realizaci: cca 1 týden
Věk dětí: 4–7 let
V "bublinovém" schématu je vyjádřen základní přehled samostatných činností, které mají děti v průběhu týdne v nabídce. Jedná se o aktivity, které dělají bez přímého vedení učitelkou. Jedná se o činnosti samostatné, které učitelka ovlivňuje – řídí tím, že je předem promyslí a dětem nabídne. Tam ale její "řízení" končí. Ve chvíli, kdy si děti z nabídky, kterou jim učitelka představí, vyberou činnost, je už jen a jen na nich, jakým způsobem budou postupovat, jak se k zadání postaví a k jakému výsledku dojdou. V tuto chvíli je učitelka v roli pozorovatele, popř. konzultanta, pokud děti její pomoc vyžádají.
Samostatné činnosti může dětem učitelka nabízet v průběhu celého dne. Ze zkušeností s tímto stylem práce ale víme, že je lepší, mít určenou pravidelnou dobu, v níž se děti s těmito činnostmi mohou setkat. Např. v průběhu rána, když se děti scházejí nebo dopoledne (v době mezi svačinou a pobytem venku). Děti už vědí, co je čeká, mohou se na činnosti připravit a těšit, je to rituál. Je třeba připomenout, že zásadní podmínkou úspěšné realizace samostatných aktivit ve třídě je i prostředí třídy. Nejen vybavení pomůckami a materiály, ale i samotné prostorové uspořádání. Učební koutky (v programu Začít spolu tzv. centra aktivit) podporují možnost pracovat v témže čase na různých úkolech. Učební koutky a činnosti v nich podporují spolupráci mezi dětmi, umožňují jim pracovat nerušeně v jasně vymezeném prostoru. Je-li třída uspořádaná do učebních koutků, pak může učitelka v témže čase nabídnout dětem několik činností najednou (pět i více).
Tímto způsobem pak mohou pracovat hned ode dne, kdy téma zahájily, což bývá nejčastěji počátkem týdne – tedy od pondělí. V případě, že prostředí třídy nemáme uspořádané do učebních koutků nebo s realizací samostatných činností zatím nemáme příliš zkušeností (což znamená, že ani děti nejsou na tento způsob práce zvyklé), doporučujeme zavádět samostatné činnosti postupně systémem tzv. "sněhové koule". Co to znamená? V…