9.1.2
Nutriční doporučení MZ ČR ke spotřebnímu koši
MVDr. Michaela Pavelková, Bc. Karla Rumlová a kolektiv
Nové doporučení řeší a popisuje polévky, hlavní jídla, přílohy, nápoje, svačiny a přesnídávky, hodnotí také invenci školní jídelny v zařazování netradičních potravin, receptur či jiných kombinací. Sestaveno pro 20 stravovacích dnů.
Polévky
Převažovat by měly polévky zeleninové (12x), dále luštěninové polévky (3–4x). Jáhly, pohanka, kuskus, krupky, kroupy, různé typy vloček jsou ideální zavářkou do polévky. Vítané jsou vhodné kombinace polévky s hlavním chodem, příprava polévek bez dochucovacích či instantních dehydrovaných směsí.
Hlavní jídla
Vhodné je zařadit jídla z drůbeže a králíka (min. 3x/m), ryb (2–3x/m), omezit pokrmy z vepřového masa na maximálně 4x/m, zařadit bezmasé zeleninové nebo luštěninové pokrmy bez masa (4x/m), vyřazení a vynechání uzenin, sladká jídla podat max. 2x/m, luštěninová jídla 1–2x/m, zařadit nápadité a regionální pokrmy.
Přílohy
Preferovat obiloviny jako rýže, celozrnné těstoviny, kuskus, pohanka, kroupy apod. (7x/m), houskové knedlíky max. 2x/m.
Zelenina
Preferovat čerstvou zeleninu v podobě zeleninových salátů, přízdob, barů (min. 8x/m), zelenina tepelně upravená (špenát, zelí, fazolové lusky, dušená zelenina jako příloha) min. 4x/m.
Nápoje
Dětem nabízet neslazený nemléčný (čaj, voda) a libovolný mléčný nebo neslazený nemléčný nápoj a slazený nemléčný nápoj.
Nutriční doporučení pro přesnídávky a svačiny
Luštěninová nebo zeleninová pomazánka (4x/m), rybí pomazánka (2x/m), obilná kaše (2x/m), zelenina nebo ovoce jako součást každé svačiny, celozrnné, vícezrnné, žitné, žitno-pšeničné a speciální druhy pečiva (8x/m).
Kontrolní činnost KHS – hodnocení jídelníčků v praxi
Pestrost podávaných jídel je posuzována odbornými pracovníky OOVZ z týdenních jídelníčků za měsíc. Zároveň je provedeno srovnání pestrosti/frekvence zařazování podávaných pokrmů s "Nutričním doporučením MZ ČR ke spotřebnímu koši". Ze zjištěných dat je provedeno bodové hodnocení jídelního lístku, kdy má číselné vyjádření k dispozici pouze zaměstnanec OOVZ. Body školní jídelně nejsou sdělovány. Školní jídelna obdrží pouze písemné slovní hodnocení, které popisuje současný stav, stávající a již dosažená pozitiva jídelníčku, nedostatky a konkrétní možnosti jejich nápravy včetně stanovení prioritního nedostatku, který je nutno řešit nejprve, tj. nedostatku, jenž nejvíce negativně ovlivňuje kvalitu jídelníčku.